شناسهٔ خبر: 66737533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شیخ علی کورانی درگذشت

علامه مجاهد شیخ علی کورانی، از محققان بزرگ تاریخ تشیع و مهدویت‌پژوه بامداد امروز، 30 اردیبهشت ماه دعوت حق را لبیک گفت.

صاحب‌خبر -

علامه شیخ علی محمد قاسم کورانی یاطری العاملی، اهل لبنان(متولد 22 نوامبر 1944 در یاطر نبطیه) بامداد امروز در سن 79 سالگی در اثر سکته قلبی در شهر مقدس قم درگذشت.

او در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد و به تشویق آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین به مدرسهٔ دینی رفت و زیر نظر شیخ ابراهیم سلیمان درس‌های مقدماتی را گذراند. در سال ۱۹۵۸ میلادی در چهارده سالگی به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد آیات عظام محمد تقی فقیه، سید علاء بحرالعلوم، شیخ باقر ایروانی و سیدمحمدباقر حکیم خواند و در درس خارج آیت الله سید ابوالقاسم خویی و شهید سیدمحمد باقر صدر شرکت کرد.

استاد کورانی از اواسط دههٔ ۶۰ میلادی، به عنوان نمایندهٔ چند مرجع شیعه از جمله آیت الله سید ابوالقاسم خویی، در کشورهای عراق و کویت فعالیت داشت. عمده فعالیت‌های او علیه حزب بعث عراق و اندیشه‌های کمونیسم بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به لبنان بازگشت.

شیخ کورانی پس از انقلاب اسلامی به ایران آمد و به پژوهش در زمینه‌ احادیث اسلامی دربارهٔ حضرت مهدی(عج)، تاریخ تدوین قرآن، معنی واژه‌های قرآن (نقد کتاب مفردات راغب)، سیره نبوی(ص)، تاریخ امامان شیعه علیهم السلام و نقد اندیشه‌های وهابیت پرداخت.

ایشان با حمایت آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، اولین برنامه رایانه‌ای جامع جهان اسلام را تولید کرد که ۳۰۰۰ جلد کتاب را دربرداشت و به ۴۷۰۰ جلد رسید و سپس با حمایت آیت الله سید علی سیستانی، مرکز «المصطفی للدراسات الدینیه» را برای پژوهش در اندیشه‌های اسلامی بنیان گذاشت؛ همچنین به راه‌اندازی پایگاهی به نام کتابخانه اهل البیت علیهم السلام اقدام کرد که در بردارنده حدود هفت هزار کتاب از منابع شیعه و اهل سنت است.

کورانی از حدود سال ۱۹۹۸ به مناظره و گفت‌وگوهای اینترنتی با عالمان مذاهب دیگر، به ویژه عالمان وهابی پرداخت و پس از آن، به تدریج، به ارائه برنامه‌های پرسش و پاسخ در تلویزیون‌های عربی زبان پرداخت که باعث شهرت او در جهان عرب شد.

 او در عرصه دین و مسائل مهدویت آثار زیادی را از خود برجای گذاشت که مشهورترین آن کتاب «عصر ظهور» و «معجم موضوعی احادیث امام مهدی(عج)» است.

برنامه تلویزیونی او با نام «المهدی منا» نیز یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه ماهواره‌ای اهل البیت(ع) از این عالم فقید به‌شمار می‌رود و تألیفات زیادی هم در حوزه دین، اخلاق، تاریخ، سیاست و زبان عربی داشت.

مرحوم شیخ علی کورانی از شاگردان و یاران شهید سیدمحمدباقر صدر و از اعضای فعال حزب الدعوه بود و به همین واسطه برخی از بزرگان و فرماندهان حزب‌الله را ایشان به این حزب آورد.

وی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعالیت زیادی داشت و از مؤسسان مساجد، حسینیه‌ها و بیمارستان رسول اکرم(ص) بیروت بود.

آن مرحوم قربانی ترور حزب بعث هم بود که از فاصله نزدیک به سر ایشان شلیک کرده بودند اما به لطف خدا گلوله در جمجمه گیر کرد و او زنده ماند و گلوله به عنوان سندی از جنایات بعثی‌ها در بدن ایشان ماند.

آیت الله عمار حکیم، رهبر جریان الحکمة عراق با صدور پیامی درگذشت این عالم فاضل را تسلیت گفت.

به نقل از السومریه نیوز عراق، در این پیام آمده است: در کمال حزن و اندوه خبر درگذشت حضرت علامه شیخ علی کورانی عاملی(ره) را پس از گذران عمری در خدمت آگاهی‌بخشی، ارشاد، تبلیغ و تألیف آثار ارزشمند در زمینه مهدویت و عصر ظهور دریافت کردیم. 

حکیم در این پیام افزوده است: مرحوم علامه کورانی مراکز علمی اسلامی متعددی را تأسیس و در محضر علما و مراجع بزرگی کسب دانش و فضلیت کرد. مراتب تسلیت و تعزیت خود را خدمت علمای حوزه علمیه، خانواده محترم این فقید، شاگردان و دوستداران حضرتش اعلام می‌داریم و از خداوند متعال مسئلت داریم ایشان را با اولیاء، شهدا و صالحین محشور فرماید.

برخی تألیفات مرحوم علامه کورانی

- طریقه حزب الله
- الممهدون للمهدی
- عصر الظهور
- ملائکه الغیب قادمون
- تدوین القرآن
- قرآن علی(ع)
- مصر و اهل البیت (علیهم السلام)
- العقائد الإسلامیة (۵ جلد)
- الانتصار (۹ جلد)
- الوهابیة والتوحید
- الوحدة الإسلامیة من وجهة نظر أهل البیت علیهم السلام
- مشکلة تعویم الإجتهاد فی الفقه والعقائد
- ألف سؤال واشکال علی المخالفین لأهل البیت الطاهرین (۳ جلد)
- السیرة النبویة عند أهل البیت (ع) (۳ جلد)
- جواهر التاریخ (۵ جلد) (زندگی سیاسی امامان شیعه از امام علی (ع) تا امام صادق (ع))
- الإمام الکاظم (علیه السلام) سید بغداد
- الإمام محمد الجواد(ع)
- الإمام علی الهادی(ع) عمر حافل بالجهاد والمعجزات
- الإمام الحسن العسکری(ع) والد الإمام المهدی الموعود
- المعجم الموضوعی لأحادیث الإمام المهدی علیه السلام
- کیف ردَّ الشیعة غزو المغول
- قراءة جدیدة لحروب الردة
- قراءاة جدید للفتوحات الاسلامیة (۲ جلد)
- نظرات الی المرجعیة
- الرد علی الفتاوی المتطرفة
- أجوبة علی أسئلة بعض علماء الطالبان
- مسائل مجلة جیش الصحابة
- الموظف الدولی (دربارهٔ احمد الکاتب)
- آیات الغدیر
- ثمار الأفکار
- عصر الشیعة
- إلی طالب العلم (زندگی نامه)
- سلسلة القبائل العربیة فی العراق (۱۰ جلد)
- فعالیات صهیونیة وهابیة فی العراق
- دجال البصرة (دربارهٔ احمد الحسن مدعی مهدویت در عراق)
- أسئلةٌ مهدویة
- دُرَرُ النَّحْو
- معرفة الله
- بشارة النبی(ص) بالأئمة الإثنی عشر(ع)
- تفسیر آیات الغدیر الثلاث
- صراع قریش مع النبی(ص)

- من أدعیة الحبیب المصطفی(ص)
- حقوق الإنسان عند أهل البیت(ع)
- کتاب الحق المبین فی معرفة

نظر شما