شناسهٔ خبر: 66744397 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اگر گوشی مدنظرتان این ویژگی ها را ندارد بهتر است قید خریدش را بزنید!

صاحب‌خبر -

اگر قصد خرید یک گوشی میانرده یا پرچمدار در سال 2024 را دارید باید به حضور برخی ویژگی ها و قابلیت‌ها در آن بسیار دقت کنید! نبود این ویژگی‌ها می‌تواند در آینده نزدیک برایتان گران تمام شود!

لذت خرید یک گوشی موبایل حسی است که هر چند سال یک بار تجربه‌اش می‌کنیم! گشت و گذار در میان مدل‌های مختلف موجود در بازار، انتخاب از میان مدل‌ها، مشخصات و قابلیت‌های گوشی موبایل حس فوق‌العاده‌ای‌ست که می‌تواند چند روزی حال و هوای تازه‌ای به ما ببخشد!

در عین حال تنوع مدل‌های مختلف گوشی‌های موبایل حاضر در بازار ضمن آنکه باعث می‌شود گزینه‌های فراوانی در اختیارمان باشد، بعضا باعث سخت‌تر شدن انتخاب خواهد شد. در سال‌های اخیر کاربری گوشی‌های موبایل بسیار گسترده‌تر از قبل شده است. بنابراین حتی اگر قصد انتخاب یک گوشی میان‌رده یا اقتصادی داشته باشیم فاکتورهای متعددی در انتخاب ما تاثیرگذار خواهند بود. طبیعتا هریک از ما بسته به بودجه‌ای که در اختیار داریم یا انتظاراتی که از گوشی موبایل آینده خود داریم سراغ یکی از دسته‌های پرچمدار، میانرده یا اقتصادی خواهیم رفت. طبیعتا هریک از این دسته‌ گوشی ها ویژگی ها و ملزومات خاص خود را دارند که باعث ارائه تجربه کاربری قابل قبول توسط آن‌ها شده و باید حین انتخاب مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از ویژگی های برجسته گوشی های پرچمدار و میانرده که بدون آن‌ها نمی‌توان انتظار کاربری مناسب از محصول خریداری‌شده را داشت.‌ به این ترتیب دستگاهی که فاقد این قابلیت‌ها باشد احتمالا ارزش خرید چندانی نخواهد داشت!

صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا

تقریبا تمامی گوشی‌های پرچمدار مدرن از صفحه نمایش‌های با نرخ رفرش 120 هرتز و بالاتر استفاده می‌کنند. شاید این مساله در ظاهر برای‌تان چندان مهم به شمار نرود؛ اما اگر گوشی قبلی شما هم پرچمدار بوده یا از تلویزیون و نمایشگرهای مدرن در منزل استفاده کرده‌اید، احتمالا چشمتان به نرخ رفرش بالای آن‌ها عادت کرده است. بنابراین با خرید هر دستگاهی که صفحه نمایش با نرخ نوسازی پایین داشته باشد، احتمالا متوجه کندتر بودن انیمیشن‌ها، پرش تصویر و روان نبودن تجربه بصری خواهید شد.

نرخ نوسازی 120 هرتز نرخ نوسازی 120 هرتز

البته بسیاری افراد که پیش‌تر از دستگاه‌های با نرخ رفرش پایین‌تر استفاده می‌کردند متوجه تفاوت میان نرخ نوسازی 60 هرتز و 120 هرتز نخواهند شد. با این حال کافی‌ست پس از آن که مدتی با صفحه نمایش‌های 120 هرتزی کار کردید بار دیگر سراغ نمایشگرهای 60 هرتزی بروید تا به‌طور واضح متوجه تفاوت این دو شوید!

اگر قصد خرید یک گوشی پرچمدار را دارید و هزینه‌ای بیش از 30 میلیون تومان برای آن کنار گذاشته‌اید، هرگز به چیزی پایین‌تر از 120 هرتز رضایت ندهید! با این وجود برای گوشی‌های میانرده می‌توان نرخ رفرش 90 هرتزی را نیز قابل قبول در نظر گرفت. با این حال صفحه نمایش با نرخ رفرش پایین‌تر بدون شک تجربه بصری شما را به‌طور قابل توجه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ماژول دوربین با سه لنز

عکسبرداری یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوشی های هوشمند مدرن به شمار می‌رود. به همین جهت تجهیز به دوربین‌های مختلف که قابلیت عکسبرداری از زوایای مختلف و سطوح متفاوت بزرگنمایی را در اختیار کاربران قرار دهند از جمله ملزومات و ویژگی های مهم یک گوشی پرچمدار یا حتی میانرده است.

ویژگی گوشی ویژگی گوشی

اکثر گوشی‌های پرچمدار از یک حسگر اصلی فوق‌العاده باکیفیت بهره‌مندند که تصاویری عالی می‌گیرد. با این حال حین خرید این دسته گوشی‌ها باید دقت کنید که سایر دوربین‌های این دستگاه اعم از دوربین‌های تله فوتو یا فوق عریض نیز به همان اندازه باکیفیت باشند تا ثبت انواع مختلف تصویر به کمک گوشی امکان‌پذیر باشد.

البته اگر دنبال خرید یک گوشی میانرده هستید، می‌توانید دستگاهی با دوربین دوگانه باکیفیت را نیز قابل قبول حساب کنید! به این ترتیب به جز دوربین اصلی که احتمالا کیفیت بسیار خوبی دارد، می‌توانید به یک لنز تله فوتو یا فوق عریض هم دسترسی پیدا کنید و قابلیت‌های عکسبرداری خود را گسترش دهید. در چنین شرایطی می‌توانید انتخاب بین لنز دوم فوق عریض و تله فوتو را بر اساس استفاده خود از گوشی انجام دهید.

صفحه نمایش OLED

صرفنظر از این که دنبال یک گوشی پرچمدار یا میانرده هستید، دستگاه انتخابی شما حتما باید صفحه نمایش اولد (OLED) داشته باشد تا با استانداردهای روز طراحی گوشی‌های موبایل هم‌سو تلقی شود. صفحه نمایش‌های OLED و AMOLED به دلیل آن که از پیکسل‌های نورانی مجزا برای تولید رنگ و روشنایی بهره می‌برند عموما برتر از نمایشگرهای LCD هستند؛ چراکه پیکسل‌های نوری آن قادرند به‌طور مستقل میزان روشنایی و رنگشان را تغییر دهند.

صفحه نمایش OLED صفحه نمایش OLED

در نمایشگرهای OLED حین نمایش رنگ‌های سیاه، پیکسل‌ها به‌طور جداگانه خاموش می‌شوند تا نسبت کنتراست به بی‌نهایت رسیده و رنگ مشکی بسیار عمیق‌تری نسبت به پانل‌های LCD نمایش داده شود. این دسته نمایشگرها همچنین زاویه دید بسیار عریض‌تری هم ارائه داده و محدوده گسترده‌تری از رنگ‌ها را با دقت بسیار بالا نمایش می‌دهند که منجر به کیفیت بصری بالاتر حین تماشای محتوای ویدویی خواهد شد.

البته اکثریت قریب به اتفاق گوشی‌های میان رده و پرچمدار حال حاضر بازار با پانل‌های OLED روانه بازار می‌شوند. در عین حال همچنان توجه به این مساله ضروری است!

در گجت نیوز بخوانید:
داستان جالب تکامل نمایشگر های OLED در گوشی های موبایل

پردازنده پرچمدار

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که حین خرید یک گوشی موبایل رده‌بالا یا متوسط باید مورد توجه قرار گیرد تراشه به کار رفته در آن است. طبیعتا اگر قصد خرید یک گوشی پرچمدار واقعی در سال 2024 را داشته باشید، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام پردازنده‌ای‌ست که باید دنبالش باشید. از سوی دیگر، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس که قدرتمندترین محصولات سال گذشته اپل به شمار می‌روند هم هر دو به چیپست A17 Pro این کمپانی مجهزند. بنابراین گوشی‌های چند ده میلیون تومانی که در سال 2024 خریداری می‌کنید، حتما باید به یکی از این دو تراشه مجهز باشند!

پردازنده پرچمدار پردازنده پرچمدار

از سوی دیگر ایده‌آل‌ترین حالت برای گوشی‌های میان رده بازار نیز تجهیز آن‌ها به تراشه‌های پرچمدار سال‌های گذشته است. به عنوان مثال، برای گوشی‌های اندرویدی می‌توان سراغ دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 یا حتی نسل 1 و گونه‌های مختلف آن‌ها رفت که همچنان عملکردی در حد و اندازه یک پرچمدار واقعی دارند.

از طرف دیگر اپل نیز با توجه به آن‌که به‌طور اختصاصی محصول میانرده‌ای روانه بازار نمی‌کند، اما با رونمایی از سری جدید آیفون‌هایش، قیمت نسل قبلی را کاهش داده و همچنان به تولیدشان ادامه می‌دهد. به این ترتیب، مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 مجهز به تراشه A16 Bionic گزینه‌هایی بسیار جذاب برای علاقمندان به میانرده‌های قدرتمند به شمار می‌روند.

این تراشه‌های قدرتمند خیال شما را از بابت توان پردازشی مناسب دستگاه طی چند سال آینده راحت خواهند کرد. بنابراین با خرید هریک از آن‌ها می‌توانید مطمئنا باشید که طی چند سال آینده نیازی به ارتقا دستگاه خود نخواهید داشت.

حداقل 8 گیگ رم

همین چند سال پیش بود که گوشی‌سازان رم‌های 4 گیگابایتی را تنها در پرچمداران سوگلی خود تعبیه می‌کردند! اکنون اما پیشرفت تکنولوژی به جایی رسیده که در سال 2024 خرید گوشی‌های پرچمدار یا میانرده با رم کمتر از 8 گیگ به هیچ وجه به مشتریان توصیه نمی‌شود؛ خصوصا اگر قصد خرید یک دستگاه اندرویدی داشته باشیم. برای آیفون‌ها البته رم 6 گیگ نیز کافی خواهد بود؛ چراکه بهینه‌سازی‌های سیستم عامل آی او اس باعث مدیریت بهتر حافظه در آیفون‌های اپل می‌شود.

رم 8 گیگابایتی رم 8 گیگابایتی

با خرید یک گوشی با رم هشت گیگ و بالاتر می‌توانید به‌سادگی در میان اپلیکیشن‌های مختلف جابجا شده و چندین برنامه را نیز در پس‌زمینه باز نگه دارید. بنابراین با توجه به نوع استفاده اکثر افراد از گوشی‌های اندرویدی، این میزان حافظه از ملزومات یک گوشی موبایل به شمار می‌رود.

بار دیگر باید توجه کرد که تقریبا تمامی پرچمداران اندرویدی مثل گلکسی اس 24 اولترا به 12 گیگ رم مجهزند. با این وجود گوشی‌های در محدوده قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان ممکن است با ظرفیت پایین‌تر رم به دست مشتریان برسند. نمونه‌ای از این مصولات پیکسل 8 گوگل است که رم 8 گیگابایتی دارد.

مطلب مرتبط در گجت نیوز:
با این ترفند رم گوشی خود را چند برابر کنید؛ آموزش فعال‌سازی رم مجازی در اندروید

شارژدهی حداقل یک روزه باتری

چه گوشی اندرویدی بخرید و چه آیفون و فارغ از اینکه دنبال یک گوشی پرچمدار هستید یا میانرده، باتری دستگاه باید قادر باشد حداقل یک روز کامل شما را همراهی کند. اگر سراغ دستگاهی فاقد این ویژگی بروید احتمالا ناچار خواهید شد علاوه بر گوشی موبایل، پاوربانک خود را نیز همه‌جا همراهتان داشته باشید!

