شناسهٔ خبر: 66738538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

حضور تمام عیار رسانه ملی در نمایشگاه سی و پنجم کتاب

در ایام برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شبکه‌های رادیویی تلویزیونی با برنامه ‎های مختلف مهمان خانه‌های علاقمندان کتاب شدند.

صاحب‌خبر -

سی و پنجمین نمایشگاه  بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه میزبان شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون در استودیو‌های مستقر شده در ضلع‌های مختلف شبستان مصلی امام خمینی (ره) بود؛ از این رو به مرور برنامه‌های رادیو و تلویزون و گفت‌وگو با تهیه‌کنندگان اين برنامه‌ها در طول نمايشگاه پرداختیم.

شبکه یک؛ میزبان «کتاب یک»

شبکه یک سیما، هر روز در ساعت‌های ۱۳:۲۰، ۱۶:۱۵ و ۱۸:۳۰ برنامه زنده «کتاب یک» را روي آنتن برد.

شبکه دو؛ همراه نمایشگاه کتاب با «صبحانه ایرانی»

شبکه دو، همزمان  با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز از ساعت هفت برنامه «صبحانه ایرانی» را روی آنتن زنده برد.

شبکه دو سیما

 

شبکه سه؛ میزبان «باغ کاغذی» و «سلام صبح بخیر»

شبکه سه، در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» با دعوت از مهمانان و ناشران و همچنین معرفی کتاب‌های ارزنده حوالی ساعت ۹ صبح به صورت زنده پخش شد.

توسلی تهیه‌کننده برنامه باغ کاغذی گفت: در ایام نمایشگاه کتاب، ما دو برنامه داشتیم و در واقع با شروع شدن نمایشگاه از روز نوزدهم باکس‌های مختلف پخش زنده داشتیم. در برنامه باغ کاغذی عموما با ناشرین صحبت کردیم و حال و هوای نمایشگاه را به خانه‌های مر‌دم بردیم‌.

وی ادامه داد: ما در برنامه باغ کاغذی بخش دیگری داشتیم که به گفت‌وگو با نویسندگان و ناشران کتاب‌هایی که مطرح شده بودند پرداختيم. مرتضی سرهنگی، حمید حسام، خانم سپهری و خیلی از عزیزان دیگر که درحال حاضر حضور ذهن ندارم اما اسامی تمامی این عزیزان در دفترچه‌ام ذکر شده است.

شبکه چهار؛ تحلیل وضعیت کتاب با «کتاب ۴»

شبکه چهار، با عنوان «کتاب ۴»، با چهار بخش ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای در ساعات برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت زنده از مصلی تهران و یک ویژه برنامه یک ساعته از ساعت ۲۲ و ۳۰ به روی آنتن می‌رفت. همچنین در ویژه برنامه شبانه این شبکه نقد و تحلیل وضعیت کتاب در ایران انجام و در آیتم‌های ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای که در ساعت‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۵، ۱۴ و ۳۰ و ۱۷ به طور زنده از محل نمایشگاه با مولفان، مترجمان، دست‌اندرکاران حوزه کتاب و نشر، نوقلم‌ها و مدیران ستادی نمایشگاه پخش می‌شود.

شبکه تهران؛ معرفی کتاب با «به خانه برمی‌گردیم»

گروه خانواده شبکه تهران با برنامه «به خانه برمی‌گردیم» و با بهره‌مندی از حضور مهمانان مختلف در بخش‌های متنوعِ ارتباط با نمایشگاه کتاب، معرفی کتاب و ... به صورت ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی پرداخت. برنامه «سلام تهران» هر روز صبح از ساعت ۶ و ۳۰ تا ۸ با دعوت از مهمان‌های ویژه حوزه کتاب و نشر نمایشگاه کتاب را پوشش داد.

همچنين شبکه پايتخت، برنامه «تهران ۲۰» را همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفتگو با مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب به صورت ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی پرداخت.

 این برنامه به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

 

شبکه پنج

شبکه آموزش؛ تدارک برنامه‌های متنوع کتاب و آموزش

شبکه آموزش، با برنامه «مثبت آموزش» به تهبه کنندگي احسان میرمحمدعلی در سه بخش در ساعت‌های ۱۰ و ۴۵ تا ۱۱، ۱۶ و ۴۵ تا ۱۷ و ۱۷ و ۴۵ تا ۱۷ و ۵۰ به موضوع نمایشگاه کتاب می‌پرداخت. همچنین برنامه «دکتر سلام» ضمن ارتباط زنده با نمایشگاه بین المللی کتاب، هر روز یک کتاب تخصصی و عمومی با موضوع سلامت محور معرفی و برنامه «دوربین هفت» در دو بخش در ساعت‌های ۱۲ و ۲۰:۴۰ گزارش‌هایی از رویداد‌ها و وقایع نمایشگاه کتاب را از شبکه آموزش پخش می‌کرد.

