شناسهٔ خبر: 66745828 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/این خبر تکمیل می‌شود/

آخرین خبرها از حادثه بالگرد رئیس جمهور/شناسایی محل احتمالی و ادامه جستجو در مه و باران

مهدی بابایی

به دنبال وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراهش در ارتفاعات شمال استان آذربایجان شرقی، تیم‌های امدادی از جمعیت هلال احمر، اورژانس و ... به محل حادثه اعزام شده و جستجو را آغاز کرده‌اند، اما تاکنون گزارشی از یافتن بالگرد یا آثاری از آن مخابره نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عصر امروز و پس از آنکه رئیس جمهور و تیم همراه در حال بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان بودند، خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که پس از اظهارات ضد و نقیض مختلف از سوی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تایید رسید و بابک محمودی به ایسنا گفت:‌ «به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.»

وی با بیان اینکه محل وقوع حادثه در محدوده کلیبر و ورزقان بوده است، گفت: تیم‌های پهپادی و امدادی هلال احمر و ... به محل اعزام شده‌اند. ما نیز در حال بررسی موضوع هستیم و خودمان نیز در محل حاضر خواهیم شد. تاکنون گزارشی مبنی بر سقوط دریافت نکرده‌ایم. گزارش‌ها حاکی از وقوع حادثه است و باید تیم‌ها در محل حاضر شوند تا بررسی‌ها در این خصوص انجام شود.

امکان جستجوی هوایی به دلیل شرایط جوی وجود ندارد

پس از آن بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تیم‌های امدادی و پیاده اورژانس آذربایجان شرقی به محل وقوع حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهوری اعزام شده‌اند.

او ادامه داد:‌ به محض اعلام این حادثه تیم‌ اورژانس هوایی به محل حادثه اعزام شد اما متاسفانه به دلیل مه‌گرفتگی شدید امکان امدادرسانی و پرواز وجود نداشت. همزمان هشت دستگاه آمبولانس نیز به محل اعزام شده و تیم‌های امدادی و پیاده نیز به همراه کوله‌پشتی به محل اعزام شده و ارزیابی و گشت‌زنی را آغاز کردند. تاکنون تیم‌های اعزامی از اورژانس به منطقه ورزقان آثاری دست پیدا نکرده‌اند و جستجوها ادامه دارد.

۱۷:۵۴ - محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت اقدامات امدادی انجام شده درپی حادثه بالگرد رئیس جمهوری در منطقه ورزقان را تشریح کرد و به ایسنا گفت:‌ به دنبال این حادثه تیم‌های امدادی از چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردیبل به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه ۲۰ تیم علمیاتی به محل اعزام شده‌اند، گفت: سگ‌های جستجو و نجات، پهپادها و تیم‌های امدادی به محل اعزام شده‌اند و جستجو در محل ادامه دارد، اما تاکنون بالگرد یا آثاری از آن پیدا نشده است.

مردم از تجمع در محل پرهیز کنند

محمودی با بیان اینکه نیم ساعت پیش نیز یک فروند بالگرد برای جستجو به محل اعزام شد، گفت: این بالگرد در نزدیکی منطقه پرواز کرد اما شرایط جستجو به دلیل شرایط جوی و مه شدید وجود نداشت. اما به محض اینکه هوا اجازه بده، جستجوی هوایی نیز آغاز خواهد شد. از مردم می‌خواهم که از حضور در محل خودداری کرده و اخبار را فقط ازرسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور

جستجوی ۴۰ تیم واکنش سریع در محل حادثه برای بالگرد

۱۸:۰۲ - پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر در محل حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و کاروان همراه، گفت: در حال حاضر ۴۰ تیم واکنش‌سریع به همراه امکانات و تجهیزات کامل در محل حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری حضور دارند و اقدامات خود را در این خصوص آغاز کرده‌اند. همچنان جستجو ادامه دارد اما به آثاری از محل سقوط بالگرد دست پیدا نکرده‌ایم.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، تیم‌های امدادی در محل حضور داشته و از آماده‌باش کامل نیز برخوردارند. به محض فراهم شدن امکان پرواز بالگرد، جستجوی هوایی را نیز ادامه خواهیم داد.

