شناسهٔ خبر: 66733327 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خیز بلند مایکروسافت برای سلطه بر جهان با هوش‌‌مصنوعی

مهدی‌رضا برنا، کارشناس هوش‌مصنوعی درباره اقدام سلطه‌گرانه مایکروسافت گفت: مایکروسافت با گسترش هوش‌مصنوعی در جهان به دنبال کسب سود اقتصادی و ایجاد حکمرانی امنیتی و فرهنگی است. مهدی‌رضا برنا، کارشناس هوش‌مصنوعی درباره اقدام سلطه‌گرانه مایکروسافت گفت: مایکروسافت با گسترش هوش‌مصنوعی در جهان به دنبال کسب سود اقتصادی و ایجاد حکمرانی امنیتی و فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ یکی از اقدامات جدید مایکروسافت تاسیس و توسعه مراکز هوش‌مصنوعی در سراسر جهان است و در راستای عملی کردن اهداف خود مراکزی در کشور‌های مختلف از جمله اسپانیا، لهستان، اندونزی، فرانسه و فنلاند تاسیس کرده است و به آخرین اقدام آن می‌توان به سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد یورویی این شرکت در فرانسه اشاره کرد؛ براد اسمیت، معاون رئیس و رئیس جمهور فرانسه در این باره گفت که ۴ میلیارد یورو در فرانسه برای تمرکز روی هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد شد و مایکروسافت یک مرکز اطلاعات در شهر «مولهاوس» فرانسه تاسیس خواهد کرد.

مایکروسافت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری است که علاوه بر ارائه خدمات رایانش ابری، در حوزه هوش‌مصنوعی هم فعال و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای کرده است، اما می‌توان گفت علاوه بر توجه به بعد مالی به همه ابعاد هوش‌مصنوعی توجه ویژه‌ای دارد و از حامیان سرسخت و سخت‌کوش آن به حساب می‌آید که در این راستا ایجاد شرکت OpenAI تنها یک نمونه از حمایت‌های مایکروسافت از هوش‌مصنوعی است.

این غول دنیای فناوری علاقه زیادی هم به توسعه فناوری وسایل نقلیه خودران دارد که به منظور توسعه پلتفرمی برای وسایل نقلیه خودران، با شرکت چینی «بایدو» همکاری کرد، جالب است بدانید کسب و کار اصلی این شرکت چینی در زمینه جستجو است.

مایکروسافت در تلاش است تا با سرمایه‌گذاری، هوش‌مصنوعی را در سطح جهانی گسترش دهد، به همین منظور و به عنوان مثال ۲.۹ میلیارد دلار در زیرساخت‌های ابری و هوش‌مصنوعی در ژاپن و سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در شرکت هوش‌مصنوعی G۴۲ مستقر در امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کرده است.

در همین راستا مهدی‌رضا برنا، کارشناس هوش‌مصنوعی درباره هژمونی که مایکروسافت ایجاد کرده و به دنبال گسترش آن است گفت: «هوش‌مصنوعی به عنوان فناوری عام، همه جنبه‌های زندگی افراد را تغییر می‌دهد و در این میان بازیگرانی مثل گوگل و مایکروسافت با این ویژگی هوش‌مصنوعی به دنبال توسعه اهداف خود به ویژه هدف اقتصادی و کسب سود زیاد و حکمرانی امنیتی و فرهنگی در جهان هستند.

وی افزود: از آن جایی که هوش‌مصنوعی مبتنی بر مدل‌های زبانی در آموزش افراد به ویژه نوجوانان نقش مهمی برعهده دارند پس  مایکروسافت و امثال آن تلاش می‌کنند فرهنگ و ارزش‌های خود را در جهان گسترش دهند؛ پس اگر همه کشور‌ها مدل‌های بومی هوش‌مصنوعی خود را داشته باشند، به عنوان مثال مدل هوش‌مصنوعی مبتنی بر زبان فارسی می‌توان از این هژمونی جلوگیری کرد.»

خیزبلند مایکروسافت برای سلطه بر جهان با هوش‌‌مصنوعی

 در این گزارش به برخی از اقدامات مایکروسافت در حوزه هوش‌مصنوعی می‌پردازیم:

بازگشایی نخستین مرکز داده مایکروسافت در لهستان


مایکروسافت، نخستین فضای ابری داده خود را در ورشو افتتاح کرد. این مجموعه که دارای سه مرکز داده مستقل در اطراف پایتخت لهستان است، می‌تواند امنیت، حریم خصوصی و فرآیند ذخیره‌سازی مطابق با مقررات را برای شرکت‌های بین‌المللی فناوری فراهم کنند. علاوه بر این، منطقه ابری به تسریع روند دیجیتالی‌شدن اقتصاد محلی به یک مرکز فناوری عظیم برای اروپای مرکزی و شرقی کمک می‌کند. این اقدام همچنین تعهد شرکت به تقویت جامعه، تجارت و اقتصاد لهستان را تقویت می‌کند و مانع خروج نوابغ می‌شود.

