شناسهٔ خبر: 66733358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/یادداشت /

تجربۀ متفاوت اردیبهشتِ اصفهان در دهه کرامت

روزهای دهه کرامت در زیبایی‌های اردیبهشت‌ماهِ اصفهان، حال و هوای رضوی و کریمانه‌ای به این شهر بخشیده و سراسر سپاهان، جشن و سرور است.

صاحب‌خبر -

دهه کرامت یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که با ولادت حضرت معصومه(س) در یکم ذی‌القعده، آغاز و با ولادت برادرش امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده به پایان می‌رسد. در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روزهای یکم ذی‌القعده به‌عنوان روز دختر، ۵ ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ۶ ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر(ع) معروف به شاهچراغ و ۹ ذی القعده، روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

حال و هوای خاصی به مناسبت دهه کرامت در شهر اصفهان ایجاد شده و سراسر سپاهان، جشن و سرور است...

دهه کرامت، یکی از پرطرفدارترین و شیرین‌ترین روزهای سال برای ایرانیان و به خصوص عاشقان اهل بیت و عصمت و طهارت(ع) است. مقارن با روزهای موفورالسرور میلاد دُردانه‌های اهل بیت که ایران میزبان آنان است و به همین دلیل در این روزها سراسر ایران اسلامی غرق در شادی و شعف و خوشحالی است. چنین روزهایی در زیبایی‌های اردیبهشت‌ماه در حال گذر است و حال و هوای رضوی و کریمانه نه فقط در اصفهان، بلکه در هر شهر و روستایی فراگیر شده است؛ به‌طوری که مرم در هر کوی و برزنی که قدم می‌زنند با حضور در فضای جشن و سرورِ دهۀ کراکت، دلشاد شده و امید در وجودشان تجلی می‌یابد.

این در حالی است که در سال‌های نخستینِ افزوده شدنِ این مناسبت به تقویم رسمی کشور، مراسم محدودی منحصر به استان‌های قم و خراسان رضوی برگزار شده و در بهترین حالت، شاخه گلی نیز به زائران حرم‌های مطهر حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) تقدیم می‌شد؛ اما حالا با گذشت ۱۸ سال از این نام‌گذاری شرایط متفاوتی رقم خورده است. خیابان‌های آذین‌بندی‌شده و محافل شادی در جای‌جای شهرهای همۀ ایران و ازجمله در اصفهان دیده می‌شود که نشان‌دهندۀ فراگیرشدن و اهمیت دهۀ کرامت است. به‌طوری که مراسم، جشن‌ها، طرح‌های فرهنگی و حمایتی و شور و شوق آیین‌های کریمانه، ازجمله برنامه‌های این روزهای زیبا و معنوی است که به همت تشکل‌های مردمی و حمایت دستگاه‌های اداری و خدماتی اجرا می‌شود.

حضور آحاد مردم در گروه‌های سنی مختلف برای خدمت و حضور در جشن‌های کریمانه، از عشق و ولایتمداری حکایت دارد و مردم برای هدایت، سلامتی و پیشرفت، به کریمان توسل می‌جویند تا کارها را آسان کنند. مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری، محور اصلی برگزاری رویدادهای دهۀ کرامت بوده و برای ارائه و اجرای پیشنهادها و طرح‌هایشان در تکاپو هستند. به دیگر سخن، بخش بزرگی از جشن‌های مردمیِ ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در این دهه به میزبانی مساجد برگزار می‌شود که در استان اصفهان نیز بالغ بر هزار مسجد، برنامه‌های شاخصی در این خصوص داشته و دارند.

آغاز دهه کرامت با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)

دهه کرامت همه ساله از روز اول ماه ذی القعده که برابر است با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود. روز اول دهه کرامت به مناسبت همین ولادت به نام روز دختر نیز نامگذاری شده است و شور و شعف دختران ایرانی در این روز دوچندان است.

حضرت فاطمه معصومه (س) در یکم ذی القعده و در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدرشان حضرت باب الحوائج، موسی بن جعفر(ع) امام هفتم شیعیان و مادر پاکدامنش نجمه خاتون(س) از پرهیزگارترین بانوان عالم بود. این بانوی فضل و کرامت در معیارهای ارزشی اسلام پیشتاز بود و در علم، کمال، تقوا و قداست جایگاه ارزشمندی داشت. حضرت معصومه(س) در راه اثبات ولایت گام‌های بسیاری برداشت و با نقل روایت‌های بسیار درباره پیشوایی امام علی(ع) به اثبات ولایت ایشان و دیگر امامان معصوم(ع) پرداخت.

امام هشتم شیعیان در وصف مقام و منزلت این بانوی بزرگوار فرموده است: «فردی که حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.»

بزرگداشت حضرت شاهچراغ برادر امام رضا(ع)

در ادامۀ روزهای دهه کرامت، ششمین روز مقارن است با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی ملقب به شاهچراغ. تاریخ ولادت این حضرت دقیق مشخص نیست، اما غالباً ششمین روز از ماه ذی القعده به‌عنوان بزرگداشت مقام این امام تعیین‌ شده است و به نوعی نیمه دهه کرامت با بزرگداشت آن حضرت در شیراز و سایر شهرهای ایران رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد.

به مناسبت پاسداشت دهه کرامت و روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع)، مردم در این روز از اقصی نقاط ایران اسلامی به آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی(ع) شرفیاب می‌شوند و نسبت به ساحت مقدس آن حضرت ادای احترام می‌کنند و حاجات و آرزوهایشان را از آن آستان مقدس طلب می‌کنند.

ولادت امام رضا(ع)، نقطه اوج دهه کرامت

آخرین روز از دهه کرامت مصادف با یازدهم ذی‌القعده، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانیان است. در سالروز ولادت خورشید تابناک خراسان بلکه کل ایران، حضرت شمس‌الشموس انیس انفوس سلطان اباالحسن علی بن موسی الرضا ایران اسلامی غرق در شادی و شعف است و بسیاری از افراد همه ساله خود را در چنین روزی به مشهد مقدس می‌رسانند تا از نزدیک میهمان جشن تولد آن امام همام باشند.

شادی مردم به یاد آن روزی است که در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری، مدینه حال و هوایی دیگر داشت و نه تنها در زمین بلکه از آسمان هم صدای تهنیت گفتن ملائک به گوش می‌‏رسید و شکوفا شدن غنچه دیگری از گل‌های بوستان ولایت را که فضای عالم را معطر ساخته بود بشارت می‏‌داد. نام او «علی‏» و کنیه‌اش «ابوالحسن‏» بود.

یادداشت از مریم نقیان، خبرنگار ایسنا 

انتهای پیام

نظر شما