شناسهٔ خبر: 66739659 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر فرهنگ در همایش بین‌المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول»:

بیش از ۷۰ فیلمنامه به دلیل تضعیف و سیاه نمایی نهاد خانواده رد شده است

«همایش بین‌المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» امروز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میهمانان خارجی و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این همایش با تبریک ایام دهه کرامت گفت: این ایام با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز شده است، با تعظیم از فرزندان حضرت امام کاظم (ع) تداوم پیدا کرده و فردا روز ولادت حضرت امام رضا (ع) است، خدای متعال را برای چنین نعماتی شاکر هستیم.

وی افزود: شجره طیبه سادات موسوی در کشور ما منشأ خیر و تجلی سوره کوثر بودند، یکی از ذریه‌های این خاندان پاک امام خمینی (ره) پرچمدار نهضت بزرگ اسلامی و بیداری مسلمانان در دوره معاصر بود؛ امروز هم پرچمدار نهضت، فرزند دیگری از سلاله پاک حسین ابن علی (ع) حضرت آیت الله خامنه ای است.

وزیر فرهنگ گفت: نهضت ما دینی و اسلامی است و عنصری پیشرو و پویا در ذات این نهضت وجود دارد؛ همیشه در موضوع علل پویایی در حوزه فقهی یا پاسخ گویی به مطالبات زمانه مباحث مختلفی مطرح می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برخی آن را به لحاظ غلبه مدرنیته می دانند و مدعی هستند تجدد در جهان اسلام ورود کرده و غلبه یافته و ناچار هستند برخی از اصول قبلی خود را تغییر دهند و عقب نشینی تاکتیکی در حال رخ دادن است.

این استاد دانشگاه گفت: در حوزه مکتب پیروان اهل بیت (علیهم‌السلام) پاسخی که برای قدرت پاسخگویی و سازگاری با مفاهیم نو و جدید ارائه می دهیم، مبتنی بر منطق فقه جواهری و علم اصول و حاکم بودن مباحث عقلانی در حوزه استنباطات شرعی است و ارتباطی به ورود تجدد ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: ذات اجتهاد پویای جواهری که انقلاب اصیل اسلامی و پرچمدار آن بزرگترین مروجان آن بودند در ذات نهضت وجود دارد، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی حل تعارضات دوگانه ای بود که پیش روی حوزه اجتماعی قرار می گرفت؛ دو گانه علم و دین  که آیا علم با دین قابل جمع است؟ با تقریرهایی که داشتیم توانستیم به این مسأله پاسخ دهیم.

وزیر فرهنگ گفت: در بحث تعارض اسلامیت و ایرانیت در دویست سال اخیر با ورود مسایل قومی گرایی جدید روشنفکران نسل اول و نسل‌های بعدی در تجدد آمرانه رضا خانی تلاش کردند هویت اسلامی به حاشیه برده شود. در آخرین کارهایی که در دوره پهلوی دوم انجام شد می توان به تغییر مبدا تاریخی از هجری به تاریخ جعلی دو هزار پانصد ساله اشاره کرد اگر حوزه فرهنگی ایران را نگاه کنیم حداقل سابقه ای هفت هزار ساله دارد رویکردهایی که آن زمان اتخاذ شد برای پل زدن از هزار و چهارصد سال تمدن درخشان اسلامی و استفاده از باستان گرایی رومانتیک برای حذف و به انزوا بردن مسایل دینی بود.

