شناسهٔ خبر: 66741507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار شیوع بیماری قارچی ریشه در آذربایجان غربی

بخش تحقیقات چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در اطلاعیه ای توصیه های لازم برای مقابله با بیماری شیوع بیماری قارچی ریشه را ارائه کرده است.

صاحب‌خبر -

هشدار شیوع بیماری قارچی ریشه در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

با توجه به شیوع بیماری قارچی ریشه که علایم آن به صورت سیاه و باریک شدگی و موئی شدن بخشی از ریشه و در نهایت قطع ارتباط ریشه و برگ و پژمردگی بوته می شود، موارد زیر جهت کنترل و مدیریت آن توصیه می شود.

*استفاده از ارقام مقاوم و تهیه بذور از مبادی رسمی و قانونی:  البته با توجه به مطالعات مختلف نقش رقم ۱۳-۳۰ درصد بوده و بنابراین مدیریت عملیات به زراعی می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد کمی و کیفی با کمترین هزینه داشته باشد.

*رعایت تناوب زراعی:* ب طوریکه هر سه تا چهار سال یکبار چغندرقند در یک قطعه زمین زراعی کشت گردد.

*مدیریت آبیاری:* آبیاریها بایستی با برنامه و منظم صورت گیرد. در چنین مواقعی فاصله آبیاریها چند روز بیشتر از حالت معمول انجام گیرد و همچنین مدت زمان آبیاری نیز کمتر شود. زیرا رطوبت و گرما عامل اصلی توسعه بیماریهای قارچی می باشد.

*هوادهی خاک و پایه بوته ها:* مخصوصا در زمینهای رسی که سطح خاک بعد از آبیاری سله بسته و مانع از تهویه مناسب رطوبت می شود، شکستن سله بین ردیفها با هر وسیله ممکن (روتیواتور، کولتیواتور و ...) به تهویه بهتر کمک نموده و می تواند در کنترل بیماریهای قارچی کمک نماید.

*استفاده از سموم قارچکش سیستمیک:* سمومی مانند ماکسیم، رورال تی اس، توپسین، توپاس، استروبی و ... برای کنترل بیماریهای قارچی توصیه می گردد. البته لازم ب ذکر است استفاده از سموم بایستی بعد از ۱۰ روز تکرار گردد (استفاده از از هرگونه سموم با مشورت و تایید کارشناسان گیاهپزشکی صورت گیرد).

*مدیریت و کنترل به موقع آفات ریشه:* با توجه به اینکه زخمهای ایجاد شده توسط آفات می تواند باعث تسریع در رشد بیماریهای قارچی خاکزاد گردد، لذا کنترل مناسب آفات ریشه نیز می تواند نقش مهمی در کاهش ابتلا به انواع بیماریهای قارچی داشته باشد.

 

*بخش تحقیقات چغندرقند*

*مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  آذربایجان غربی*

نظر شما