احسان میرمحمدعلی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی مثبت آموزش گفت: ما برنامه مثبت آموزش را از عید فطر که تقریبا ۲۲ فروردین ماه بود آغاز کردیم و در ایام مناسبتی که اتفاق ویژه‌ای افتاده باشد به طور ویژه‌ای به آن‌ها می‌پردازیم‌. درحالت عادی تقریبا روزی ۸ باکس داریم و از ساعت ۸:۴۵ صبح تا حوالی ۶ بعد از ظهر به موضاعت مختلف آموزشی، فرهنگی، روانشناسی، پزشکی، ورزشی و هر موضوعی که مربوط به دانش آموزان و خانواده‌هایشان مربوط می‌شود می‌پردازیم.

وی ادامه داد: برای نمایشگاه کتاب هم به صورت صبحگاهی و عصرگاهی از نمایشگاه کتاب تهران به صورت ویژه ارتباط می‌رفتیم و سعی می‌کردیم از ناشران، منتقدین، افراد فرهنگی و... دعوت کنیم تا در برنامه‌های صبح و عصر از حضور این دوستان استفاده کنیم و خدمتشان باشیم‌.

نمایشکاه کتاب

شبکه قرآن و معارف؛ گفتگو با ناشران

شبکه قرآن و معارف سیما نیز رویداد‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در قالب ویژه برنامه و میان برنامه‌های مختلف به صورت زنده پوشش داد. این ویژه برنامه با حضور مستمر استیج و دوربین شبکه قرآن و معارف سیما به گفتگو با صاحبان نشر، مولفان و بازدیدکنندگان می‌پردازد.

شبکه نسیم

 اين سبکه با برنامه «دیدی نو» به تهیه‌کنندگی مهران میرصالحی، کارگردانی کیان کحال زاده با اجرای ایوب آقاخانی در ۵۲ قسمت از شبکه نسیم پخش شد.

شبکه افق؛ پوشش نمایشگاه کتاب

شبکه افق، نیز رویداد‌های نمایشگاه بین المللی کتاب را به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه پوشش می‌دهد. این برنامه از ساعت ۱۸ و ۳۰ به مدت نیم ساعت پخش شد

شبکه سلامت؛ همراهی سه برنامه در نمایشگاه سی و پنجم

شبکه سلامت، برنامه «مثبت سلامت» را به صورت زنده به همراه برنامه‌های «پنجره باز» و «حال خوب» روی آنتن زنده برد.

شبکه کودک؛ قصه‌های شیرین با «کتاب شیرین»

شبکه کودک، با برنامه «کتاب شیرین» مخاطبان خود را با حال و هوای نمایشگاه کتاب همراه کرد.

شبکه امید؛ انعکاس اخبار نمایشگاه با «نورا»

شبکه امید نیز با برنامه زنده «نورا» به انعکاس رویداد‌های نمایشگاه بین المللی کتاب پرداخت. این برنامه هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۰ از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روی آنتن رفت.

شبکه جام‌جم؛ کتاب و کتابخوانی همراه با «برگ زرین»

شبکه جام جم، میان برنامه «برگ زرین» ویژه کتاب و کتابخوانی، از شبکه جام جم پخش کرد و ارتباط مستقیم با نمایشگاه کتاب تهران و مصاحبه با بازدیدکنندگان و ارائه گزارش از وقایع و رخداد‌های نمایشگاه در فواصل برنامه‌ها با محوریت میهمانان کشور‌های فارسی زبان در نمایشگاه و سایر کشور‌های خارجی میهمان و مصاحبه با صاحب نظران زبان پارسی مشارکت کننده در نمایشگاه و میهمانان فارسی زبان به منظور گرامی داشت.

شبکه‌های تلویزیون در نمایشگاه سی و پنجم کتاب

شروع به کار برنامه‌های سیما قبل از آغاز نمایشگاه کتاب تهران

اسکندری ناظر سیمای برنامه‌های سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: حقیقتا برنامه‌ها و کارهای ما همزمان با آغاز  نمایشگاه کتاب تهران نبوده است‌؛ بلکه از یک هفته قبل از شروع نمایشگاه کارهای پیش تولید و مقدماتی را شروع کردیم تا در روز ۱۹ اردیبهشت ماه برای انجام کارهای اصلیمان آمادگی کامل و پخش برنامه‌های زنده معاونت سیما را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: برنامه‌های تلویزیونی ما تقریبا همزمان با بازگشایی هرروزه نمایشگاه یعنی ۱۰ صبح آنتن زنده ما هم شروع میشد، زیرا قبل از آن امکان شروع برنامه را نداشتیم  حضور مردم برایمان مهم بود و در استدیو محراب مستقر بودیم و بک گراند ما حائز اهمیت بود و مجبور بودیم اولین برنامه خود را با کتاب چهار از شبکه چهار سیما آغاز کنیم. 

وی افزود: روزانه ۱۵ تا ۱۷ برنامه زنده برای یازده شبکه سیما داشتیم‌. از این رو شبکه آموزش، شبکه چهار، شبکه تهران، شبکه آموزش برنامه دکتر سلام، شبکه آموزش دو برنامه دیگر، شبکه جام جم یک، دو و سه، شبکه قرآن، شبکه دو و شبکه سه آنتن زنده داشتیم.

