شناسهٔ خبر: 66750653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

عمویی در واکنش به گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی:

موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس قابل حل‌وفصل است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویکرد فنی غیرسیاسی و رو به جلویی را درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اتخاذ کند، گفت: همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمانی جاری است؛ بنابراین حل‌وفصل دو مکان باقی‌مانده در ایران با رویکرد فنی ممکن است.

صاحب‌خبر -

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویکرد فنی غیرسیاسی و رو به جلویی را درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اتخاذ کند، گفت: همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمانی جاری است؛ بنابراین حل‌وفصل دو مکان باقی‌مانده در ایران با رویکرد فنی ممکن است. ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به ادعای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش سالانه آژانس درباره مسائل پادمانی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با پذیرش معاهده عدم اشاعه هسته‌ای یا ان‌پی‌تی الزام خودش را نشان داده که از انرژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز می‌کند، این معاهده با امضای یک توافق‌نامه بین ایران و آژانس یعنی پادمان روند نظارت و بازرسی‌های آژانس از جمهوری اسلامی ایران را روشن می‌کند. او اضافه کرد: ازآنجایی‌که ما به ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خودمان اطمینان داریم، نگرانی از روند رسیدگی و بازرسی نداریم، اما در روند همکاری‌های گذشته ما یک اشکال وجود داشت. ما بیشترین حجم بازرسی و نظارت از برنامه هسته‌ای‌‌مان را پذیرفتیم که این حجم از نظارت درباره دیگر کشورها رخ نمی‌دهد. انتظار داشتیم دبیرخانه آژانس گام‌های مؤثری برای اعلام ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بردارد اما متأسفانه در برخی مراحل با شیطنت بعضی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران ازجمله مداخلات رژیم صهیونیستی سؤالاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درباره چهار مکان در ایران مسائلی مطرح شد که در این موضوع با دو روند مواجه شدیم؛ نکته اول اینکه ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با بازرسی نداریم اما حرف‌مان این است که باید بازرسی منتج به نتیجه شود، بازرسی برای بازرسی هدف ما نیست. انتظار داریم اگر بازرسی انجام می‌شود و نتایج به دست می‌آید، به صورت شفاف اعلام شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. عمویی ادامه داد: ما درعین‌حال روند همکاری‌های خودمان را انجام دادیم. اکنون مباحث باقی‌مانده بین ایران و آژانس به دو مکان تقلیل پیدا کرده که سابق بر این درباره چهار مکان بود. او با اشاره به سفر اخیر گروسی به ایران تصریح کرد: در سفر اخیر گروسی به تهران یک بیانیه مشترک بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد که براساس‌آن طرفین درباره شیوه حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده درباره دو مکان گفت‌وگو خواهند کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: انتظار می‌رود آژانس رویکرد فنی غیرسیاسی و رو به جلو اتخاذ کند. اگر این رویکرد باشد، همان‌طور که درباره دو موضوع دیگر سؤالاتی وجود ندارد، درباره دو موضوع باقی‌مانده نیز سؤالات آژانس حل‌وفصل می‌شود؛ بنابراین همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمان جاری است. او خاطرنشان کرد: حل‌وفصل مکان‌های باقی‌مانده با رویکرد فنی ممکن است کمااینکه اکنون نیز گفت‌وگوها بین کارشناسان طرفین جریان دارد. عمویی در جمع‌بندی یادآور شد: آژانس باید گزارشی صادر کند که براساس‌آن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را بعد از سال‌ها نظارت جمع‌بندی کند؛ ما اطلاعات فراهم می‌کنیم و امکان نظارت به آژانس می‌دهیم، انتظار داریم سریع‌تر این گزارش آماده شود. او در پایان بیان کرد: درباره سؤالاتی که آژانس داشته، قبلا مربوط به چهار مکان بوده و الان به دو مکان تقلیل پیدا کرده است. فکر می‌کنیم با یک رویکرد همکاری‌جویانه این دو مکان هم قابل حل‌وفصل است.

 

نظر شما