شناسهٔ خبر: 66742258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همزمان با هفته ارتباطات؛

بهره‌برداری از ۴۲ پروژه مخابراتی گیلان

محدثه مهدوی

۴۲ پروژه‌ مخابرات منطقه گیلان امروز با حضور استاندار گیلان با اعتبار ۱۳۹ میلیارد و۴۱۰ میلیون تومان به مناسبت هفته ارتباطات در استان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

همزمان با هفته ارتباطات و روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی،  ۴۲ پروژه‌ مخابراتی منطقه گیلان امروز با حضور اسدالله عباسی، استاندار گیلان با اعتبار ۱۳۹ میلیارد و۴۱۰ میلیون تومان به مناسبت هفته ارتباطات در استان به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل ۳۰ پروژه ارتباطات سیار و توسعه شبکه فیبر نوری، ۱۲ پروژه توسعه سیستم انتقال و شبکه فیبر نوری است که در شهرستان‌های املش، آستارا، آستانه اشرفیه، تالش، رشت، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا، فومن، لاهیجان، لنگرود، ماسال به طور همزمان به بهره‌برداری رسید.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها اظهار کرد: امروز سرعت ارتباطات و فراگیر شدن اینترنت در همه مناطق عالی است و بهانه‌ای برای عدم دسترسی تلفن همراه نیست؛ دیگر نقطه کور آنتن دهی در استان نداریم.

وی افزود: سرقت سیم‌های تلفن در برخی روستاها شدت یافته و اعلام کردیم همه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری کنند تا زیرساخت‌ها در قالب فیبر انجام شود. امروز اینترنت پرسرعت و پهنای باند خوب، نیاز اصلی جوانان و کسب و کارهاست.

استاندار گیلان در خصوص توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در استان گفت: توسعه فیبر نوری در شهرها باید تا هفته دولت امسال به صورت ۱۰ درصد اجرایی شود، در روستاها هم ارتباطات سیار تا دهه فجر به صورت ۱۰۰ درصد اجرا می‌شود؛ هیج مانعی هم در تحقق این برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، سرعت کار نباید تحت‌الشعاع مسائل درون ساختاری با نارسایی‌ها قرار گیرد.

عباسی بیان کرد: اراده دولت بر این است که در حوزه ارتباطات بتوانیم همگام با کشورهای توسعه یافته پیش برویم زیرا همه تعاملات و کسب و کارها به ارتباطات نیاز دارد، باید پدافند غیرعامل را در این حوزه در نظر بگیریم زیرا امروز دشمن هر کاری می‌کند تا جلوی پیشرفت را بگیرد لذا می‌طلبد در این بخش امکانات را به‌روز کنیم.

وی ادامه داد: برای تملک اراضی جهت تاسیس سایت‌های جدید در رشت هم با شهردار صحبت کنید، مدیران بدانند توقف هیچ پروژه‌ای را به دلیل عدم همکاری قبول نمی‌کنم.

استاندار گیلان تأکید کرد: استان گیلان در حوزه ارتباطات نباید از دیگر استان‌ها عقب باشد، موانعی نظیر عدم تملک و غیره پذیرفتنی نیست زیرا مردم سرمایه اجتماعی ما هستند و باید تلاش کنیم تا از نظر خدماتی که ارائه می‌کنیم، دغدغه نداشته باشند.

یدالله حسنی مریان، مدیرعامل مخابرات منطقه گیلان هم در این برنامه اظهار کرد: در استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار شماره ثابت داریم که یک میلیون و ۶۷ هزار شماره آن فعال هستند و ضریب نفوذ تلفن ثابت استان ۴۲ درصد بوده و به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر ۴۴ نفر دارای تلفن ثابت هستند.

وی افزود: در استان ۱۵۸ هزار و ۲۷۷ مشترک ADSL، ۶ هزار و ۷۰ مشترک VDSL، ۱۷ هزار و ۶۷۸ مشترک  FTTH  (فیبرنوری) داریم، ضریب نفوذ دیتای استان ۲۲ درصد است.

حسنی با بیان اینکه در حوزه ارتباط سیار ۹۲۱ سایت در استان داریم، گفت: سه میلیون و ۴۶۰هزار و ۵۵۹ مشترک تلفن همراه در استان داریم.

وی در خصوص پروژه‌های انجام شده حوزه ارتباطات سیار در سال گذشته بیان کرد: ۴۳ مورد راه‌اندازی سایت جدید، ۱۵۵ مورد افزایش تکنولوژی، ۱۴ مورد راه‌اندازی سایت جدید USO، ۹ مورد افزایش تکنولوژی USO را در سال گذشته در استان داشتیم.

مدیرعامل مخابرات منطقه گیلان با اشاره به اهمیت توسعه فیبرنوری و تاثیر بر استان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷۴۴ کیلومتر فیبر شهری، ۱۵۲۷ کیلومتر فیبر نوری بین شهری، ۱۲۰۷ کیلومتر هم فیبر روستایی در استان داریم. اعلام آمادگی می‌کنیم از چابکسر تا آستارا پروژه فیبر نوری ساحلی را اجرایی کنیم.

حسنی در خصوص اهم برنامه‌های امسال گفت: اجرای پروژه فیبر به منازل و کسب‌وکارها، توسعه و تامین و اجرای ارتباط پروتکشن سیستم‌های انتقال، اجرای پروژه‌های ارتباطات سیار در همه شهرستان‌های استان از برنامه‌های در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه UNSP را در ۱۹ شهر استان گیلان باید اجرایی کنیم، می طلبد نهادها و شهرداری‌ها همکاری لازم را داشته باشند، بیان کرد: منابع مالی پروژه‌ها از استان‌ها با مولدسازی تامین می‌شود، به این صورت که کابل‌های زیرزمینی آزاد و فروخته می‌شود و همچنین بخشی از منابع هم از ناحیه فروش املاک مازاد انجام می‌شود.

مدیرعامل مخابرات منطقه گیلان بیان کرد: در استان گیلان مشکل تملک اراضی برای احداث سایت داریم؛ ۴.۵ الی ۵ میلیارد تومان هزینه راه اندازی سایت است. در رشت ۱۱ سایت باید احداث شود که مشکل تملکی داریم.

انتهای پیام

نظر شما