شناسهٔ خبر: 66749424 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

بورس دندان لق اقتصاد را کشید و دور انداخت

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر اقتصاد ما درحال کوچکتر شدن باشد، این اتفاق برای بورس نیز خواهد افتاد و این یک خبر بد برای دارایی‌های مالی است؛ به این دلیل که در غیاب رشد، امیدی برای خرید سهام شرکتی وجود ندارد چراکه امیدی به رشد یا ثبات تولید شرکت نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه، درخصوص عملکرد بازار در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: تحلیل نوسانات بازار یک موضوع تکنیکالی بوده و فاندامنتال نیست. همیشه فهرستی از دلایل برای بررسی وضعیت بازار وجود دارد، اما درک از بازار باید به صورت بلند مدت باشد.

وی افزود: بازار سرمایه از حدود ۱۰ سال گذشته در وضعیتی خاص قرار دارد و هرگاه جابه‌جایی بزرگی در بازار اتفاق می‌افتد، به دنبال دلیل آن می‌گردند؛ درصورتی که وقتی بازار مستعد ریزش است هر جرقه‌ای می‌تواند به این آتش دامن بزند و ایجاد ریزش کند.

روند منعکس‌کننده کاهش تولید
رادپور با اشاره به اینکه گاهی اتفاقاتی بزرگتر از افشای یک گزارش رخ می‌دهد، اما تأثیری جدی بر بازار ندارد، گفت: طی ۱۰ سال گذشته (به‌طور مشخص از سال ۹۲ و از زمان تحریم بانک مرکزی که باعث تجربه متفاوتی در نظام پولی بین‌المللی ما شد) تولیدات داخلی کاهش یافت و برخلاف آماری که نزدیک به صفر است، به رقم منفی رسید، هرچند محاسبه این رقم، خصوصا درباره جدا کردن مبالغی که در قالب یارانه پرداخت می‌شوند، دشوار است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی، بورس همزمان با سایر بخش‌های اقتصادی روندی را پیش گرفتند که منعکس‌کننده کاهش تولید است.

یک خبر بد برای دارایی‌های مالی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: زمانی که اقتصاد یک کشور درحال کوچک شدن است، انتظار می‌رود بورس و شرکت‌های موجود در آن نیز به عنوان نمونه کوچک‌تری از اقتصاد، رشدشان به‌طور متوسط نه تنها کاهش پیدا کند بلکه منفی شود و میزان خلق ارزش نیز کمتر شود.

رادپور اظهار داشت: بنابراین اگر اقتصاد ما درحال کوچکتر شدن باشد، این اتفاق برای بورس نیز خواهد افتاد و این یک خبر بد برای دارایی‌های مالی است؛ به این دلیل که در غیاب رشد، امیدی برای خرید سهام شرکتی وجود ندارد چراکه امیدی به رشد یا ثبات تولید شرکت نیز وجود ندارد.

ایجاد بازده از محل تورم
وی عنوان کرد: رشد بازده واقعی را به تجزیه و تحلیل بازده اضافه می‌کند و اگر صفر یا منفی باشد، هیچ افق مثبتی از ناحیه رشد که نرخ بازده واقعی در این رابطه تجزیه شده است، دیده نخواهد شد؛ بنابراین بازده فقط از محل تورم ایجاد می‌شود که برای دارایی‌های مالی نسبت دارایی‌های غیرمالی خبری بسیار بد است، چراکه اگر قرار است دارایی‌های مالی به اندازه تورم سود برسانند، دریافت دارایی مالی به دلیل برابر بودن ارزش آن با جریان‌های نقدی عادی، عاقلانه نیست.

رادپور اضافه کرد: اگر قرار باشد ارزش فعلی جریان نقدی عادی چیزی به نام تورم ایجاد کند، استفاده از دارایی‌های مالی عاقلانه نیست، چراکه این عدد انتظاری است؛ یعنی کمک بورس می‌تواند به صورت متوسط پرداخت تورم باشد آن هم به‌صورت ریسکی و دارای نوسان. در مقایسه با دارایی که به طور قطع تورم را پرداخت می‌کند که در کوتاه مدت نیز مشخص نیست، دارایی غیرمالی بسیار محتمل‌تر است.

شکست بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: تورم، تورم می‌سازد و بنابراین در این انتخاب قطعا بورس شکست خواهد خورد؛ عوارض آن نیز در عمل و فرمول ساده، دیده شده است.

رادپور تأکید کرد: اخبار خوب به لحاظ سیاسی در کشور، برای بورس به عنوان خبر خوب تعبیر نخواهند شد؛ چراکه بورس از رشد به واسطه تغییرات ناامید شده است و فعالان بورس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اقتصاد کشور به این زودی وارد رشد نخواهد شد؛ درواقع بورس از محل رشد سودی نخواهد داشت و سود از محل تورم خواهد بود.

ناامیدی بورس از بازده واقعی
وی بیان کرد: بورس دندان لق اقتصاد را کشیده و دور انداخته و هر خبر خوبی به معنی کاهش تورم و البته کاهش بازده تعبیر شده است و کاهش تورم با افزایش بازده واقعی همراه نیست.

رادپور خاطرنشان کرد: فعالان بورس از کسب بازده از محل بازده واقعی، رشد شرکت‌ها، بهره‌وری و هر آنچه که خلق ارزش واقعی نامیده می‌شود، ناامید شده‌اند؛ به همین دلیل هرگاه شرایط بورس مقداری بهبود می‌باید، مستعد ریزش است و با شرایطی بسیار دشوار به سرمایه‌گذار بازده خواهد رساند.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
بازار سرمایه اقتصاد کاهش تولید بازده

نظر شما