ویژگی گوشی ویژگی گوشی

بر اساس تجربه و بنچمارک‌های مختلف گوشی‌های اندرویدی می‌توان پیش‌بینی کرد دستگاه‌های مجهز به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و بالاتر قادر به ارائه این سطح شارژدهی خواهند بود. از سوی دیگر در آیفون‌ها نیز شاهد شارژدهی بهتر مدل‌های بزرگتر پلاس و پرو مکس در مقایسه با نمونه‌های کوچکتر هستیم. این مدل‌ها به خاطر اندازه بزرگتری که دارند طبیعتا از باتری حجیم‌تری برخوردارند و شارژدهی بالاتری خواهند داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس ۲۴ اولترا، آیفون ۱۵ پرو مکس، وان پلاس ۱۲ و پیکسل ۸ پرو

حافظه داخلی 256 گیگ

گوشی‌های پرچمدار معمولا دوربین‌های باکیفیتی دارند و به همین دلیل عکس‌ها و ویدیوهای با حجمی بسیار بالا ثبت می‌کنند. این اطلاعات می‌توانند خیلی سریع باعث پر شدن حافظه داخلی گوشی شما شوند. برای مثال، آیفون 15 پرو اپل به‌طور پیش‌فرض تصاویری با رزولوشن 24 مگاپیکسل و ویدیوهایی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شود حداقل حافظه داخلی که برای گوشی آینده‌تان در نظر می‌گیرید 256 گیگابایت باشد. البته اگر از فرمت‌های ProRAW و ProRes اپل استفاده کنید، حتی 256 گیگ حافظه نیز برای نگهداری تصاویر و ویدیوهایتان کافی نخواهد بود!

حافظه داخلی حافظه داخلی

از سوی دیگر حجم اپلیکیشن‌های اندروید و آی او اس نیز روز به روز در حال افزایش است. بنابراین اگر قصد ندارید از سال آینده هزینه‌ای ماهیانه را برای اجاره فضاهای ابری مانند آی کلاود یا گوگل وان پرداخت کنید، بهتر است همین الان یک گوشی با حافظه مناسب خریداری کنید. البته اگر عکس‌های زیادی با گوشی‌تان نمی‌گیرید یا اپلیکیشن‌های زیادی نصب نمی‌کنید احتمالا 128 گیگ فضا نیز برای‌تان کافی خواهد بود. در عین حال در اختیار داشتن درگاه کارت حافظه نیز می‌توانید مزیت دیگری برای گوشی انتخابی شما باشد؛ هرچند که بعید به نظر می‌رسد امروزه هیچ پرچمدار یا میان‌رده شناخته‌شده‌ای به این درگاه مجهز باشد!

پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌مدت

اگر قصد دارید رقمی بیش از سی میلیون تومان برای خرید یک گوشی پرچمدار هزینه کنید باید مطمئن شوید که پشتیبانی نرم افزاری آن تا چند سال ادامه خواهد یافت! اپل در این زمینه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ به‌طوری که آیفون‌های عرضه‌شده در سال 2018 همچنان قادر به دریافت جدیدترین نسخه آی او اس، iOS 17 هستند!

پشتیبانی نرم افزاری اپل پشتیبانی نرم افزاری اپل

در این زمینه اندرویدی‌ها اندکی عقب‌تر از اپل ایستاده‌اند؛ چراکه تا سال گذشته اکثر میانرده‌ها و حتی پرچمداران اندرویدی با تضمین دو الی چهار سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار می‌شدند. در عین حال اخیر گوگل و سامسونگ با ارائه پشتیبانی هفت ساله برای سری پیکسل 8 و گلکسی اس 24 توانسته‌اند عملکردی هم‌تراز با اپل و حتی بهتر از آن ارائه دهند. با این حال اگر قصد خرید گوشی موبایل از هر برندی را دارید، در خصوص تعهد گوشی‌ساز به ارائه نسخه‌های بعدی اندروید و پشتیبانی نرم افزاری/امنیتی دستگاه مطمئن شوید.

در گجت نیوز بخوانید:
راهنمای خرید بهترین گوشی های پرچمدار راهنمای خرید بهترین گوشی های میانرده اندرویدی بازار

نظر شما