شناسهٔ خبر: 66741793 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

كتاب «فقه اطلاعات و امنيت» اثر برگزيده و شايسته تقدير پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

مراسم اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، كتاب «فقه اطلاعات و امنيت» حجت الاسلام والمسلمین مهری، اثر برگزيده و شايسته این دوره از همایش کتاب سال حکومت اسلامی شد.

صاحب‌خبر -

مراسم اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی همراه با تقدیر از آثار برگزیده در زمینه فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی با قرائت پیام حضرت آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله اراکی رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و آیت‌الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

در پایان این همایش از 8  اثر از ميان 210 آثار ارسالي به همايش تقدیر به عمل آمد؛ بدين ترتيب: آثار برگزیده مربوط به اعضاي مجلس خبرگان رهبري: 1- کتاب «اصول فقه نظام» اثر آیت‌الله اراکی 2- کتاب «فقه حقوق اساسی» از آیت‌الله کعبی 3- کتاب «حکومت، عدالت، امنیت و مبارزه با فساد از دیدگاه امیرالمومنین (ع)» اثر آیت‌الله دری نجف‌آبادی. و آثار برگزیده مربوط به تولیدات خارج از مجموعه خبرگان رهبری: الف - بخش کتاب: 1- کتاب «قانون نظام ولایی در فقه و اصول» اثر آیت‌الله سیداحمد مددی 2- کتاب «فقه اطلاعات و امنیت» اثر حجت‌الاسلام محمدجواد مهری 3- کتاب «بررسی تطبیقی شیوه حکومتی امیرالمومنین (ع) و سیره حکومتی رهبران انقلاب اسلامی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی. ب - بخش پایان‌نامه: 1- «راهبردهای جمهوری اسلامی در مقابله با سیاست‌های سلطه در گسست میان کارگزاران نظام و مردم» اثر مهدی راسخی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) 2- «مشارکت سیاسی در حکومت غیرمشروع» اثر حجت نیازعلی از پاکستان جامعة‌المصطفی.

لازم به ذكر است كه آثار ارسالي استاد محمدجواد مهري براي دومين سال متوالي به عنوان اثر برگزيده و شايسته تقدير شناخته و معرفي شد. سال گذشته نيز در چهارمين همايش كتاب سال حكومت اسلامي از ميان 305  اثر ارسالي به همايش، تنها «كتاب نظام دفاعی اسلام در فقه مقارن» اثر حجت الاسلام مهری به عنوان اثر برگزیده شناخته و معرفي گرديد.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مهری نویسنده کتاب«فقه اطلاعات و امنيت» درباره جزئیات و سرفصل های این کتاب گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

كتاب «فقه اطلاعات و امنيت» اثر برگزيده و شايسته تقدير پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مهری در این گفت وگو اظهار داشت: در راستای تبیین مساله «فقه اطلاعات و امنيت»، در مجلد اول اين كتاب به بازخواني جايگاه اطلاعات در امنيت بخشي و سلامت نظام اسلامي بر اساس آیات، روایات و سیره در هشت بخش پرداخته و هر کدام از این بخش ها با موضوعاتي خاص تدوين شده است:

بخش اول؛ كليات و مفاهيم فقه اطلاعات و امنيت. بخش دوم؛ نقش و كاركرد سازمان هاي اطلاعاتي در امنيت سازي جامعه بشري. بخش سوم؛ جاسوسي به نفع دشمنان نظام اسلامي. بخش چهارم؛ تجسس در حريم خصوصي و امور شخصي مردم. بخش پنجم؛ منابع و روش هاي خبريابي سازمان هاي اطلاعاتي. بخش ششم؛ بررسي مفهوم قاعده حفظ نظام در فعاليت هاي اطلاعاتي. بخش هفتم؛ مساله امر به حفظ نظام و اجتماع آن با فعل منهي عنه. بخش هشتم؛ شكنجه و ايذاء متهم براي كشف اخبار و اطلاعات.

وی افزود: در كتاب «فقه اطلاعات و امنيت» به یکی از مسائل اساسی سازمان هاي اطلاعاتي - امنيتي با عنوان «اخلاق حرفه‌ای» پرداخته ايم. بدين معنا كه التزام به احکام اسلامی و برخورداری از اخلاق اسلامی به ویژه اخلاق صنفی -که مربوط به حیطه‌ی کاری افراد می‌شود- برای نیروهای اطلاعاتی لازم و راه رهایی از محرمات است. لذا نیروهای اطلاعاتی باید با شناخت اصول شرعی و اخلاقی، و با تمسک به قرآن و رهنمودهای معصومین p؛ احکام حکومتی و شیوه‌های صحیح برخورد با مسائل اطلاعاتی را فراگیرند و از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند؛ و از آنجا که انجام وظیفه در امر اطلاعات، با جان، مال و حیثیت و آبروی آحاد جامعه‌ اسلامی و کارکنان نیروهای مسلح که در اسلام سخت محترم شمرده شده مرتبط است، مأمور اطلاعاتی اگر غفلت کند، به تدریج ایمانش تحلیل خواهد رفت و در دنیا و آخرت از زیانکاران خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه بيان داشت: بنابراین، يك عنصر اطلاعاتي، باید با خودکنترلی و تکیه بر تعالیم دینی، فقهی و اخلاقی، خود و سازمان را مصونیت بخشد تا با انجام ماموريتِ دفاع از اسلام و انقلاب، به هیچ فردی ظلم نشود و آبروی مردم و کرامت انسان‌ها و حیثیت آنان حفظ گردد و خدشه‌ای به آن‌ها وارد نشود. به بيان ديگر؛ نیروهاي اطلاعاتي، باید دارای الزاماتی در ابعاد فردی و سازمانی باشند تا به بلوغ سازمانی در حوزه‌ دینی و قانونی برسند و اقدامات آنان (باید‌ها و نباید‌های شرعی و قانونی و اخلاقی) بر اساس استانداردهای تعریف شده باشد. 

نویسنده کتاب «فقه اطلاعات و امنيت» ابراز کرد: براساس مطالب پيش گفته؛ مجلد دوم كتاب، در راستای تبیین مساله «اخلاق حرفه اي سازمان هاي اطلاعاتي -امنيتي» به بازخواني الزامات فردی و سازمانی نيروهاي اطلاعاتي؛ بر اساس آیات، روایات و سیره در چهار بخش پرداخته و هر کدام از این بخش ها با موضوعاتي خاص تدوين شده است: بخش اول؛ اخلاق حرفه اي و اهميت و ابعاد گوناگون آن. بخش دوم؛ اصول اخلاقي و الزامات فردي نيروهاي اطلاعاتي. بخش سوم؛ اصول و الزامات سازماني نيروهاي اطلاعاتي. بخش چهارم؛ اصول و الزامات حفاظتي نيروهاي اطلاعاتي.

وي در پايان افزود: اين كتاب بزودي توسط انتشارات بوستان كتاب قم براي بار دوم با ويرايش جديد، در دو مجلد از چاپ خارج و روانه بازار نشر مي گردد. 

نظر شما