کولیوند گفت: ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های جست‌وجوگر) به همراه ۲ فروند پهپاد هلال‌احمر در منطقه در حال جست‌وجوی اثری از بالگرد حامل رئیس جمهور هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به شرایط نامساعد جوی و صعب‌العبور بودن محل حادثه، گفت: با تمام تلاش همه همکاران در حال عملیات جستجو هستند و از پهپاد و امداد هوایی استفاده کردیم اما شرایط جوی امکان جستجوی هوایی وجود ندارد و از طریق نیروهای امدادی زمینی واکنش سریع و تیم‌های ارزیابی عملیات جستجو انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنده نیز عازم استان آذربایجان شرقی و محل حادثه بالگرد رئیس جمهوری هستم تا از نزدیک بر روند امدادرسانی و عملیات نظارت شود.

موقعیت جغرافیایی سقوط بالگرد هواپیمای رئیس جمهوری

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ در مناطقی که بیشترین گمانه زنی را داریم در حال بررسی هستیم و نزدیکترین تیم ما به محل احتمالی حادثه که محلی به اسم ککاور است،   درحال حرکت هست. همکاران به صورت زمینی به محل نزدیک می شوند و  به علت شرایط جوی امکان جستجو از طریق بالگرد وجود ندارد. با توکل به خدا، پیگری و جستجو را انجام می‌دهیم.

وزیر بهداشت: امکان جستجو در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور دشوار است

۱۹:۰۲ - بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت از استقرار تمامی امکانات درمانی در محل حادثه خبر داد و در خصوص آخرین اقدامات برای جست و جو در محل حادثه بالگرد رییس جمهور، اظهارکرد: همه نیروهای امدادی درحال جست و جو هستند، اما منطقه به شدت مه آلود بوده و امکان جست و جو دشوار است.

وی افزود: کلیه امکانات درمانی اعم از آمبولانس، پزشک، متخصص طب اورژانس و سایر تجهیزات درمانی در محل مستقر شده تا به محض پیدا شدن بالگرد آسیب دیدگان، اقدامات لازم انجام شود.

حضور تیم‌های مرزبانی در محدوده وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری

۱۹:۴۶ - سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا از حضور تیم‌های مرزبانی در محدوده محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری خبر داد و به ایسنا گفت: پس از اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد حامل ریاست محترم جمهور  تیم های مرزبانی نیز به حالت آماده‌باش درآمده و به همراه دیگر عوامل انتظامی از فرماندهی انتظامی استان و همچنین فراجا در عملیات جستجو مشارکت دارند. تیم های مرزبانی در نوار مرزی نیز استقرار دارند و همچون همیشه به حراست از مرزهای کشور می‌پردازند. جستجوها همچنان در کنار دیگر امدادگران ادامه دارد و تاکنون نشانه و آثاری یافت نشده است.

تذکر دادستانی تهران به برخی افراد رسانه ای

۲۰:۰۰- دادستانی تهران به برخی افراد رسانه ای در خصوص انتشار اخبار کذب درباره حادثه بالگرد حامل رییس جمهور تذکر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه،   طی ساعات گذشته و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا درباره وقوع این حادثه اخبار کذبی منتشر کردند.

در نتیجه این اتفاق دادستانی تهران با ورود به این موضوع طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داده است.

بارش باران در اطراف محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور

۲۰:۰۲ -  گزارش‌های هواشناسی حاکی از مه گرفتگی شدید، رطوبت هوا و بارش باران در مناطقی از محل احتمالی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور است. بر این اساس در حال حاضر در شهرستان کلیبر سرعت باد، ۳ متر بر ثانیه و ۱۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.   رطوبت نسبی هم در این شهرستان ۹۵ درصد است. آسمان کلیبر بارانی گزارش شده است. بیشینه دما در ۲۴ ساعت گذشته هم ۱۵ درجه سانتی گراد و کمینه دما نیز ۹ درجه سانتیگراد است.

