شناسهٔ خبر: 66747086 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

استان آذربایجان غربی به کارگاه توسعه فیبرنوری تبدیل شده است | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیر کل ارتباطات استان آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه به رشد چشمگیر شاخص های فاوای استان آذربایجان غربی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها از اولویت های کاری دولت سیزدهم بوده و در این راستا با اجرای پروژه در 10 شهر بزرگ، استان آذربایجان غربی به کارگاه توسعه فیبر نوری تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی ICT آذربایجان غربی، جلیلی نژاد مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ارتباطات برگزار شد، گفت: شاخص های ارتباطات وفناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به مناطق محروم است، افزود: رویکرد این دولت توجه به آحاد مردم در اقصی نقاط کشور با اولویت مناطق محروم است.
مدیرکل ارتباطات آذربایجان غربی با اشاره به اجرای پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب وکاها در استان اظهار کرد: در حال حاضر پروژه در 10 شهر استان با بیش از 470 کیلومتر حفاری عملیاتی شده و در شهرهای خوی و سلماس نیز حفاری به اتمام رسیده است و مردم می توانند از سرویس های پرسرعت فیبر نوری بهره مند شوند.
وی به لزوم تامین شبکه فیبر نوری جهت توسعه نسل پنجم تلفن همراه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر تعداد 22 سایت نسل پنجم در استان راه اندازی شده است.
مدیرکل ارتباطات استان آذربایجان غربی ضمن اشاره به توسعه ارتباطات در مناطق روستایی و محروم، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بیش از 420 روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل شده و مابقی روستاهای بالای 20 خانوار نیز تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد.
جلیلی نژاد تصریح کرد: عملیات اجرایی بیش از 500 کیلومتر فیبر نوری روستایی در قالب پروژه تار از محل اعتبارات دولتی جهت اتصال 74 روستا به شبکه فیبر نوری و پوشش ارتباطات سیار روستایی آغاز شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نحوه شکایت از خدمات ارتباطی افزود: سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 195، به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راه‌اندازی شده است و کاربران سرویس های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می توانند با یکی از روش های مراجعه به پایگاه اینترنتی https://195.cra.ir، شکایت‌های خود را از سرویس های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.
مدیرکل ارتباطات استان آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال 1402 در مجموع 4 هزار و 210 شکایت در سامانه ۱۹۵، ثبت شد که به بیش از 99 درصد شکایات پاسخ داد، در اشاره به دستاوردها و مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم گفت: یکی از مهم ترین دستاوردها، توسعه شبکه انتقال بوده که در استان آذربایجان غربی بیش از 116 درصد دارای رشد است.
وی به راه اندازی سامانه پنجره واحد زمین جهت مبارزه با معضل زمین‌خواری و تسهیل مجوزهای زمین محور اشاره کرد و افزود: از شروع بکار سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، بیش از 39 هزار درخواست در سامانه پنجره واحد زمین برای استان آذربایجان غربی ثبت شده که از این حیث استان دارای رتبه دوم کشوری است.
جلیلی نژاد، همچنین شرکت ملی پست را به عنوان پیشران اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته بالغ بر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مرسوله توسط باجه‌های پستی استان قبول و به دیگر استان‌ها ارسال شده و همچنین بالغ بر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله پستی نیز در داخل استان توزیع شده است.
رئیس شورای راهبری توسعه فاوا در استان با اشاره به خدمات جدید پست بانک در راستای اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: منابع باجه های پست بانک استان آذربایجان غربی با رشد بیش از 255 درصدی در دولت سیزدهم به میزان 25000 میلیارد ریال رسیده است.

نظر شما