شناسهٔ خبر: 66749774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش کشورهای مختلف به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

صاحب‌خبر -

شفقنا_بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

به گزارش شفقنا، رئیس جمهور،  امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

در همین راستا و در همان ساعات اولیه این سانحه بسیاری از کشورها و مقامات خارجی با ارسال پیامی بر کمک رسانی و آمادگی برای پیدا شدن این بالگرد تاکید کردند. در ادامه به موضع گیری کشورها در این باره پرداخته ایم….

جهاد اسلامی: «همبستگی کامل خود را با برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنیم»

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «همبستگی کامل خود را با برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران اعم از مردم، رهبری و دولت این کشور ابراز می کنیم و از خداوند متعال سلامتی رئيس جمهور و همراهانش را مسئلت می نماییم و آرزو می کنیم که تلاش ها برای جستجوی آنها را با اخبار خوشحال کننده همراه باشد.»

علی‌اف: دعای ما با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او است

رئيس‌جمهور آذربایجان گفت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد.از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه وی دعا می‌کنیم.جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه، دوست و برادر آماده ارائه هرگونه کمک و حمایت است.

مسکو آماده کمک به عملیات جست‌وجو و نجات درباره سانحه بالگرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آماده کمک به عملیات جست‌وجو و نجات درباره سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همچنین تحقیقات درباره علت حادثه است.

آرزوی سلامتی دبیر کل سازمان ملل برای رئیس‌جمهور ایران 

دبیرکل سازمان ملل به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران واکنش نشان داده و برای او آرزوی سلامتی کرد.

کویت: در این شرایط دشوار در کنار ایران خواهیم بود

وزارت خارجه کویت امروز یکشنبه تأکید کرد که به شدت نگران اخباری است که درباره فرود اضطراری بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی شنیده می‌شود.
کویت همچنین برای رئیسی و همراهانش، آرزوی سلامتی کرده و تأکید کرد که این کشور در این شرایط دشوار، در کنار ایران خواهد بود

آرزوی سلامتی اخوان‌المسلمین مصر برای رئیس‌جمهور و هیأت همراه

اخوان المسلمین مصر ضمن ابراز تأسف از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز همبستگی با ملت ایران برای رئیس جمهور ایران و هیأت همراه آرزوی سلامتی کرد.
اردوغان: از اینکه رئیس جمهور ایران، برادرم ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش دچار سانحه هلیکوپتر شدند، بسیار متأسفیم

اردوغان نوشت: مایلم اعلام کنم که ما به عنوان همسایه این حادثه را از نزدیک و در تماس و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی دنبال می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. اینجانب از طرف ملتم بهترین آرزوهای خود را برای مردم و دولت همسایه، دوست و برادر ایران می‌رسانم و امیدوارم هر چه زودتر خبرهای خوشی از رئیس جمهور و هیئت همراه دریافت کنم.

پاکستان: آرزوی ما سلامتی رئیس‌جمهور ایران محترم است

نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به سانحه بالگرد رئیس‎جمهور ایران: خبر ناراحت کننده‌ای از ایران در مورد بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور شنیدم. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوب هستیم. دعا و آرزوی ما سلامتی رئیس جمهور محترم و همه ملت ایران است

امارات: در کنار ایران هستیم

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در کنار ایران هستیم و آماده حمایت از تلاش‌ها برای جستجوی هواپیمای رئیس جمهور هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به سانحۀ بالگرد رئیس ‎جمهور گفت: کشور قطر آماده هرگونه حمایت در جستجوی هواپیمای رئیس جمهور ایران است.

واکنش عربستان به حادثه بالگرد رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد: با نگرانی شدید گزارش رسانه‌ها درباره بالگرد حامل جناب رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه ایشان را دنبال می‌کنیم. از خداوند سلامت ایشان و همراهان را خواستاریم.بر حمایت پادشاهی از کشورِ برادر، جمهوری اسلامی ایران در این شرایط دشوار تأکید می‌کنیم.دولت عربستان بر آمادگی برای ارائه هرگونه کمک مورد نیاز نهادهای ایرانی تأکید می‌کند.

ابراز نگرانی حکیم درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نسبت به اخبار مربوط به وضعیت رئیس‌جمهور ایران و هیئت وزارتی و دولتی همراهش ابراز نگرانی و برای ایشان و همراهانشان صحت و سلامت آرزو کرد.

دولت عراق برای کمک به جست‌وجوی هلی‌کوپتر سانحه‌دیده رئیس‌جمهور ایران اعلام آمادگی کرد.

بارزانی: در این لحظات سخت، فکر ما با ملت دوست و همسایەمان ایران است

نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در توئیتی در شبکە اجتماعی نوشت: من با نگرانی عمیق، اخبار سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری ایران را دنبال می کنم. از خداوند بزرگ می خواهم که حالشان و همراهانشان، خوب و سلامت باشند، دلمان پیش آنهاست و برایشان دعای خیر می کنیم. در این لحظات سخت، فکر ما با ریاست و ملت دوست و همسایەمان ایران است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس با اهتمام و نگرانی فراوان پیگیر اخبار مربوط به حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان در شمال غرب ایران و قطع ارتباط با آن‌ها هستیم.

نگرانی لبنان از سانحه بالگرد رئیسی

وزارت امور خارجه لبنان با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در خصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند. دستگاه دیپلماسی لبنان افزود: ما بر همدردی خود با دولت، مردم و ایران در این سانحه تاکید می‌کنیم و برای رئیس جمهور ایران و اطرافیانش آرزوی سلامتی داریم.

بیانیه وزارت خارجه سوریه در رابطه با سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد تلاش های های نهادها و تیم های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می کند. وزارت خارجه سوریه در ادامه ضمن اعلام همبستگی کامل با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و دیگر مسئولین ایرانی حاضر در این بالگرد در سلامت باشند.

یمن: باتوجه به شرایط سختمان درکنار ایران ایستاده‌ایم

رئیس شورای عالی سیاسی یمن بیان کرد: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند.از خداوند می‌خواهیم که رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

ابراز نگرانی عمان از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد سلطنت عمان با نگرانی فراوان حادثه رخ داده برای بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند و آماده تقدیم هرگونه حمایت و پشتیبانی است.

انصارالله: از سانحه دردناک برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران متاسفیم

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در حساب ایکس خود نوشت: ما از حادثه دردناکی که برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران رخ داد عمیقا متاسفیم.  در این سختی قلب ما با ملت عزیز مسلمان ایران است و آنها در انتظار و امید به بازگشت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان به طور صحیح و سالم هستند.

مادورو از نزدیک حوادث سقوط بالگرد رئیسی را دنبال می‌کند

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: رئیس جمهور نیکلاس مادورو از نزدیک حوادث مربوط به بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند. مردم و دولت بولیواری همچنان دعا می‌کنند که تیم‌های امداد و نجات و همه مسافران بالگرد بتوانند به زودی سالم و سلامت بازگردند.

اتحادیه اروپا: وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کنیم

«شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

ایتالیا: پیگیر تحولات حادثه هستیم

تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا بیان کرد: با نخست‌وزیر در حال پیگیری تحولات حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر  خارجه ایران هستم.

بایدن در جریان سانحه بالگرد قرار گرفت

کاخ سفید اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌ها درباره سانحه بروز یافته برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران قرار گرفته است.

نظر شما