وی افزود: دو گانگی دیگر در حوزه مسایل زنان و خانواده بود و طبیعی بود جریان دینی به شدت به تجدد آمرانه بدبین باشد؛ غربی ها هرجایی در جهان اسلام ورود کردند از زمان ورود فرانسه به مصر تا امروز مهمترین نسخه‌هایی که برای عبور جوامع دینی با هدف عبور از عقب ماندگی به سوی پیشرفت ارایه داده‌اند کنار گذاشتن سنت‌های خانواده محور بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه حجاب با این تفکر وارداتی دچار مشکل هستیم چون حجاب را حلقه اول برای آسیب به خانواده می دانند؛ بنای دشمن در دویست سال اخیر بر این بوده است تا خانواده به عنوان نهاد اصیلی که آموزهای دینی ما در آن شکل گرفته، مورد هجمه قرار گیرد چراکه موجب می‌شود پایه اصلی این بنای رفیع از بین رود که ما نیز در قبال این رویکرد دشمن  مسئولیتی عظیم داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام، رهبری و اندیشمندان نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی به الگوی سوم رسیدند الگویی که براساس آن تحجری که  قائل به حضور اجتماعی بانوان نباشیم را قبول نکنیم و نگاه توهین آمیز و ابزاری غرب به زن  را نپذیریم. بنابراین الگوی سومی را به عنوان الگویی سازنده در جمهوری اسلامی به پیش می‌ بریم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه الگوی خانواده موضوعی فرا دینی است و باید بتوانیم از موضوع خانواده در دنیا دفاع کنیم، گفت: خانواده بنیان تفکر دینی ماست اما جهان شمول است و از جمله مباحثی است که اگر پرچمداری آن در اختیار ما قرار گیرد قدرت اجماع سازی را به دست می آوریم به همین دلیل رییس جمهور این مسأله را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند.

اسماعیلی با اشاره به فیلمی که بدون مجوز در خارج از کشور به نمایش در آمد و صحنه بی احترامی نسبت به پدر خانواده در آن وجود داشت، گفت: در وزارت فرهنگ نیز بنای ما بر همین امر است؛ در این دوسال  که مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفتم بیش از هفتاد فیلمنامه به دلیل تضعیف و سیاه نمایی به نهاد خانواده رد شده است.

وزیر فرهنگ با تاکید براینکه وظیفه سلبی ما این است که اجازه ندهیم چنین مفاهیمی در آثار ما به نمایش درآیند و البته در این حوزه در نقطه مطلوب هم نیستیم، گفت: در شبکه نمایش خانگی شاهد هستیم آثاری که در قبال خانواده سیاه نمایی می کند، وجود دارد و باید جلوی آن گرفته شود.

اسماعیلی با بیان اینکه مستحکم و مطمئن در این مسیر کار را به جلو خواهیم برد ادامه داد: در جنگ گسترده ترکیبی فرهنگی قرار گرفتیم و اقنضائات آن باید در نظر گرفته شود؛ باید میدان هفت تیر تهران محل خرید لباس های مناسب باشد نه اینکه بانوان عفیف گله کنند که لباس مناسب نمی توان پیدا کرد.

وی افزود: در نظر سنجی ها نهاد خانواده در ایران بیش از حد نصاب جهانی مورد تاکید است، خانواده هنور مهمترین پایگاه اجتماعی در کشور است و ما باید این پایگاه را ارتقا دهیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه چادر به عنوان نماد ملی ما است و چادرهای قواره‌ای پانصد تا هفتصد هزار تومان تولید خواهیم کرد، تصریح کرد: شبکه‌ای گسترده از مجموع این فعالیت ها نهاد خانواده را ارتقا می دهد وگرنه صرف مباحث نظری بدون پیوست عملیاتی کار ما را ابتر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به برخی کتبی که در گذشته مجوز چاپ گرفتند ولی محتوای مناسبی نداشتند، گفت: جریان فرهنگی در دهه نود بنا داشت مدیریت فرهنگی کشور را از دست حاکمیت خارج کند و در حوزه کتاب سال ۱۳۸۴ اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و بودجه  وزارت فرهنگ برای مدیریت آن  هشتاد میلیارد تومان؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب نه هزار میلیارد تومان بود اما بودجه ای که  برای مدیریت فضای کتاب در نظر گرفته شده بود به سی میلیارد تومان رسیده بود.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: بنا این است که مدیریت فرهنگی برای پاسداشت  نهاد های اصیل به ریل اصلی بازگردد و این کار شدنی است.

گفتنی است، همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحول امروز و فردا، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت در تهران و قم برگزار می‌شود.

مساله این همایش چگونگی جلوگیری از خطراتی  که هویت نسلی و ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی را تهدید می‌کند، است.

نظر شما