شناسهٔ خبر: 66744696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تعیین تکلیف ۲۰ هزار تن ذرت و ۷۴۰۰ تن جو در معرض فساد

با ورود سازمان بازرسی هزار تن ذرت و ۷۴۰۰ تن جو در معرض فساد در استان ایلام تعیین تکلیف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد معضل رسوب کالا در بنادر و گمرکات در سالیان متمادی است که منجر به فساد و از بین رفتن صدها تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات می‌شود؛ در این میان رسوب، ماندگاری و فاسد شدن نهاده‌های دامی، مهم‌تر از کالاهای دیگر است، زیرا نهاده‌های خوراک دام و طیور محسوب می‌شود و مستقیما بر روی سبد غذایی خانواده‌ها تاثیر دارد و همچنین ارز زیادی به واردات این کالا تخصیص داده می‌شود.

در سال‌های اخیر رئیس قوه قضاییه بارها در جلسات مختلف و همچنین بازدیدهای میدانی از بنادر و گمرکات بر روی موضوع ترخیص به موقع کالاها و جلوگیری از تضییع اموال و دارایی‌های عمومی تاکید کرده است.

بر همین اساس و در شهریور ماه سال گذشته، در نتیجه دستور مؤکد رئیس دستگاه قضا، ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد تعیین تکلیف شد.

اخیرا نیز با دستور رئیس قوه قضاییه و در راستای تحقق شعار سال و صیانت از حقوق عامه و اموال عمومی و با ورود سازمان بازرسی کل کشور، میزان ۲۷ هزار و ۴۰۰ تن نهاده ذخیره شده شامل ۲۰ هزار تن ذرت و ۷ هزار و ۴۰۰ تن جو در معرض فساد در سیلوی استیجاری شرکت پشتیبانی امور دام در شهرستان هلیلان تعیین تکلیف شد.

با ورود سازمان بازرسی کل کشور مشخص شد، در دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۱ هزاران تن ذرت به سیلوی استیجاری شهرستان هلیلان در استان ایلام منتقل شده است.

با احتساب نهاده‌های ذخیره شده قبلی حدود ۲۴ هزار تن ذرت و ۷ هزار و ۴۰۰ تن جو در سیلو شهرستان هلیلان موجود بود که بعد از ۷ ماه از ارسال نهاده‌ها با فروش مقادیری از آن میزان موجودی سیلو در شهریور ماه سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار تن ذرت و ۷ هزار و ۴۰۰ تن جو بود.

به دلیل موقعیت جغرافیایی سیلو و افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای متقاضیان خرید، شرایط فروش برای نهاده‌ها در استان ممکن نبود و ارزش غذایی نهاده در حال کاهش بود و طبق بررسی کارشناسان به علت نوع هوا دهی به نهاده‌ها و مراقبت‌های دیگر، خرابی آن‌ها محتمل بود.

با توجه به اهمیت موضوع و ورود سازمان بازرسی استان ایلام در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲ موضوع تعیین تکلیف نهاده‌ها با حضور مدیر کل پشتیبانی و امور دام استان و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مود غذایی اداره کل دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

با پیگیری‌های بازرسی استان ایلام در تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۲ مقدار ۵ هزار و ۵۰۰ تن ذرت از سیلوی استیجاری پشتیبانی امور دام شهرستان هلیلان به استان گلستان منتقل شد.

در نهایت مقدار ۱۰ هزار تن ذرت و ۴ هزار تن از جو این سیلو باقی مانده بود که در تاریخ ۱۷ بهمن ماه سال گذشته تعیین تکلیف شد و در حال حاضر در مرحله بارگیری و توزیع قرار دارد.

در زمان فروش نهاده‌ها خریداران اعلام کردند که قیمت اعلامی برای نهاده‌ها بالا بوده و باید نسبت به کاهش قیمت هر کیلو گرم ۱۵ هزار ریال اقدام شود که نماینده بازرسی استان با کاهش قیمت و خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به بیت المال مخالفت کرد.

در نهایت با انجام کارشناسی‌های متعدد، نهاده‌های دامی بدون کاهش قیمت به فروش رسید و از اتلاف یا خرابی آن‌ها جلوگیری شد.

انتهای پیام

نظر شما