شناسهٔ خبر: 66751989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درباره رئیس‌جمهوری که دلایل ردصلاحیتش را غیرقانونی نامید

ابتکار او توصیف منتقدان به ۱۰۰ صفت توهین‌آمیز بود!

روزنامه جوان

پس از فضاسازی‌های رسانه‌ای روحانی درباره اعلام عدم‌ردصلاحیتش، شورای نگهبان در نامه‌ای که روحانی خودش متن آن را رسانه‌ای کرد، اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان، عدم‌بینش سیاسی، عدم‌التزام به قانون اساسی و تعرض به اعتقادات اصیل دینی را دلیل ردصلاحیت وی اعلام کرد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان اگرچه به طور محرمانه به وی اعلام شد، اما رئیس‌جمهور سابق کشور این نامه محرمانه را رسانه‌ای کرد تا به بهانه آن با حمله به بخش‌های نظارتی، یک بار دیگر بهانه‌ای برای موج‌سواری رسانه‌ای در اختیار رسانه‌های معاند قرار دهد. 

به گزارش راه‌دانا، در حالی تب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری فروکش کرده است که در روز‌های اخیر حسن روحانی با اظهاراتی که در ظاهر روتوشی از قانون دارد، در رسانه‌ها خبرساز شد. پس از اعلام عدم‌احزار صلاحیت وی در انتخابات خبرگان رهبری، جریان رسانه‌ای نزدیک به روحانی پروژه تخریب شورای نگهبان و شبهه‌افکنی در نحوه بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار قرار داد، اظهارات هرازگاهی وی درباره علت ردصلاحیتش هم باعث شد شورای نگهبان در نامه‌ای محرمانه دلایل ردصلاحیت روحانی را به وی اعلام کند. این مسئله، اما دستاویزی برای رئیس‌جمهور سابق شد تا نهادی را که دست‌کم در دو انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت وی را بررسی و تأیید کرده بود، مورد حمله قرار دهد و یک بار دیگر بهانه به دست جریان ضدانقلاب و موج‌سواری رسانه‌ای شبکه‌های معاند بدهد. 
 نگاه متکبرانه روحانی به مردم و نهاد‌های قانونی
پس از فضاسازی‌های رسانه‌ای روحانی درباره اعلام عدم‌ردصلاحیتش، شورای نگهبان در نامه‌ای که روحانی خودش متن آن را رسانه‌ای کرد، اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان، عدم‌بینش سیاسی، عدم‌التزام به قانون اساسی و تعرض به اعتقادات اصیل دینی را دلیل ردصلاحیت وی اعلام کرد. 
رئیس‌جمهور سابق، اما در اقدامی فرافکنانه به انتشار نامه دست زد و به این بهانه حمله تمام‌عیاری علیه فقهای شورای نگهبان در دستور کار قرار داد. حسن روحانی توهین به نهاد‌های قانونی، مردم و منتقدان را آگاهی از ضعف‌های بخش‌های مختلف کشور به واسطه هشت سال ریاستش بر قوه مجریه اعلام کرده که هدفش رفع کاستی‌های موجود بوده است. 
این ادعای وی در حالی مطرح است که رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با شعارهایی، چون مذاکره و مدارا با منتقدان توانست بر کرسی پاستور توفیق پیدا کند، اما بار‌ها در سخنرانی‌های مختلف خود، عباراتی را به کار برد که نه تنها هیچ نشانه‌ای از مدارا در آن نبود، بلکه در برخی موارد رسماً توهین بود که نشان از عصبانیت در اظهارات رئیس‌جمهور سابق داشت. 
 فهرستی از توهین‌های روحانی  به منتقدانش!
عده‌ای شمار توهین‌ها و انتسابات بی‌اخلاقانه روحانی در حق منتقدان خود را تا بیش از ۱۰۰فقره شمرده‌اند! روحانی در سال اول دولت نوپای خود در سال ۱۳۹۲ و پس از استقرار کامل دولت یازدهم، آتش توهین را به سمت مخالفان و منتقدان گشود و در نخستین همایش ملی نخبگان جوان، منتقدان را «اقلیتی که سخنان آن‌ها نیش‌دار است» خطاب کرد، دو ماه بعد در گفت‌وگوی ویژه خبری منتقدان را افرادی «دارای رفتار کودکانه» نامید و در جریان سخنرانی در جمع مردم خوزستان از عبارت «گویی عده‌ای انقلابی شده‌اند» استفاده کرد و منتقدان را «ایرادگیرنده به خلقت خدا» و «منفعت‌طلب» خواند. 
او منتقدان به سیاست خارجی دولت را که از همان ابتدا تلاش داشت تمام مسائل کشور را به موضوع مذاکره و برجام گره بزند، «ناراضیان از لغو تحریم‌ها» خواند و از عباراتی همچون «افراد معدودی که از جای معدود تغذیه می‌شوند» و «بی‌سواد» استفاده کرد. 
عبارت «بی‌شناسنامه» و «تخریب‌کنندگان دولت با پول بیت‌المال» «بی‌فرهنگ»، «دروغگو» و «دارندگان اذهان تخیلی کوچک» هم از دیگر واژگان توهین‌آمیز روحانی علیه منتقدان خود بود. اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در حالی که تنها یک سال از عمر دولت نوپای روحانی سپری می‌شد، وی در یک برنامه تلویزیونی «هوچی‌گر»، «اقلیت همیشه عصبانی» و «راضیان از تحریم مردم» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرد تا نشان دهد به هیچ عنوان بنای مدارا با منتقدان را ندارد. 
«کاسبان تحریم»، اما یکی دیگر از عبارات توهین‌آمیز روحانی بود که نشان می‌داد وی چندان تسلط و احاطه‌ای بر ادبیات سیاسی خود ندارد. رئیس‌جمهور سابق در اوج ادبیات توهین‌آمیز خود در سال پایانی دولت اولش در یک همایش انتخاباتی از عبارت «منقلی» درباره منتقدان خود استفاده کرد. 
او در واکنشی تند به منتقدان برجام گفت: «برخی فکر می‌کنند یک منقلی وجود دارد و یک قطعنامه‌ای که آن را درونش می‌اندازیم و آتش می‌گیرد!» این اظهارات او واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. چند روز بعد از آن هم منتقدان را افرادی دارای «آلزایمر سیاسی» عنوان کرد. 
روحانی در جریان افتتاح بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اظهاراتی گفت: «از قلم شکسته و دهان بسته چه کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.» این اظهارات وی، اما با واکنش آملی‌لاریجانی، رئیس وقت قوه قضائیه همراه شد. آملی‌لاریجانی اظهارات رئیس‌جمهور از شکستن قلم‌ها به بهانه‌های واهی را نوعی افترا و توهین به دستگاه قضایی خواند و از روحانی انتقاد کرد که به رغم این سخنان بار‌ها خواهان برخورد با رسانه‌ها شده است!
 دورزدن‌های قانون در دوران ریاست جمهوری روحانی!
یکی از دلایلی که شورای نگهبان برای ردصلاحیت روحانی اعلام کرده، عدم‌التزام به قانون اساسی است؛ موضوعی که در پرونده ترک‌فعل‌های روحانی به وضوح مشاهده شد. 
به رغم تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم‌اجرای سند ۲۰۳۰، اما دورزدن قانون در دولت روحانی و تلاش بر اجرای آن یکی دیگر مصادیق بی‌قانونی در دولت قبل بود. 
ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی و رانت دولت روحانی به واردکنندگان در حالی اتفاق افتاد که این رقم در صورتی که مطابق قانون به تولیدکننده اختصاص داده می‌شد، می‌توانست گام مهمی در جهت به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور باشد. 
زیرساخت‌های غلط مدیریتی در دولت روحانی، سیاست‌های ارزی اشتباه و گره‌زدن اقتصاد کشور به برجام موجب شد دولت قبل مصداق بارز دورزدن قانون و عدم‌تمکین بر قانون اساسی باشد. بی‌قانونی روحانی در سال ۱۳۹۶ در ماجرای گرانی بنزین باعث شد ماه‌ها کشور درگیر آشوب و ناامنی و هزینه‌های سنگینی بر کشور و امنیت آن تحمیل شود. 
 روحانی: علوم اسلامی و غیراسلامی یکی است!
در اسفند سال ۱۳۹۶ روحانی در جریان حضور در جشنواره بین‌المللی خوارزمی در اظهاراتی شاذ عنوان کرد: عده‌ای به دنبال آن بودند تا هر علمی که پیدا می‌شد، یک آیه و روایات می‌آوردند و می‌گفتند ریشه این علم در اسلام است، این در حالی است که این سخن صحیح نیست. 
او این را هم گفت که به نظر من تفاوت علم اسلامی و علم غیراسلامی به ویژه در علوم انسانی تنها در اهداف آنهاست، وگرنه علوم هر دو یکی است! او در این سخنرانی عنوان کرد که پروژه اسلامی کردن علوم شکست‌خورده است و این کار جز هدردادن بودجه کشور حاصلی ندارد!
این اظهارات روحانی، اما با واکنش تند آملی‌لاریجانی همراه شد. آملی‌لاریجانی گفت: از کسانی که می‌گویند پروژه اسلامی‌کردن علوم در کشور شکست خورده است، باید پرسید که شما چقدر در این زمینه تحقیق کرده‌اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟ اینکه گفته می‌شود اسلامی‌کردن علوم امر محالی است و علم، ارزش و ایدئولوژی ارتباطی باهم ندارند، یک سخن قرن هجدهمی است. 
 آیا روحانی به دنبال رمز آشوب است؟
نگاهی گذرا به عملکرد روحانی در هشت سال مسئولیت وی بر ریاست قوه مجریه نشان می‌دهد دولت قبل برای دورزدن قانون در وجوه مختلف مسیر همواری را برای خود ترسیم کرد، با این حال، اما رأفت اسلامی در عدم‌محاکمه او امری شد تا وی حمله به هیچ نهاد قانونی و نظارتی را بر خود محال نداند، با این حال انتظار است چهره‌ای همچون حسن روحانی که سابقه طولانی در مناصب سیاسی را تجربه کرده، با چنین فضاسازی‌های رسانه‌ای مقدمه‌ای برای رمزگذاری آشوب در کشور فراهم نکند.

نظر شما