برنامه‌های صدا و سیما

در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رادیو هم فعالیت‌های منحصر به فرد خود را داشت‌؛ به طوریکه اغلب شبکه‌های رادیویی در تمام روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همراه این رویداد فرهنگی‌ بودند و با برنامه‌های گوناگون میهمان‌خانه‌های اهالی فرهنگ و کتاب شدند. از این رو برنامه‌های رادیو در ایام‌نمایشگاه کتاب سی و پنجم را مرور خواهیم کرد.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب ساعت ۱۶ از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه کتاب، انعکاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت و گو و از آنتن رادیو ایران را تقدیم مخاطبان کرد. «ایران امروز» ،« ایرانشهر» و «تالار آیینه» هم به نمایشگاه کتاب پرداختند.

اعلایی تهیه‌کننده برنامه باغ هنر رادیو ایران گفت: در ایام نمایشگاه سی و پنجم کتاب تهران هرروز از ساعت ۱۶ با برنامه رادیویی باغ هنر و اجرای شهاب شهرزاد فعال بودیم‌. در برنامه باغ هنر میزبان بسیاری از کارشناسان، ناشران و برخی از مسئولین نمایشگاه بودیم.

وی ادامه‌داد: بر تصور ما که اسم باغ هنر را برروی برنامه گذاشتیم؛ اینگونه است که فرهنگ ایران را به یک باغ تشبیه کردیم؛ زیرا دلنوازی و چشم نوازی کتاب را اینگونه نشان دهیم. در این باغ هر درختی نماد یک هنر است و این درخت‌ها شامل فرهنگ و هنر ایران زمین است.

وی افزود: دربرنامه باغ هنر شهاب شهرزاد مجری کارشناس برنامه بودند و در کنار ما و ایشان خیلی از فعالین فرهنگی در حوزه کتاب، نشر و نویسندگی همراه ما بودند. در حوزه خبر سید مرتضی حسینی، حسین کربلایی طاهر به عنوان فعال خبری و کارشناس خبری در حوزه کتاب ما را کمک کردند، مصطفی محمودی در حوزه سینما و دکتر محسن شاهرضایی در حوزه نخبگانی، نظرلو نویسنده و بسیاری از دوستان شهرستانی از شهرهای مختلف همراه ما بودند. تمرکز ما بر حوزه شهرستانی بود و سعی کردیم نویسندگانی که در حوزه کتاب کمتر شناخته شده یا گمنام هستند را داشته باشیم.

اعلایی بیان کرد: تمرکز ما این بود که هر روز به یک از اقوام پرداختیم و سعی می‌کردیم رنگین کمان ایران را که هرکدام یک رنگ یا فرهنگی متفاوت است را بررسی کنیم و تا جایی که می‌توانیم به مخاطبان معرفی کنیم.

رادیو جوان؛ کافه رادیو جه می‌کند؟

برنامه کافه رادیو رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش داد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب های مطرح را معرفی کرد.

حضور شبکه‌های رادیویی در نمایشگاه سی و پنجم کتاب

 رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه کتاب فرهنگ را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت ۱۷ تا ۱۸ از گروه تاریخ و اندیشه تقدیم مخاطبان کرد. گفت و گوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه بود. 

برنامه سرزمین من به طور زنده با بخش‌های گزارش، گفت وگو و اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن رفت. برنامه ققنوس با معرفی کتاب در گفت وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ رفت و برنامه صبح به وقت فرهنگ در قالب گزارش اطلاع رسانی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه پخش شد.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی

برنامه «کتاب خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت ۱۶ تا ۱۷ به صورت زنده تقدیم مخاطبان شد. هدف از برنامه کتاب خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب ها است

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب پرداخت. بازار کتاب بخش ۳۰ دقیقه ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه شد. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی کرد. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت های نشر در عصر همگرایی رسانه ها، چالش های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال های توزیع از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح شد. فناوری های جدید بکار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش های این گزارش بود.

رادیو معارف؛ همراه با عصر جوانی

عصر جوانی نام برنامه‌ رادیو معارف است که از نمایشگاه کتاب به صورت زنده به روی آنتن رادیو معارف رفت. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان رسید. از مهم ترین بخش های «عصر جوانی» می توان به معرفی و گپ و گفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور نام برد.

رادیو سلامت؛ عشق کتاب

شبکه رادیویی سلامت با ویژه برنامه«عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه بود. این برنامه با هدف معرفی کتاب‌های حوزه های مختلف به ویژه سلامت، گفت وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل قلم پخش .شد.

رادیو ورزش؛ سکوی دانش 

ویژه برنامه«سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش پرداخت. ایتم ویژه برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به صورت طنز به این موضوع پرداخته شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از از ساعت ۱۴ تا ۱۵ تقدیم مخاطبان کرد.

رادیو نمایش؛ استودیو هشت یار مهربان

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را به روی آنتن برد. این برنامه ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه به صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش شد که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتاب پرداخت.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویدادها

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب، روزی یکبار به صورت شناور پخش شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما