شناسهٔ خبر: 66736208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

جواد محقق: امسال جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) بهتر از سال گذشته بود

شاعر پیشکسوت کشورمان گفت: با تمهیدات اندیشیده شده جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، از دوره قبل بهتر و پربارتر بود.

صاحب‌خبر -

شاعر و نویسنده پیشکسوت کشورمان دربارۀ بیست‌ویکمین جشنواره فرهنگی رضوی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، امسال از دوره قبل بهتر و پربارتر بود.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، جواد محقق در حاشیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد اظهار کرد: من همه دوره‌های این جشنواره حضور نداشتم اما در کلیت باید بگویم جشنواره‌ها جنبه‌های تشویقی برای دست اندرکاران اونآن حوزه خاص ادبی هنری دارد که می تواند باعث تشویق بیش‌تر آنان برای فعالیت گسترده‌تر در این حوزه بشود و هم با دیدن آثار دوستان دیگری که در آن جشنواره شرکت می‌کنند احیاناً ارتقا بیش‌تری به تولیدات بدهد.

وی عنوان کرد: در درازمدت جشنواره‌ها به ارتقای کلی شاخه‌ای از ادبیات و هنر کمک می‌کند اما اگر قرار بر تکرار سال‌ها قبل باشد در عمده حوزه‌ها ارتقا اتفاق نخواهد افتاد که نشان می‌دهد جشنواره نیازمند بازبینی‌های دیگری است.

محقق خاطرنشان کرد: جشنواره رضوی که کار اصلی‌اش در واقع کمک به تولید شعر رضوی یا آفرینش شعر رضوی است در کنار جشنواره‌هایی از این دست از ابتدا تلاش بر این داشته که هر دوره بهتر از دوره قبل برگزار شود که البته به نتیجه رسیدن این تلاش منوط به مجموعه اسباب و وسایلی است که طبیعتاً در در هر دوره با توجه به تغییر مدیریت تغییر دبیران تغییر فضا و شرایط به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: در بعضی دوره‌ها به دلایل اتفاقات مختلف این جشنواره درخشش بیش‌تری نسبت به دوره‌های قبل یا بعد خودش پیدا کرده اما امسال جشنواره با تمهیداتی که دوستان داشتن به نظرم بهتر و پربارتر از جشنواره دوره قبل که خود من دبیر جشنواره بودم برگزار شد.

این شاعر پیشکسوت کشورمان عنوان کرد: این بهبود منوط به تغییراتی که در ساختار داشتند و مدیریت‌هایی که بوده و بخشی هم مربوط است به امکاناتی که به هر حال این جشنواره در خود مشهد می‌توانسته داشته باشد.

وی ابراز کرد: امیدوارم در سال‌های بعد ما شاهد این باشیم که شاعران علاوه بر توصیف‌هایی که از حرم و بارگاه امام رئوف و همچنین خود حضرت اشاره‌های تاریخی و شبه تاریخی که در آثارشان دارند به معارف رضوی هم توجه بیش‌تری بکنند و شعرها از غنای بیشتری برخوردار بشود.

محقق در پایان سخنانش متذکر شد: شاعران باید از صرف توصیف حضرت، توصیف گنبد و بارگاه و بقیه چیزها قدری خارج بشوند؛ البته در شعر کودک نمادها و تکرار بلامانع است چون همچنان نیازمند توصیفات و اشاره‌ها برای خردسالان هستیم اما به شعر نوجوان که می‌رسیم به نظر می‌رسد که باید یه مقداری این تعمیق بیشتر اتفاق بیفتد تا جشنواره هم رشد کیفی بیش‌تری داشته باشد.

نظر شما