شناسهٔ خبر: 66742039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار، سخنرانی ها و معرفی ابزارهای جدید

در تازه‌ترین کنفرانس I/O گوگل چه گذشت؟

گوگل هرسال کنفرانس توسعه‌دهندگان خودرابا مجموعه‌ای سریع از اعلامیه‌ها آغاز می‌کندکه شامل رونمایی‌های بسیاری ازپروژه‌هاست که روی آنها کار کرده در این مطلب مهم‌ترین اخبار،سخنرانی،دستاوردها و اتفافات مهم به صورت خلاصه ارائه شده است.

صاحب‌خبر -
 
۱-استاد آزمون
گوگل ابزاری جدید به نام "استاد آزمون" رامعرفی کرده که به کاربران اجازه می‌دهدهنگام تماشای ویدئوهای آموزشی دریوتیوب، سئوالات خود را بپرسند. این ابزار هوش مصنوعی مکالمه به کاربران امکان می‌دهد سؤالات روشن‌کننده بپرسند، توضیحات مفیدی دریافت کنند یادرموردموضوعات مختلف آزمون بدهند.این ویژگی‌های جدید برای کاربران منتخب اندروید درآمریکاعرضه می‌شود.

۲- به‌روزرسانی Gemma ۲
گوگل به نیاز توسعه‌دهندگان به مدل‌های بزرگ‌تر پاسخ داده و مدل جدیدی با۲۷میلیارد پارامتر به نام Gemma ۲ را معرفی کرده است. این مدل در ماه ژوئن عرضه خواهد شد و برای اجرا روی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی بهینه شده است.

۳- گوگل پلی
Google Play ویژگی‌های جدیدی از جمله راه‌های جدید برای جذب کاربران، به‌روزرسانی‌هایPlay Points پیشرفت‌هایی در ابزارهای توسعه‌دهنده مانند Google Play SDK Console و Play Integrity API معرفی کرده است. از جمله ابزارهای جدید Engage SDK است که به سازندگان برنامه امکان می‌دهد محتوای خود را به صورت تمام‌صفحه و شخصی‌سازی‌شده به کاربران نمایش دهند.

۴- Circle to Search
ویژگی Circle to Search مجهز به هوش مصنوعی که به کاربران اندروید اجازه می‌دهد با استفاده از حرکاتی مانند چرخش، پاسخ‌های فوری دریافت کنند، اکنون می‌تواند مشکلات پیچیده‌تری را در مسائل روانی و کلمات ریاضی حل کند. این ویژگی طراحی شده تا با انجام برخی اقدامات - مانند دایره کردن، برجسته کردن، خط زدن یا ضربه زدن، تعامل با جست‌وجوی Google را از هر نقطه روی تلفن طبیعی تر کند. همچنین بهتر است مستقیماً از تلفن‌ها و تبلت‌های Android پشتیبانی‌شده به بچه‌ها در انجام تکالیف کمک کنید. 

۵- Google TV
گوگل از هوش مصنوعی Gemini در سیستم عامل تلویزیون هوشمند Google TV خود استفاده کرده است تا توضیحات فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را ایجاد کند. وقتی توضیحی برای یک عنوان در صفحه اصلی وجود ندارد، هوش مصنوعی آن را به طور خودکار پر می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بینندگان همیشه می‌دانند یک عنوان در مورد چیست. همچنین این توضیحات به زبان مادری بیننده ترجمه می‌شود، که باعث می‌شود محتوا برای مخاطبان بیشتری قابل دسترسی باشد. بهترین قسمت توضیحات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بر اساس ژانر و ترجیحات بازیگری بیننده شخصی‌سازی شده است.

