شناسهٔ خبر: 66746374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

درخواست دفاتر انجمن اسلامی دانشجویان از دولت:

دولت در مقابل اعتصاب طلافروشان نباید عقب‌نشینی کند

اقتصادنیوز: ۲۶ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کردند که دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ۲۶ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری خواستار ایستادگی دولت مقابل طلافروشان شدند و نوشتند: یکی از وعده‌های مهم دولت سیزدهم برای جلوگیری از قاچاق و مبارزه با فساد، راه‌اندازی کامل سامانه جامع تجارت بوده است و وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، وعده تکمیل سامانه مذکور را تا پایان سال ۱۴۰۰ داد اما متأسفانه تاکنون، این وعده محقق نشده است. در روزهای اخیر نیز اعتصاب طلافروشان در اعتراض به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اتصال این مشاغل به سامانه جامع تجارت، بحث‌هایی را به همراه داشته است.

خبر مرتبط
فوری/ توافق مهم با طلافروشان/ ثبت آمار معاملات در جامع تجارت+ جزئیات

اقتصادنیوز: در جلسه مشترک میان اعضای صنف طلا و جواهر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابهامات اعضای صنف برطرف شده و توافقاتی در رابطه با ثبت اطلاعات در سامان جامع تجارت صورت گرفت.

همانطور که مستحضر هستید، یکی از دلایل نا به سامانی بازار، عدم امکان نظارت دولت بر چرخه تجارت کالاها است اما سامانه جامع تجارت، با ایجاد بانک اطلاعاتی، به دولت این امکان را می‌دهد که بر چرخه یک کالا از لحظه تولید یا واردات تا زمان رسیدن به مصرف‌کننده نهایی، نظارت نماید و در هر مرحله، چنانچه پدیده مشکوکی مشاهده شود، دستگاه‌های نظارتی و قضائی برای بررسی بیشتر، وارد عمل می‌شوند.

خبر مرتبط
چراغ سبز امارات به طلافروشان ایران

این روزها زمزمه‌های مهاجرت طلافروشان به دبی در بازار طلا حسابی به گوش می‌رسد و در گوشه‌وکنار این بازار آگهی‌هایی درباره چگونگی مهاجرت و راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی به چشم می‌خورد؛ موجی که باید دید در روزهای آتی تا چه اندازه طلافروشان را با خود همراه می‌کند.

«طلا» یکی از فلزات گرانبهایی است که به موجب دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش آن صرفاً زمانی قانونی است که در سامانه جامع تجارت ثبت شود و همچنین برای شفافیت کامل، کدملی خریداران طلا در سامانه مذکور، اعلام شود اما متأسفانه طلافروشان در تعدادی از شهرها به اعتصاب پرداختند و چندین روز، متقاضیان خرید طلا را معطل کردند. ماجرا آنجایی تأسف‌آورتر می‌شود که در اثر مذاکراتی که وزارت صمت با طلافروشان داشته است، دولت عملاً از موضع خود کوتاه آمده و طلافروشان را از لزوم ثبت معاملات و دارایی‌ها در سامانه جامع تجارت، معاف کرده است.

خبر مرتبط
روزنامه اعتماد: فشار طلافروشان جواب داد؛ دولت عقب نشست

اقتصادنیوز: گویا اعتصاب گسترده طلافروشان به قوانین جدید مالیاتی نتیجه داده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه‌ای تازه و در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که «صنف طلا و جواهر از ثبت دارایی در سامانه جامع تجارت معاف هستند.»

ناتوانی در مدیریت بازار طلا و سکه، ضعف اطلاعاتی برای مبارزه با قاچاق طلا، تداوم پول‌شویی و فرار مالیاتی از پیامدهای مهم این عقب‌نشینی دولت در مقابل طلافروشان است. مطابق بررسی‌های صورت گرفته، میانگین مالیات پرداختی در سال ۱۴۰۲، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است و بنابراین، مماشات دولت با طلافروشان در حالی صورت گرفته است که میزان مالیات پرداختی آن‌ها حتی از کارمندان دولت نیز کمتر است. مطابق اظهارات وزیر صمت، صرفاً ۳ درصد از طلافروشان تاکنون اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند اما همین تعداد کم نیز می‌توانند نظارت دولت بر بازار طلا و سکه را خدشه‌پذیر نمایند.

اگر دولت، اعتصاب برای شفاف نشدن را به رسمیت بشناسد، سایر اصناف نیز به زمره اعتصاب‌کنندگان افزوده خواهند شد. بنابراین از جنابعالی درخواست می‌شود که بر دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پافشاری کرده و تمامی فعالان اقتصادی در حوزه سکه و طلا را که تاکنون از درج داده‌ها خودداری کردند، مکلف به ثبت معاملات و اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی ره

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی

انجمن اسلامی دانشجو معلمان مستقل دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی رفسنجان

انجمن اسلامی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی بابل

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی آبادان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد یزد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد مشهد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی دزفول

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

برچسب‌ها:

نظر شما