شناسهٔ خبر: 66747817 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پرداخت ۴.۲ میلیارد دلار ارز نیما برای واردات قطعات خودرو

اقتصاد ایران: عصر خودرو- سال گذشته ۶ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده که از این میزان ۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار از محل سامانه نیما تامین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، بانک مرکزی امروز فهرست کالاهایی که ارز مورد نیاز آنها در سال 1402 تأمین شده است را منتشر کرد.

بررسی فهرست مذکور نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در مجموع 44 میلیارد و 643 میلیون دلار ارز برای پاسخگویی به نیاز بخش صنعت دریافت کرده که 67 درصد از این میزان ارز تأمین شده با نرخ نیمایی و 31 درصد از محل ارز اشخاص تأمین ارز شده است. معادل دو درصد از کل ارز تأمین شده برای بخش صنعت از محل ارز ترجیحی تأمین شد.

جزئیات ارز تخصیص یافته به وزارت صمت نیز بیانگر آن است که برای واردات قطعات خودرو به صورت ckd معادل 3 میلیارد و 766 میلیون دلار ارز تخصیص یافته که از این میزان یک میلیارد و 672 میلیون دلار از محل ارز اشخاص و 2 میلیارد و 94 میلیون دلار از محل سامانه نیما بوده است.

همچنین برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو 2 میلیارد و 951 میلیون دلار ارز تخصیص یافته که از این میزان 751 میلیون دلار از محل ارز اشخاص و 2 میلیارد و 200 میلیون دلار از محل سامانه نیما بوده است.

بنابراین در مجموع سال گذشته 6 میلیارد و 717 میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده که از این میزان 4 میلیارد و 294 میلیون دلار از محل سامانه نیما و 2 میلیارد و 423 میلیون دلار از محل ارز اشخاص تأمین شده است.

گفتنی است، سال گذشته نرخ دلار در سامانه نیما بین 38 تا 42 هزار تومان نوسان داشت.

همچنین طبق گزارشی که گمرک ایران چندی پیش از واردکنندگان برتر در سال 1402 منتشر کرد، مشخص شد که شرکت‌های مونتاژکار خودرویی بالغ بر 3.1 میلیارد دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال 1401 افزایش چشم گیری یافته بود.

 

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما