شناسهٔ خبر: 66738510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ورود رئیس جمهور گرجستان به قانون جنجالی

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان  قانون موسوم به «قانون روسی» را که هدفش محدود کردن رسانه‌ها بود و به مدت چندین هفته اعتراضات گسترده را در این کشور برانگیخته بود، وتو کرد.
بر اساس لایحه ویشنهادی دولت گرجستان که در مجلس این کشور تصویب شده بود، نهادهای غیردولتی که بیش از ۲۰ بودجه‌شان از خارج تأمین می‌شود می‌بایست زیر عنوان کارگزار یا «عامل خارجی» ثبت شوند، زیرا نماینده منافع کشور خارجی هستند.زورابیشویلی پیشتر این مصوبه را «نپذیرفتنی» خوانده و گفته بود که آن را وتو می‌کند.
او که به طور فزاینده‌ای با حزب حاکم گرجستان مخالفت می‌ورزد،  گفت که این قانون با قانون اساسی گرجستان و «همه استانداردهای اروپایی» در تضاد است و افزود که «باید لغو شود».
حزب حاکم، «رؤیای گرجستان»، دارای اکثریت کافی برای غلبه بر حق وتوی زورابیشویلی است و انتظار می‌رود که در روزهای آینده این کار را انجام دهد. دولت گرجستان اصرار دارد که هدف از این قانون ارتقای شفافیت و مهار آن چیزی است که از نظر دولت نفوذ خارجی زیان‌بار در این کشور ۳.۷ میلیونی دانسته می‌شود.
قانون پیشنهادی دولت اعتراضات گسترده‌ای را در ماه جاری در تفلیس به راه انداخت. مخالفان قانون «عوامل خارجی» به دلیل شباهتش به قانون مشابهی در روسیه که به هدف محدود کردن فعالیت رسانه‌های آزاد تصویب شده، آن را «قانون روسی» می‌خوانند.منتقدان دولت گرجستان می‌گویند تصویب این قانون کشورشان را از پیوستن به اتحادیه اروپا دور می‌کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما