شناسهٔ خبر: 66737117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس اتاق ایران:

سرکوب قیمتی زنجیره تولید را نابود می‌کند/ حل بحران‌ها با انزوا ممکن نیست

رییس اتاق ایران: رییس اتاق ایران بر تغییر سازوکار قیمت گذاری تاکید کرد و گفت: در شرایطی که دولت درآمدهای ارزی حاصل از نفت و گاز را مانند گذشته در اختیار ندارد سرکوب قیمتی زنجیره تولید را نابود می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، صمد حسن زاده، رییس اتاق ایران در دوازدهمین نشست دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز قرار بود آقای مخبر معاون اول رییس جمهور در این جلسه حضور پیدا کنند اما به دلیل بارش شدید باران در شهر مشهد ایشان همراه رییس جمهور به مشهد رفتند.

وی در ادامه به وضعیت تولید و تجارت در سال جاری پرداخت و گفت: در دو ماهی که از سال ۱۴۰۳ می گذرد مواردی که برای تحقق شعار سال تعیین شده از دستورات اساسی دولت و اتاق است و پیشنهاداتی در این زمینه به وزارت صمت داده شده است.

حسن زاده ادامه داد: در یک دهه اخیر اقتصاد ایران در عین مقاومت در برابر تحریم‌ها با تورم بالا، رکود و اشتغال ضعیف و کم کیفیت رو به رو شده است و البته تلاش‌های زیادی برای رویارویی با این معضلات صورت گرفته اما همچنان این مشکلات برقرار است.

ریس اتاق ایران اظهار کرد: رشد اقتصادی در سال‌های اخیر برآمده از فروش نفت بوده است اما جهش تولید با محوریت مردم با این روش محقق نمی شود و با اتکا به نفت و درآمدهای آن و نادیده گرفتن بخش خصوصی رشد اقتصادی کشور را شکننده کرده و جهش تولید را رقم نخواهد زد.

حسن زاده تصریح کرد: بخش خصوصی توصیه می‌کند دولت به نقش خود در تامین زیرساخت ها توجه داشته باشد. ما امید چندانی به افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد از طریق واگذاری بنگاه‌های دولتی نداریم.

رییس اتاق ایران یادآور شد: بدون پذیرش سازوکار قیمت‌ها رفاه اقتصادی حاصل نمی شود و در شرایطی که دولت درآمدهای ارزی حاصل از نفت و گاز را مانند گذشته در اختیار ندارد سرکوب قیمتی زنجیره تولید را نابود می کند.

وی افزود: در دو ماه گذشته سیاست های ارزی بانک مرکزی و سیاست وزارت صمت در مورد قیمت انرژی هنوز مشخص نیست و امیدواریم این برنامه اعلام شود تا برای تولید و صادرات برنامه ریزی شود.

حسن زاده در ادامه نگاهی به مسائل بین‌الملل داشت و گفت: در جهان امروز حل بحران‌ها با انزوا ممکن نیست و در این شرایط دولت باید در سیاست خارجی درک واقعی از جایگاه خود داشته باشد و نوع رفتار خود را مبتنی بر شرایط بین المللی انتخاب کند و در بن بست سیاسی گرفتار نیاید زیرا ما تافته ای جدابافته از جهان نیستیم.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: رویدادهایی که در اردیبهشت برگزار شد نشانگر توانمندی اقتصادی و تجاری ایران است و استقبال از این رویدادها نشانگر تمایل کشورها به همکاری با کشور ماست و بهره مندی از امکانات کشور ماست.

رییس اتاق ایران گفت: همه مهمانان خارجی توانمندی ایران را تحسین می کردند با این حال اما نبود زیرساخت ها، کمبود ارز و نقدینگی و بهره های بالا برای تسهیلات تلاش های صورت گرفته را به هدر خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما