شناسهٔ خبر: 66742074 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخورد قضایی با عوامل سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در خوزستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از برخورد قضایی و قاطع با عوامل سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

برخورد قضایی با عوامل سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، صادق جعفری چگنی در نشست کارگروه حقوق عامه دادستانی مرکز استان خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای ناشی از آتش زدن مزارع و بقایای محصولات کشاورزی اظهار کرد: جلوگیری از آتش زدن پسماند‌های کشاورزی جزو تکالیف و وظایف برخی دستگاه‌های اجرایی به ویژه جهاد کشاورزی است.

وی به وظایف جهاد کشاورزی اعم از ترویج و آموزش کشاورزان از مرحله زمین تا زمان کشت و برداشت و توزیع محصول در بازار اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی باید اقدامات ترویجی و آموزشی را به کشاورزان ارایه دهد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان تاکید کرد: اقدامات لازم در بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی متولی مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت و چناچه قصور و کوتاهی از سوی متولیان این حوزه سر زده شود حتما برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

وی با بیان این که آلودگی هوا به موجب قانون مجازات اسلامی از مصادیق تهدید بهداشت عمومی به شمار می‌رود یادآور شد: افرادی که اقدام به آتش زدن بقایای کشاورزی کنند و این امر سبب آلودگی هوا شود با آنها نیز برخورد می‌شود.

چگنی تصریح کرد: برخورد دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری و مقابله قاطع است و دادستانی در کنار متولیان حوزه زیست محیطی و پیشگیری خواهد بود تا شرایط زیستی به حالت قابل قبول برگردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به تبعات ناشی از آتش زدن بقایای کشاورزی اشاره کرد وگفت: علاوه بر این که این اقدام موجب آسیب به مواد مغذی خاک ومیکروارگانیسم‌ها، هوا، زمین و سلامت شهروندان شده و خسارت زیادی را نیز به حیات وحش وارد می‌کند.

داود میرشکار بیان کرد: با توجه به فصل تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان، آتش زدن مزارع موجب از بین رفتن لانه‌ها و جوجه‌ها و همچنین خزندگان و حتی چهارپایان می‌شود.

براساس این گزارش هر ساله پس از برداشت گندم از مزارع، کشاورزان خوزستانی اقدام به آتش زدن بقایا و کاه و کلش از سطح مزارع می‌کنند که مشکلات زیست محیطی فراوانی در منطقه به وجود می‌آورد.

نظر شما