شناسهٔ خبر: 66736755 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

میرزاجانی بیان کرد:

نکاتی درباره ویژگی‌های اعضای کاروان قرآنی حج + فیلم

مسئول دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان با اشاره به حضور بیست نفر در کاروان قرآنی نور، اعزامی به سرزمین وحی، به بیان توضیحاتی درباره حضور کم‌رنگ حافظان در این کاروان طی ادوار گذشته و نیز قاریان نوجوان پرداخت.

صاحب‌خبر -

دلایل حضور کم رنگ حافظان و قاریان نوجوان در کاروان نور

محمدتقی میرزاجانی، مسئول دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد وضعیت کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع 1403(کاروان قرآنی نور) گفت: امسال نیز به حول و قوه الهی کاروان بیست نفره قرآنی جمهوری اسلامی ایران، موسوم به کاروان نور اعزامی به حج تمتع متشکل از استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم، یک گروه تواشیح و یک مبتهل برجسته، به این مأموریت اعزام خواهند شد.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه اعزام‌ این افراد از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شده است، افزود: مأموریت اعضای کاروان نور اواسط تیرماه سال جاری به پایان می‌رسد. امسال 17 نفر از 20 عضو این کاروان حج‌اولی هستند، همچنین متوسط سن کاروان حدود 35 سال است و یک کاروان جوان و باانگیزه را خواهیم داشت. 

این قاری قرآن تصریح کرد: همانند سنوات گذشته قبل از اعزام اعضای این کاروان، یک دوره آمادگی دو روزه برگزار شد و در آن مسائل آموزشی، مناسک حج، نکات پزشکی و توصیه و تجارب اساتیدی که در سنوات گذشته اعزام شده‌اند، مطرح شد تا اعضا با آمادگی بیشتری در موسم حج حضور یابند.

شاخص‌های انتخاب اعضای کاروان نور

میرزاجانی در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب اعضای این کاروان علاوه بر آزمون اخذ شده گفت: قالب دوستانی که در کاروان حضور دارند از جمله کاروان امسال به نوعی در برنامه‌های مختلف آموزشی شورای عالی قرآن، که دوره‎های ارتقا و دوره‌های آموزش عالی است، حضور داشته‌اند، ضمن اینکه وضعیت این افراد در مسابقات و تلاوت‌هایشان در طول سال رصد شده است.

وی افزود: موضوع آزمون یک بخشِ مؤثر در شاخص‌های انتخاب افراد است، علاوه بر این وجوهِ دیگرِ عملکرد این عزیزان را نیز در نظر گرفته‌ایم، حتی خصوصیاتی غیر از حوزه فنی تلاوت، مانند تحصیلات و ... هم مطرح شده است.

چرا قاریان نوجوان خوش‌خوان در کاروان حضور ندارند

میرزاجانی درباره دلایل عدم حضور قاریان نوجوان در کاروان نور با توجه به جذابیت‌های بیشتری که تلاوت آنها برای جذب افراد دارد، بیان کرد: در در سال‌های قبل در اعزام‌های حج عمره شاهد حضور قاریان نوجوان بودیم. باید به این نکته توجه کرد که افراد اعزام می‌شوند تا علاوه بر مأموریت تبلیغی، مناسک حج واجب را هم به جا بیاورند و باید استطاعت بدنی داشته و به سن تکلیف رسیده باشند. 

حج

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در مورد دلایل کم‌تعداد بودن حافظان در این کاروان بیان کرد: طی این سال‌ها همواره از حضور حفاظ بهره‌مند شدیم. امسال هم سه نفر از عزیزان قاری، حافظ کل قرآن کریم هستند. اصل اعزام حفاظ یکی از دغدغه‌های کمیته اعزام است، اما شاید زمینه بهره‌مندی از حفاظ در سنوات گذشته فراهم نبوده است و این اسباب تأسف است. کاری که حافظ در این سفر تبلیغی انجام می‌دهد، بیشتر معطوف به جزءخوانی قرآن در بین کاروان‌های ایرانی است، برخی از قاریان عزیز نیز ترتیل‌خوانی زیبایی دارند. 

وی افزود: باید به تدریج و با اهتمام بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج، شرایط بهره‌مندی بیشتر از حافظان قرآن ایجاد شود و اینگونه دست ما برای اعزام حافظان بازتر شود. از سال قبل اتفاقات خوبی در حوزه بین‌الملل بعثه روی داده است و همچنان در حال تقویت است. برآیند اهتمام بیشتر دوستان در بعثه، اعزام تعداد بیشتری از حافظان قرآن در آینده است. در این سفر تبلیغی بیشتر نیازها معطوف به بهره‌مندی از قاریان است. به همین خاطر اینجا اینگونه احساس می‌شود که شاید سهمیه حفاظ کاهش پیدا کرده است. 

دستاوردهای کاروان قرآنی نور 

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در مورد دستاوردهای این کاروان از ابتدا تاکنون بیان کرد: اعزام‌های تبلیغی خارج از کشور یک راهبرد جدی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. این اعزام‌ها یک اقدام فرهنگی بسیار کم‌مؤونه اما در عین حال پرمنفعت است. از اوایل دهه 60 تا کنون به جز چند سالِ محدود که به خاطر شیوع ویروس کرونا یا فاجعه سال‌های 66 و 94 روی داده در حج تمتع اعزام نداشتیم، نزدیک به 40 دوره اعزام حدود 1400 نفر را داشتیم.

میرزاجانی گفت: این افراد نمایندگان و سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و به دفعات توانسته‌اند، عمقِ انسِ مردم ایران به قرآن کریم را از طریق هنر مقدس تلاوت به نمایش بگذارند و این سرمایه خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های کاروان نور پیوست رسانه‌ای خوبی پیدا کرده و مجال بهتری برای انعکاس این توفیقات و افتخارات قرآنی قاریان ایران در آن سرزمین ایجاد شده است. به همین مناسبت از همه رسانه‌ها و از جمله ایکنا تشکر می‌کنیم که انصافاً در طول ایام حضور کاروان، فعالیت‌ها را پوشش می‌دهند تا همگان بهره‌مند شوند.

وی در پایان اظهار کرد: به دوستان و اعضای کاروان گفته‌ایم که نماینده تمامی ایرانی‌ها و صدها و هزاران قاری و حافظ قرآن هستند، لذا باید تمام توان خود را به کار گیرند و بهترین و فاخرترین برنامه‌ها را از لحاظ کمی و کیفی اجرا کنند تا پرچم ایران از طریق هنر تلاوت به اهتزاز در بیاید. در پایان جا دارد از زحمات دوستان در حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و نیز سازمان اوقاف و امور خیریه که دست‌اندرکار اصلی این اتفاق هستند، تشکر کنم.

<div id="video-display-embed-code_3449038"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4216422/3449038?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما