شناسهٔ خبر: 66735172 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

۲ عامل افت سهام و بورسی که دیگر کارا نیست و محلی برای تامین منابع دولت!

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دو دلیل افت اخیر قیمت سهام، گفت: بورس از مشخصات بازار کارا خارج و به محلی برای تامین منابع دولت در مقاطع گوناگون مبدل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد غفوری با بیان اینکه در چند سال گذشته بازار سرمایه در‌گیر رکود بوده و سرمایه‌گذاران در جرگه بازندگان قرار داشتند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بنابراین تجربه منفی سهامداران خرد از ورود به بورس در کنار ریسک‌های حاکم باعث شده خبر مالیاتی موجب تسهیل ورود پول نشود.

نرخ سود "اخزا" به مرز ۳۵ درصد رسیده و میانگین نرخ بهره درحال افزایش است. از سوی دیگر روند کاهشی قیمت در بازار ارز و دلار طی روزهای گذشته منجر به جمع‌آوری پول از این بازارها خواهد شد. این موضوع نشان‌ می دهد دولت و بانک مرکزی عزم را برای کنترل تورم بطور جدی جزم کردند. سرمایه‌گذار نیز به این امر واقف است و حاضر نیست در چنین شرایطی وارد بورس شود.

رویکرد بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های پولی باعث خواهد شد انتظارات تورمی تعدیل و حتی کاهش یابد. این وضعیت در همه بازارها حاکم است. از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت بورس با ورود پول روبرو شود. این در حالی است که برخی شرکت‌ها از ظرفیت رشد بالایی برخوردارند. البته نباید از نقش متولیان بورسی در تشدید بی‌اعتمادی برای ورود پول به‌سادگی عبور کرد. به نظر می‌رسد بازارساز، بورس را به سرمایه‌گذاران به گونه‌ای معرفی کرده که افراد بسیاری حاضر نیستند پول را وارد تالار شیشه‌ای کنند.

بورس از مشخصات بازار کارا خارج و به محلی برای تامین منابع دولت در مقاطع گوناگون مبدل شده است. این در حالی است که بورس‌های جهانی با تعاریف مشخصی از بازار کارا روبرو هستند و به روشنی می‌دانند چه سرنوشتی در انتظار داد‌ و‌ ستدها خواهد بود.

آنچه در بورس تهران می‌گذرد با واقعیت بازارهای جهانی بسیار متفاوت است. کاهش ارزش معاملات توام با مخابره پیام منفی دلاری از دلایلی است که کارشناسان بازار سرمایه در خصوص افت قیمت سهام این روز‌‌‌ها مطرح می‌کنند. در میدان فردوسی نیز نرخ ارز با تعدیل منفی همراه شده و در رقمی کمتر از میانه‌‌‌های کانال ۵۷‌ هزار تومانی مورد داد و ستد‌‌‌ قرار گرفته است. دلار نیما همچنان با فاصله بیش از ۴۰ درصدی در حال معامله است که بازار را به سمت پیشروی رکود هدایت می‌کند.

علاوه بر این مسائل، برخی ریسک‌ها به‌مرور اضافه خواهد شد. این در حالی است که بازار سهام از منظر قیمتی در وضعیت مناسب خرید است اما تقاضای موثر مشاهده نمی‌شود. بورس در چهار سال اخیر بازنده بازارهای سرمایه‌گذاری بود. طی دو هفته اخیر ریسک‌های محیطی فشار مضاعفی بر عرضه سهام وارد کرد و میانگین ارزش معاملات در محدوده ۲ و ۳ هزار میلیارد تومان بطور مستمر در نوسان بود. دیروز نیز ارزش معاملات مجددا به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان تنزل کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما