شناسهٔ خبر: 66749641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اسکله فریبکارانه

روزنامه جوان

گروه‌های فلسطینی شروع کمک‌رسانی از طریق اسکله امریکایی به غزه را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی اعلام کردند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به‌رغم افتتاح اسکله شناور امریکا در غزه و ورود اولین محموله کمک‌رسانی به آن، گروه‌های فلسطینی با بیان اینکه این اقدام در خدمت منافع رژیم صهیونیستی است، کوچ اجباری فلسطینیان و تصرف منابع گازی غزه را هدف اصلی امریکایی‌ها از این نمایش انساندوستانه اعلام کردند. 

درحالی که امریکا با ساخت اسکله شناور در غزه ادعا دارد که می‌خواهد کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را به ساکنان این باریکه تحت محاصره ارسال کند، کمیته‌های مقاومت فلسطین تأکید کردند اسکله شناور امریکا در غزه خدمت به دشمن صهیونیستی و یک اقدام تبلیغاتی و فریبکارانه است. 
به گزارش سایت «یمن‌پرس»، جنبش مجاهدین فلسطین روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با تردید و نگرانی به اسکله شناور امریکایی در غزه و هر اقدامی از سوی دولت امریکا که همچنان با حمایت‌های سیاسی، مالی و نظامی در جنگ نسل‌کشی دولت این نهاد علیه مردم ما شریک است و آن را فراهم می‌کند می‌نگریم.» این جنبش نسبت به خطر بهره‌برداری از اسکله دریایی غزه برای حفاظت از دشمن یا اجرای طرح‌های رژیم صهیونیستی با هدف آواره کردن مردم نوار غزه هشدار داد. 
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای تأیید کرد که اسکله شناور در سواحل غزه نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند و نسبت به خطرات استفاده از آن برای اجرای اهداف و برنامه‌های دیگر مانند جابه‌جایی یا حفاظت از اشغالگری اسرائیل به جای انتقال کمک هشدار داد. این گروه فلسطینی با ابراز رد هرگونه حضور امریکایی، صهیونیستی و خارجی چه در گذرگاه رفح و چه در هر نقطه از خشکی و سواحل غزه، هشدار داد که مقاومت فلسطینی، با هر طرف عربی یا بین‌المللی که در هماهنگی با دولت امریکا یا کار در این بندر همکاری کند، به عنوان یک نیروی اشغالگر با این نیرو‌ها برخورد خواهد کرد. 
جنبش حماس و دفتر رسانه‌ای دولتی این جنبش در غزه نیز تأکید کردند هر راهی برای کمک‌رسانی، از جمله اسکله شناور غزه، جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی نیست و نیاز فلسطینیان به غذا را پوشش نمی‌دهد. این جنبش در بیانیه‌ای با «رد هرگونه حضور نظامی هر نیرویی در سرزمین‌های فلسطینی» بر حق مردم فلسطین برای دریافت همه کمک‌های مورد نیاز خود در سایه فاجعه ناشی از اشغالگری تأکید کرد. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز تأکید کرد دولت امریکا «در تلاش است چهره زشت خود را با ایجاد یک اسکله شناور در سواحل غزه زیبا کند.»
به گزارش خبرگزاری آناتولی، عبدالفتاح الدوله، سخنگوی جنبش فتح نیز دیروز تأکید کرد: «مؤثرترین گزینه برای امدادرسانی به نوار غزه توقف تجاوزات، جلوگیری از کشتار و پایان اشغال گذرگاه رفح توسط رژیم صهیونیستی است که دروازه اصلی کمک‌رسانی‌ها محسوب شده و کارایی آن در مقایسه با اسکله شناور امریکا بسیار بیشتر است.» وی افزود اعلامیه امریکا مبنی بر آغاز فعالیت این اسکله شناور به منزله پذیرش اشغالگری صهیونیست‌ها بر این گذرگاه و انزوای کامل نوار غزه است. 


 نگرانی فلسطینیان از تصرف گاز غزه
از آنجا که همه تحرکات امریکا در سرزمین‌های اشغالی به نفع اسرائیل است، لذا فلسطینی‌ها نسبت به اهداف امریکا با دیده تردید می‌نگرند. به گزارش الجزیره، «اسماعیل الثوابطه»، مدیر دفتر رسانه‌های دولتی غزه در مورد نیات امریکایی‌ها در ساخت اسکله ابراز تردید کرد و گفت: «ایالات متحده به طور کامل در نسل‌کشی مردم فلسطین دست دارد و ۲۰۰هزار بمب به اشغالگران اسرائیلی داده است تا فلسطینی‌ها قربانی سلاح‌های امریکایی شوند.» وی گفت: ما از کمک و وجود کریدور دریایی برای غزه با جهان استقبال می‌کنیم، اما ترس و بی‌اعتمادی زیادی به امریکا داریم، زیرا اگر تمایلی به حمایت از ما داشت، اشغالگران را برای بازگشایی ۱۱گذرگاه غزه تحت فشار قرار می‌داد. 
عاهد فروانه، تحلیلگر مسائل سیاسی هم توضیح داد: توسل به کریدور دریایی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که امکان استفاده از کریدور‌های زمینی وجود نداشته باشد، اما نوار غزه گذرگاه‌های سهل‌الوصولی دارد و فقط به تصمیم رژیم صهیونیستی برای بازگشایی آن‌ها نیاز است. بنابراین معلوم می‌شود این اقدام امریکا که ۳۲۰میلیون دلار هزینه در بر داشته، صرفاً نمی‌تواند برای اهداف بشردوستانه محدود باشد. به گفته این تحلیلگر، جابه‌جایی فلسطینی‌ها در آینده و تصاحب انرژی گاز غزه در شرق دریای مدیترانه از اهداف پنهان امریکا و اسرائیل از ساخت اسکله است.

نظر شما