در شهرستان ورزقان نیز سرعت باد، ۲ متر بر ثانیه و ۷ کیلومتر بر ساعت است. رطوبت نسبی ۸۴ درصد است و بیشینه و کمینه دما در ۲۴ ساعت گذشته هم  ۱۶ . ۵ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

آماده‌باش کامل پلیس در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور

۲۰:۰۶- سخنگوی فراجا از حضور عوامل انتظامی در محدوده محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در این باره گفت: به محض اعلام وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهورری و تیم همراه، نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور حاضر شدند.

وی ادامه داد: همچنین سگ‌های آموزش دیده در منطقه احتمالی سانحه هلی کوپتر رییس جمهوری مستقر هستند و عملیات جستجو را آغاز کرده‌اند.

تکذیب شایعات در مورد حادثه بالگرد رئیس جمهوری

۲۰:۳۴- به دنبال انتشار برخی شایعات در مورد حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر و همچنین سخنگوی سازمان اورژانس کشور این شایعات را تکذیب کردند.

اشکان موسوی، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد برخی اخبار منتشرشده مبنی بر مفقودشدن سه امدادگر در جریان عملیات جستجو در حادثه بالگرد رئیس جمهوری گفت: چنین خبری کذب است، عملیات جستجو ادامه دارد و هیچ یک از امدادگران هم دچار حادثه‌ای نشده اند. لازم است مردم به اخبار غیر رسمی و شایعات توجهی نداشته باشند.

همچنین بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز با تکذیب برخی شایعات منتشر شده به ایسنا گفت: تاکنون هیچ یک از تیم های امدادی به محل سانحه نرسیده اند. از این رو هر گونه گمانه زنی و انتشار اخبار غیر رسمی درباره تعداد مصدومان یا فوت شدگان کذب است و سندیت ندارد.

یکتاپرست نیز از مردم خواست که به شایعات توجه نکنند.

اطلاعیه شماره۱ ستاد ملی شرایط اضطراری هلال احمر درباره حادثه بالگرد رئیس جمهوری

۲۰:۴۴- ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، جمعیت هلال‌احمر کشورمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

۱. به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد.

۲. رییس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصا عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است.

۳. درحال حاضر ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند.

۴. گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند.  

۵. در حال حاضر برای تقویت تیم های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند.

۶. شرایط جوی نامساعد و مه گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبرو کرده است.

۷. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

هشدار نسبت به نشر اکاذیب در فضای مجازی

۲۱:۰۱ - وحید سلطانی پاجی، جرم شناس نسبت به انتشار اخبار کذب در فضای مجازی هشدار داد و گفت:  انتشار اخبار کذب و شایعات می‌تواند موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد التهاب در جامعه شود، در برخی شرایط مانند همین حادثه برای بالگرد رئیس جمهور انتشار شایعات می‌تواند پیامدهای بیشتری نیز داشته باشد. از این رو لازم است که مردم اخبار را از منابع رسمی و موثق پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه قانونگذار برای انتشار اخبار کذب مجازات در نظر گرفته است، ادامه داد: براساس ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی نشر اکاذیب در فضای مجازی دارای مجازات است که حبس از ۹۱ روز تا دو سال از جمله این مجازات است. گاهی ممکن است افراد ناخواسته و از سر کمبود سواد رسانه‌ای دست به اقداماتی بزنند که دچار مشکل شوند.

۲۱:۵۵ - همچنین بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از شناسایی محل احتمالی بالگرد رئیس جمهوری خبر داده است. او گفت: دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند و جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین با بیان اینکه پیش از این سه نقطه احتمالی دیگر نیز مورد شناسایی قرار گرفته بود، گفت با بررسی انجام شده، چیزی یافت نشد و فعالیت تیم های جستجو همچنان ادامه دارد.

جانشین فراجا به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت

۲۳:۵۵ - مرکز اطلاع رسانی فراجا از سفر جانشین فرمانده فراجا به محل وقوع حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور خبرداد و اعلام کرد که «در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس محترم جمهور و هیئت همراه، ساعاتی پیش، سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به منظور انجام بررسی‌های میدانی، هدایت و  نظارت بر عملکرد انتظامی در این ماموریت خطیر، وارد تبریز شد و به محل وقوع حادثه، رفت.»

انتهای پیام

نظر شما