شناسهٔ خبر: 66752167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ضرب‌الاجل گانتز ماحصل اختلافات برسر جنگ غزه است/نگرانی مصر از کوچاندن فلسطینی‌ها

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: بسیاری از مقام‌های اسرائیل در حال اعلام نارضایتی خود علیه نخست‌وزیر این رژیم هستند و به نوعی خواهان آن بودند که وی وضعیت مدیریت جنگ در غزه را مشخص کند.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد اعلام ضرب‌الاجل از سوی عضو کابینه جنگ اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تهدید بنی گانتز به عنوان عضو کابینه جنگ اسرائیل و تعیین ضرب‌الاجل برای بحث مدیریت جنگ غزه نشان می‌دهد که اختلافات در مورد وضعیت میدانی این منطقه به بالاترین حد خود در میان مقامات ارشد اسرائیل رسیده است. این در حالیست که حتی یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل هم در این راستا هشدارهایی داده و حتی خواستار کنار زدن نتانیاهو از قدرت شده که به نوعی نشان می‌دهد مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهند اوضاع را بر اساس واقعیات و منافع کلان مدیریت کنند. این در حالیست که بسیاری از مقام‌های اسرائیل هم در حال اعلام نارضایتی خود علیه نتانیاهو هستند و به نوعی خواهان آن بودند که وی وضعیت مدیریت جنگ در غزه را مشخص کند.

وی ادامه داد: این در حالیست که هنوز هم احتمال حمله زمینی گسترده توسط ارتش اسرائیل در رفح وجود دارد و همین موضوع به نوعی می‌تواند شرایط فعلی را با مشکلات خاص خود روبه‌رو کند. در این بین اتحادیه اروپا و حتی کشورهای عربی و اسلامی بارها در مورد وضعیت فعلی در غزه و خصوصاً شرایط بحرانی در رفح هشدار دادند اما واقعیت این است که هنوز هیچ نمای کلی از آتش‌بس در غزه وجود ندارد و مشخص نیست که آینده این مسئله چگونه رقم می‌خورد. این در حالیست که بنی گانتز در این راستا خواهان برنامه‌ای شش محوری شد که یکی از آنها اداره موقت نوار غزه توسط آمریکا، اروپا، کشورهای اسلامی و فلسطینی‌ها بوده است. همچنین بازگرداندن گروگان‌ها، پایان حاکمیت حماس بر غزه، عادی‌سازی مناسبات با عربستان سعودی و همچنین اجباری کردن خدمت سربازی برای یهودیان افراطی از دیگر اهدافی بود که گانتز به آنها اشاره کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا مصر به عنوان یکی از کشورهای میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه، نگران کوچاندن فلسطینی‌ها به سمت مرزهای این کشور است و به نوعی نگرانی قاهره بارها به مقامات رژیم صهیونیستی انتقال داده شده است. باید توجه کرد که در داخل اسرائیل شخصی مانند بنی گانتز به عنوان یک عضو همسو و هماهنگ با ایالات متحده در حال اعلام هشدار به نتانیاهو است اما باید توجه داشت که او به هر ترتیب صرفاً قصد برکناری نتانیاهو یا توقف جنگ را ندارد، بلکه وی به هر صورت از نخست‌وزیر فعلی اسرائیل رد شده و حالا به دنبال آن خواهد بود که صرفاً حیات سیاسی اسرائیل را حفظ کند. این در حالیست که نتانیاهو هم به خوبی می‌داند که اگر از قدرت کنار زده شود به هر ترتیب باید با محاکمه در خصوص پرونده‌های قضایی خود روبه‌رو شود و در کل او جایی برای ماندن در ساختار سیاسی اسرائیل ندارد.

مسأله دیگر این است که علاوه بر بنی گانتز سایر مقامات پیشین و فعلی اسرائیل هم علیه نتانیاهو موضع گرفته‌اند و آنها علناً به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچ برنامه مشخصی در قبال جنگ غزه ندارد و همین مسأله آینده این منازعه را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. به همین دلیل ضرب الاجل اعلام شده از سوی بنی گانتز را باید یک نوع تهدید مشخص علیه نتانیاهو و حتی راستگراهای افراطی حاکم بر کابینه فعلی اسرائیل دانست که البته در صورت عدم محقق شدن این شروط ممکن است که به هر ترتیب بحران در کابینه جنگ اسرائیل وارد مرحله بسیار خطرناکی شود.

انتهای پیام/

نظر شما