مایکروسافت زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی در اسپانیا را گسترش می‌دهد

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۲٫۱ میلیارد دلاری زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی خود را در اسپانیا گسترش می‌دهد. برد اسمیت، نایب رئیس و رئیس شرکت مایکروسافت در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: با سرمایه‌گذاری ۲٫۱ میلیارد دلاری در دو سال آینده، زبان جدید هوش مصنوعی (AI) و زیرساخت ابری خود را در اسپانیا گسترش خواهد داد.

اسمیت گفت: "سرمایه‌گذاری ما فراتر از ساخت مراکز داده است، این گواهی بر تعهد ۳۷ ساله ما به اسپانیا، امنیت و توسعه و تحول دیجیتال دولت، کسب‌و‌کار‌ها و مردم آن کشور است. "


ساخت بزرگ‌ترین زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی در اندونزی

مایکروسافت اعلام کرد که در چهار سال آینده ۱٫۷ میلیارد دلار برای گسترش خدمات ابری و هوش‌مصنوعی در اندونزی، از جمله ساخت مراکز داده، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مایکروسافت گفت: "آخرین و بزرگ‌ترین زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی را به اندونزی خواهد آورد". شرکت فناوری مایکروسافت تا سال ۲۰۲۵، ۲.۵ میلیون نفر را در جنوب شرقی آسیا در استفاده از هوش‌مصنوعی آموزش خواهد داد. مایکروسافت در تلاش است تا با سرمایه‌گذاری هوش‌مصنوعی را در سطح جهانی گسترش دهد، به همین منظور ۲.۹ میلیارد دلار در زیرساخت‌های ابری و هوش‌مصنوعی در ژاپن و سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در شرکت هوش‌مصنوعی G۴۲ مستقر در امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کرده است.

اندونزی دارای جمعیت عظیمی از فناوری است که این کشور جنوب شرقی آسیا را به یک بازار هدف کلیدی برای سرمایه‌گذاری مرتبط با فناوری تبدیل می‌کند. مایکروسافت برآورد‌های وال استریت را برای درآمد و سود سه‌ماهه سوم شکست، که به دلیل سود حاصل از پذیرش هوش‌مصنوعی در سراسر خدمات ابری آن بود.


مایکروسافت ۴ میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری می‌کند

شرکت مایکروسافت در بخش هوش‌مصنوعی ۴ میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری می‌کند. براد اسمیت، معاون رئیس و رئیس جمهور فرانسه به گفت که ۴ میلیارد یورو (۴.۳ میلیارد دلار) در فرانسه به عنوان بخشی از اجلاس تجاری سالانه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اسمیت در ادامه گفت که بیش‌تر این پول در بخش هوش‌مصنوعی (AI) تمرکز خواهد کرد و مایکروسافت یک مرکز اطلاعات در شهر «مولهاوس» فرانسه تاسیس خواهد کرد.
این اقدامات مایکروسافت نوعی وابستگی مثل وابستگی مادر به فرزندی را ایجاد می‌کند که ترک آن برای افراد دشوار خواهد بود در نتیجه دولت‌ها باید با برنامه‌ریزی و اقدامات هوشمندانه از ایجاد این هژمونی در جهان جلوگیری کنند.

سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد یورویی گوگل برای هوش‌مصنوعی

شرکت گوگل برای رشد و توسعه هوش‌مصنوعی ۱ میلیارد یورو در فنلاند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱ میلیارد یورو دیگر را برای گسترش محوطه مرکز اطلاعات خود در فنلاند سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا رشد کسب و کار هوش مصنوعی (AI) خود را در اروپا افزایش دهد.

شرکت گوگل علاوه بر سرمایه‌گذاری در فنلاند، مراکز داده جدیدی را در هلند و بلژیک ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر ظرفیت تجدیدپذیر برای مراکز داده مانند گوگل وجود دارد که انرژی بادی را در فنلاند تحت قراردادهای بلند مدت به دست می‌آورد.

تحلیلگران معتقدند که مصرف برق مراکز داده به دلیل رشد سریع استفاده از هوش‌مصنوعی به طور گسترده‌ای افزایش خواهد یافت، که گوگل نیز به یکی از دلایل تصمیم سرمایه‌گذاری خود اشاره کرد، در کنار مرکز داده Hamina در فنلاند که در حال حاضر با انرژی 97 ٪ بدون کربن کار می‌کند.

مراکز داده جدید در هلند و بلژیک ایجاد می‌شود

شرکت گوگل قصد دارد علاوه بر سرمایه‌گذاری در فنلاند به زودی، مراکز داده جدیدی را در هلند و بلژیک هم ایجاد خواهد کرد.
گوگل به تازگی مانند مایکروسافت اقدام به تاسیس و ایجاد مراکز داده و هوش‌مصنوعی در کشور‌های مختلف جهان کرده است که اقدام اخیر آن سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد یورویی در فنلاند است تا هوش‌مصنوعی را در اروپا گسترش دهد.

گزارش از: فاطمه مرادخانی

انتهای پیام/

نظر شما