شناسهٔ خبر: 66751733 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

باران به کمک نظافت چیتگر آمد

مشکلات محله چیتگر شمالی روز گذشته در صحن شورای شهر تهران بررسی شد. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محله چیتگر از گذشته ساختار یکپارچه داشته، می‌گوید: اما هم‌اکنون به سه بخش مجزا بین چیتگر شمالی_جنوبی در منطقه 21 و بوستان جنگلی چیتگر و دریاچه منطقه 22 تقسیم شده است

صاحب‌خبر -

مشکلات محله چیتگر شمالی روز گذشته در صحن شورای شهر تهران بررسی شد. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محله چیتگر از گذشته ساختار یکپارچه داشته، می‌گوید: اما هم‌اکنون به سه بخش مجزا بین چیتگر شمالی_جنوبی در منطقه 21 و بوستان جنگلی چیتگر و دریاچه منطقه 22 تقسیم شده است. این تجزیه‌شدن تبعاتی برای محله داشته است. کاربری صنعتی_مسکونی منطقه برخی از محلات این منطقه را به شدت تحت تأثیر قرار داده که یکی از آنها محله چیتگر شمالی موکدا ناحیه 3 منطقه 21 است که محلات شش‌گانه چیتگر شمالی_جنوبی، شهرک شهرداری، محله ویلاشهر، شهرک غزالی و وردآورد است. او اضافه کرد: پراکندگی کاربری‌های مسکونی و تعداد زیاد شهرک‌های محصور عملا تأمین سرانه‌ها را نیز برای مدیریت شهری با مشکلات و موانع مواجه کرده است. هرچند این محله سرانه فضای سبز نسبتا مناسبی داشته و دو بوستان یاس و مادر که به شکل خوب و قابل قبولی هم نگهداری شده‌اند، مورد استفاده مردم است اما فضای سبز شهرک‌ها و محوطه کارخانجات از حیطه مدیریت شهرداری خارج بوده، هرچند خدماتی هم به آنان ارائه می‌شود. البته مثل اکثر محلات، مردم از رسیدگی و نگهداری درختان کنار معابر و خیابان‌ها گلایه داشتند و پیمانکاران را به کم‌کاری متهم می‌کنند.

امانی با بیان اینکه وضعیت نظافت محله قابل قبول بوده و بارندگی‌های اخیر هم در شست‌وشوی معابر به کمک شهرداری آمده ولی به‌خاطر عدم اجرای سیستم فاضلاب در سطح منطقه و با وجود بارندگی‌های شب قبل از بازدید فاضلاب در برخی از انحار جریان داشته و بوی آن به مشام هر عابری می‌رسد. سرانه بهداشتی و درمانی در محله وجود ندارد و مردم برای کمک‌های اولیه و اضطراری ناچار به مراجعه به سایر محله‌های منطقه هستند.

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: املاک متروکه و رها در محله وجود دارد از جمله ملک فرسوده‌ای در خیابان جهاد، نبش والفجر شرقی که برای تعریض کوچه توسط شهرداری در ادوار گذشته توافق هم شده بود؛ اما پیگیری نشده است. مرکز مخابرات شهدای چیتگر که زمین آن با همیاری مردم واگذار شده است اخیرا از این محله جمع‌‌آوری و به مکان دیگری منتقل شده و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. دو پل هوایی عابر پیاده جاده قدیم روبه‌روی کلانتری و روگذر نبش ایران‌خودرو که کاربری خود را از دست داده و نیاز به تجدید جانمایی دارند و همچنین زیرگذر بیمه که باید دوطرفه شود، کار مشترکی بین دو منطقه 21 و 22 و اداره راه‌و‌شهرسازی است. او در نهایت خواسته‌های مردم را به‌صورت خلاصه مطرح کرده و تأکید می‌کند: تعیین تکلیف لکه‌های بافت فرسوده محله و امکان استفاده از تسهیلات نوسازی معیوب شورای شهر (‌محور شمال و جنوب انقلاب)، تعیین تکلیف املاک رهاشده به‌ویژه املاک معارض طرح‌ها با تخصیص اعتبار مناسب به منطقه، احداث درمانگاه و تأمین سرانه بهداشتی و درمانی. تسریع در اجرای سیستم فاضلاب منطقه 21 و محلات. نظارت بر اجرای مسئولیت اجتماعی بخش صنعتی منطقه با توجه به تبعات ترافیکی و پارک خودروهای کارکنان در معابر منطقه و محلات، اجرای نرخ‌های مصوب شورا در اماکن ورزشی شهرداری، تجدیدنظر در جانمایی پل‌های روگذر جاده قدیم و زیرگذر بیمه و تجدیدنظر در خیابان جهاد و دو‌طرفه‌کردن آن، برخی از خواسته‌های اهالی این منطقه است. محمدرضا پوریافر؛ شهردار این منطقه هم توضیح داد: تردد کامیون‌ها باعث خرابی آسفالت معابر این محله شده است. از سویی دیگر دوگانه‌بودن مسئولیت شهرک‌ها کار را برای ما سخت کرده و جمع‌آوری پسماند، آسفالت، روشنایی معابر، خط‌کشی و دیگر امور شهرک‌ها را شهرداری انجام می‌دهد؛ اما شهرداری نسبت به سرای محله اقدام کرده و یکی از شهرک‌ها در این مورد از ما شکایت کرده است. ما در چندین شهرک با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم. پوریافر با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند خدمات خود را قطع کند و در این صورت نارضایتی گسترده ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: مشکلات شهرک دانشگاه قدیمی است و به دهه ۶۰ برمی‌گردد؛ اما با این وجود سعی می‌کنیم خدمات را در این شهرک ارائه دهیم. وی با تأکید بر اینکه با کمک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک این وعده را گرفتیم که تعداد زیادی اتوبوس تحویل بگیریم و نیاز را به صفر برسانیم، گفت: خط ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو و یا حتی خط 4 به صورت اکسپرس از بیمه تا تهرانسر می‌تواند مشکل را حل کند که البته خط چهار منتفی است. درخواست ما این بود که تراموا، ال‌آرتی و بی‌آرتی و هریک از این طرح‌ها که قرار است اجرا شود، به منطقه ۲۱ نیز برسد و مشکلات حمل‌ونقل این منطقه را برطرف کند.

پوریافر با بیان اینکه رینگ اول شبکه فاضلاب منطقه تا پایان خرداد ماه به شبکه فاضلاب پایتخت متصل می‌شود؛ اما فاضلاب محله وردآورد با مشکل روبه‌روست، تأکید کرد: درمانگاه مجهزی در ویلاشهر در حال راه‌اندازی است و نیمه تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید. هرچند نیاز منطقه را جبران نمی‌کند و با وجود اینکه وظیفه ما نیست که با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شدیم. برای راه‌اندازی کلانتری نیز زمین‌هایی پیشنهاد دادیم تا مشکل امنیتی منطقه نیز رفع شود.

 

نظر شما