شناسهٔ خبر: 66740777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

در قالب طرح "بوم"؛

دانش‌آموزان تبریزی با تعمیر موبایل آشنا شدند

دانش‌آموزان مدرسه شهید خلیل فاتح تبریز، تعمیر گوشی تلفن همراه را در قالب طرح "بوم" برگرفته از برنامه ویژه مدرسه به کمک یکی از آموزگاران این مدرسه، یاد گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به دنبال مورد تاکید قرار گرفتن مهارت‌آموزی در مدارس به ویژه در مقطع ابتدائی، طرح‌های متنوعی در قالب طرح بوم در حال اجرا بوده و دامنه مهارت‌های در نظر گرفته شده توسط معلم کلاس و مدرسه، بسیار متنوع بوده و از آموزش گلیم‌بافی و کمک‌های اولیه گرفته تا تعمیر گوشی تلفن همراه را شامل می‌شود. 

بر همین اساس؛ آموزگار پایه چهارم ابتدائی مدرسه شهید خلیل فاتح تبریز که علاوه بر تدریس، دستی در تکنولوژی نیز دارد، اقدام آموزش تعمیر گوشی تلفن همراه و رفع خطاهای نرم‌افزاری به دانش‌آموزان دوره دوم ابتدائی این مدرسه کرده است و کلاس چهارمی‌ها، پنجمی‌ها و ششمی‌های این مدرسه طی سه روز، تحت آموزش قرارگرفته و حالا با بخش زیادی از فرایند تعمیر گوشی، آشنا هستند. 

سعید هژبر، آموزگار دبستان شهید خلیل فاتح ناحیه ۵ تبریز، هدف از اجرای این طرح را آشنایی کلی دانش‌آموزان با مفهوم فناوری، نرم‌افزار و سخت افزارهای گوشی تلفن همراه و این مهارت را یکی از نیازهای جامعه کنونی، عنوان می‌کند.

وی که تجربه آموزش این مهارت در قالب طرح بوم طی سال‌های گذشته را نیز دارد، در این خصوص می‌گوید: امسال تصمیم گرفتیم کمی سطح بالاتر از سال‌های گذشته و در سطحی وسیع‌تر، این مهارت را به دانش‌آموزان تمام پایه‌ها آموزش دهیم و استقبال بچه‌ها از این بسیار خوب بود و تا کنون بیش از ۲۵۰ نفر تحت آموزش این طرح قرار گرفته‌اند.

ایده آموزش مهارت تعمیر گوشی موبایل به دانش‌آموزان در دوران کرونا که بچه‌ها بیش از گذشته و حتی در آموزش نیز با گوشی موبایل سر و کار داشتند، به ذهن این معلم خلاق خطور کرده و این آموزگار ابتدایی در خصوص نحوه آموزش به بچه‌ها، می‌گوید: دانش‌آموزان طی این اقدام با نحوه تعمیر صفحه نمایشگر (LCD)، برد اصلی و شارژر گوشی، دوربین اصلی و سلفی گوشی، حسگر اثر انگشت، باتری، فریم گوشی، آشنایی با حافظه داخلی، رم و سنسورهای گوشی و ... آشنا می‌شوند.

وی بیان می‌کند: رفع خطاهای نرم‌افزاری و پاکسازی حافظه یا اقدامات لازم به هنگام هنگ کردن LCD Touch گوشی بدون نیاز به موبایل فروشی‌ها و صرف هزینه اضافی به ویژه در بستر شبکه شاد نیز از دیگر بخش‌های آموزش دانش‌آموزان در قالب طرح بوم بود. تعمیر کارتخوان‌ها، دوربین‌های مداربسته، ردیاب‌ها و دزدگیرها نیز نیاز امروز جامعه بوده و می‌توان این مهارت‌ها را نیز به دانش‌آموزان آموخت.

او می‌افزاید: دانش‌آموزان، علاقه فراوانی به آشنایی با نحوه تعمیر موبایل  نشان دادند و این مهارت‌آموزی با استقبال چشمگیر آنان مواجه شد و برخی از دانش‌آموزان حتی در زنگ تفریح نیز کلاس را ترک نمی‌کردند و سوالات تکمیلی‌شان را پرسیده و اشکالاتشان را برطرف می‌کردند و استعداد دانش‌آموزان در آموختن موارد مطرح شده نیز بسیار بالا بود و می‌توان گفت بیش از نیمی از فرایند تعمیر گوشی را در همان مرحله اول، آموختند.

هژبر با اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان با فناوری‌های نوین روز، خاطرنشان می‌کند: تلفن همراه و سیستم‌های کامپیوتری در دنیای تکنولوژی، حرف اول را می‌زنند و دور نیست روزی که در پایه‌های ابتدائی هم باید در این مورد بحث شود و درس کار و فناوری، نه تنها برای پایه شسم؛ بلکه برای پایه‌های تحصیلی پایین‌تر هم تدریس شود.

این آموزگار ابتدائی، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی توسط تعمیرکاران موبایل راه از دیگر مزیت‌های آموزش این مهارت به دانش‌آموزان دانسته و در این خصوص، می‌گوید: در بسیاری از موارد به دلیل ناآشنا بودن خانواده‌ها با سخت افزار و نرم افزار گوشی، هزینه‌های اضافی به آنان تحمیل می‌شود و اگر تنها یک عضو از هر خانواده با قطعات موبایل آشنا باشد، در هر بار خرابی تلفن همراه نیازی به مراجعه به دیگران نیست.

وی می‌گوید: بسیار جالب بود که طی سه روز بسیار بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و دانش‌آموزانی که رغبتی به درس نداشتند، در این سه روز پی بردند که تکنولوژی را در مدارس هم می‌توان وارد کرد و برای آشنایی با فناوری و شروع به کارهایی مانند تعمیر موبایل باید درس خواندن را هم در اولویت قرار دهند.

این آموزگار ابتدائی، ضمن قدردانی از عوامل اجرایی مدرسه شهید خلیل فاتح و همکاری در اجرای این طرح، برپایی نمایشگاهی دائمی و بازدید سایر دانش‌آموزان از اقدامات انجام شده در حوزه تعمیر موبایل را از جمله پیشنهادات جهت مهارت‌آموزی سایر دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته، عنوان می‌کند.

نظر شما