۶- هوش مصنوعی مولد برای یادگیری
گوگل از LeanLM، خانواده جدیدی ازمدل‌های هوش مصنوعی مولدکه برای یادگیری تنظیم دقیق شده‌اند،رونمایی کرد. این مدل‌ها در همکاری بین بخش تحقیقات هوش مصنوعیDeepMind گوگل وGoogle Researchتوسعه یافته‌اند.گوگل می‌گوید مدل‌های LeanLMبرای آموزش مکالمه‌ای به دانش‌آموزان درطیف وسیعی ازموضوعات طراحی شده‌اند.اگرچه درحال‌حاضر درچند پلتفرم گوگل دردسترس است،این شرکتLeanLM را ازطریق یک برنامه آزمایشی درGoogle Classroom استفاده می‌کند و با مربیان همکاری می‌کند تا ببیند چگونه LeanLM می‌تواند روند برنامه‌ریزی درس را ساده و بهبود بخشد.گوگل می‌گوید LeanLM می‌تواند به معلمان کمک کند ایده‌ها، محتوا و فعالیت‌های جدیدی را کشف یا مطالبی را پیدا کنند که متناسب با نیازهای گروه‌های دانش‌آموزی خاص باشد.

۷- Google Maps دارای واقعیت افزوده مکانی
کاربران Google Maps به زودی به لایه جدیدی از محتوا در تلفن‌های خود دسترسی خواهند داشت که شامل واقعیت افزوده (AR) جغرافیایی است. این ویژگی ابتدا در سنگاپور و پاریس به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی که اواخر امسال راه‌اندازی می‌شود، ارائه خواهد شد. کاربران می‌توانند با جست‌وجوی مکانی درGoogle Mapsبه محتوای AR دسترسی پیدا کنند.اگر مکان دارای محتوای AR و کاربر در نزدیکی آن مکان باشد، می‌تواند روی تصویری که عبارت «تجربه AR» را نشان می‌دهد، ضربه بزند و سپس گوشی خود را بلند کند. 

۸- Wear OS ۵
گوگل نسخه پیش‌نمایشی برای توسعه‌دهندگان از سیستم عامل جدید ساعت هوشمند خود،Wear OS ۵، ارائه کرده است. در این نسخه، تمرکز بر بهبود عمرباتری وافزایش کارایی عملکرد،به ویژه درردیابی تمرینات، بوده است.همچنین توسعه‌دهندگان ابزارهای به‌روزشده‌ای برای ایجاد صفحه‌های ساعت و نسخه‌های جدید کاشی‌های Wear OS و Jetpack Compose برای ساخت برنامه‌های ساعت دریافت می‌کنند.

۹- Firebase Genkit
گوگل افزونه جدیدی به نام Firebase Genkit به پلتفرم Firebase اضافه کرده است که هدف آن تسهیل ایجاد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی در جاوا اسکریپت و تایپ‌اسکریپت برای توسعه‌دهندگان است. پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Go نیز به زودی اضافه خواهد شد. این چارچوب متن‌باز که از مجوز Apache ۲.۰ استفاده می‌کند، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به سرعت هوش مصنوعی را در برنامه‌های جدید و موجود خود ایجاد کنند. برخی موارد استفاده از Genkit شامل تولید محتوا، خلاصه‌سازی، ترجمه متن و تولید تصاویر است.

۱۰- کشف کلاهبرداری در حین تماس
گوگل قابلیتی را پیش‌نمایش کرده که کاربران را ازکلاهبرداری‌های احتمالی درطول تماس آگاه می‌کند. این ویژگی در نسخه آینده اندروید تعبیه خواهد شد و از Gemini Nano، کوچکترین نسخه هوش مصنوعی مولد گوگل، استفاده می‌کند. این سیستم به طور موثر به الگوهای مکالمه که معمولا با کلاهبرداری ها مرتبط است در زمان واقعی گوش می دهد. گوگل مثال می‌زند فردی تظاهر می‌کند که «نماینده بانک» است.تاکتیک‌های رایج کلاهبردار مانند درخواست رمز عبوروکارت‌های هدیه نیز سیستم را فعال می‌کنند. همه اینها به خوبی به عنوان راه هایی برای استخراج پول از شما شناخته می شوند، اما بسیاری از مردم در جهان هنوز در برابر این نوع کلاهبرداری‌ها آسیب‌پذیرهستند. پس ازراه اندازی،یک اعلان ظاهر می‌شود که کاربر ممکن است طعمه شخصیت‌های ناخوشایند شود.

نظر شما