شناسهٔ خبر: 66742413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درگذشت شیخ علی کورانی روحانی مشهور لبنانی

حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی سحرگاه امروز در قم دارفانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

درگذشت شیخ علی کورانی روحانی مشهور لبنانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی عاملی پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام و بنیانگذار و مدیر مرکز تحقیقات المعجم الفقهی امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در قم به دیار باقی شتافت.

استاد علی کورانی ۶ ذی الحجة ۱۳۶۳ق در خانواده‌ای مذهبی در روستای یاطر یکی از توابع استان صور لبنان به دنیا آمد.

او برادر شیخ حسین کورانی بنیان‌گذار و عضو فقید شورای رهبری حزب‌الله در قم بود. پدرش محمدقاسم کورانی که با سید عبدالحسین شرف‌الدین ارتباط خاصی داشت.

استاد کورانی به تشویق آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین دروس حوزوی را آغاز کرد و زیر نظر آیت‌الله شیخ ابراهیم سلیمان دروس مقدمات را گذراند.

سال ۱۹۵۸م به نجف اشرف هجرت کرد و دروس مقدمات و سطح را در محضر حضرات آیات محمدتقی فقیه، سید علاء بحرالعلوم، شیخ محمدتقی ایروانی، سید محمدباقر حکیم و سید سعید حکیم تکمیل کرد و سپس در درس خارج آیت‌الله خوئی و شهید سید محمدباقر صدر حاضر شد.

او نماینده آیت‌الله سید محسن حکیم در شهر الخالص تابع استان دیالی و سپس در سال ۱۹۶۷ نماینده ایشان در کویت و نماینده آیت‌الله العظمی ابوالقاسم خویی نیز بوده است.

سال ۱۹۷۴م به لبنان بازگشت و علاوه بر تحقیق و تألیف، در فعالیت‌های اجتماعی همچون ساخت مسجد و بیمارستان هم حضور قابل توجهی داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به حوزه علمیه قم آمد و کار تألیف و تدریس را ادامه داد و با حمایت آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره)، مرکز المعجم الفقهی را تأسیس کرد و با حمایت آیت‌الله العظمی سیستانی، مرکز المصطفی للدراسات‌الدینیة در زمینه عقائد اسلامی را بنا نهاد.

حجت الاسلام و المسلمین کورانی از علمای فعال شیعه در مباحث مهدویت بود و کتاب عصر ظهور که شهرت جهانی دارد و تاکنون ده‌ها بار چاپ مجدد شده از تالیفات وی به شمار می‌رود.

نظر شما