شناسهٔ خبر: 66733211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بازخوانی برگی زرین از کارنامه انقلاب اسلامی

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ ادراکی علیه انقلاب اسلامی ایجاد ناامیدی در جامعه به‌ویژه در نسل جوان، مخدوش کردن اذهان عمومی نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سوال بردن یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، دشمنان ایران اسلامی با روش‌های مختلف رسانه‌ای و جنگ نرم در تلاش هستند تا جلوی درک واقعیات انقلاب و دستاوردهای بزرگ و ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را بگیرند و با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب خلل وارد کنند که در چنین شرایطی، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه بر همه آشکار است.

انقلاب اسلامی ایران از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تاکنون با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و با فتنه‌ها، تهدیدات و توطئه‌هایی دست و پنجه نرم کرده است که اگر یکی از آن‌ها برای هر کشوری به وقوع می‌پیوست، طومار آن نظام را در هم می‌پیچید؛ تبیین واقعیت‌ها و بازخوانی دستاوردهایی که دشمنان انقلاب اسلامی همواره درصدد کتمان آن هستند، به عنوان یک وظیفه شرعی و ملی الزامی است.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

ایران اسلامی از کشوری وابسته به نظامی توانمند و خلاق تبدیل شده است

سردار قاسم قریشی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در اختتامیه «جام رسانه امید» اظهار کرد: استکبار جهانی برای به دست آوردن ثروت‌ها و سرمایه ملت‌ها در دوره جدید به استعمار نوین روی آورده است.

وی افزود: در استعمار کهنه که اسپانیا و پرتغال و پس از آن‌ها فرانسه و انگلیس به آن پیوستند و در چند دهه گذشته آمریکا به آن‌ها ملحق شد، با کشتار و تهاجم نظامی یا روی کار آوردن یک نظامی، امور یک کشور را در دست می‌گرفتند و به دست آن حاکم هرچه را می‌خواستند به یغما می‌بردند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در کتاب خاطرات دو سفیر این مطلب درج شده است که «ما هر ۱۰ روز به دیدار شاه می‌رفتیم و به شاه دستورهایی می‌دادیم و شاه نیز آن‌ها را دریافت می‌کرد.»

سردار قریشی افزود: معاون سیاسی سفارت آمریکا در کتابی با عنوان «درون انقلاب ایران» توضیحی به این مضمون دارد که شاه آن‌قدر به ایالات متحده نزدیک بود که بیشتر برای مقاصد آمریکا فعالیت می‌کرد تا اهداف ایران.

وی گفت: ایران از کشوری که در ابعاد مختلف وابسته بود، امروز به یک کشور توانمند و خلاق تبدیل شده است.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: امام خمینی (ره) به مردم این باور را داد که می‌توانند زنجیرهای وابستگی را پاره کنند و به آن‌ها برای استقلال، آزادگی، ساخت و خودکفایی ایران امید می‌داد.

سردار قریشی تاکید کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی یک تفکر در ایران رواج داشت و حتی در میان روشنفکران جامعه این تفکر نهادینه شده بود که برای شکل‌گیری یک جنبش، ابتدا باید خود را به شرق یا غرب متصل کنیم و با قدرت دیگری بجنگیم تا به پیروزی برسیم.

وی اظهار کرد: دشمنان با ایجاد جنگ تحمیلی تلاش کردند با کارشکنی جلوی رشد و ترقی ایران اسلامی را بگیرند، اما دفاع مقدس نقطه آغازی بود تا دشمن با وجود حمایت‌های عظیمی که از جانب شرق و غرب می‌شد و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه مردم ایران داشت، نتوانست اراده خود را بر مردم ایران تحمیل کند.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

نسخه تبیینی از دستاوردهای ایران قوی

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: یکی از دلایل دشمنی دشمنان ملت ایران، پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای است که در این چند دهه حاصل شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف فناوری، پزشکی، دانش فضایی، نظامی، صنعتی و مهندسی اضافه کرد: ایران در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: شمار بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۶ درصد بود که تا سال ۹۵ این آمار به بیش از ۴۴ درصد رسید.

سردار قریشی تعداد کرسی استادی پیش از انقلاب زنان را ۱.۴ درصد اعلام کرد و گفت: امروز بیش از ۳۵ درصد از اعضای هیئت علمی و استادان زن هستند، همچنین شمار پزشکان متخصص زن امروز به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: مدال‌آوران زن پیش از انقلاب ۵ نفر بودند و امروز این تعداد به ۲۰۰ نفر رسیده است.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اگر پیش از انقلاب قادر به ساخت پیش‌پاافتاده‌ترین موشک نبودیم، امروز در نیروی زمینی، دریایی و هوایی انواع موشک و ماهواره و پهپاد را می‌سازیم و در این زمینه جزو کشورهای برتر جهان قرار داریم.

سردار قریشی با بیان اینکه ایران اسلامی امروز دارای رتبه دوم سلول‌های بنیادی و رتبه ششم در فناوری نانو است، گفت: ایران اسلامی امروز رتبه دهم در صنعت هواپیما، رتبه ششم قدرت نظامی و رتبه سیزدهم دارنده سوخت هسته‌ای است و در حوزه فناوری پرتاب ماهواره جزو پنج کشور برتر دنیاست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران امروز دارای رتبه هفتم در هوش مصنوعی است و جزو پنج کشور برتر در علم ژنتیک، چهار کشور برتر در حوزه درمان ناباروری و چهار کشور برتر پیوند اعضا است.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: تا پیش از انقلاب در بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور وابسته بودیم، اما امروز ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

سردار قریشی با بیان اینکه ایران در قبل از انقلاب هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه هوا و فضا نداشت، تصریح کرد: امروز ایران اسلامی در این زمینه جزو چند کشور نخست جهان است، همچنین در حوزه سدسازی تا پیش از انقلاب ۱۹ سد توسط مهندسان خارجی با ۱۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت ساخته شده بود، اما در حال حاضر ایران جزو کشورهای صادر کننده در خدمات ساخت سد در جهان است که در حال بهره‌برداری از ۴۱۹ و تکمیل ۱۱۲ سد با ظرفیت ۵۷ میلیارد متر مکعب ذخیره آب است.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

۴۶ درصد از مردم ایران، قبل از انقلاب زیر خط فقر زندگی می‌کردند

خسرو معتضد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه به استناد آمار بانک جهانی ۴۶ درصد از مردم ایران در قبل از انقلاب زیر خط فقر زندگی می‌کردند، اظهار کرد: ۱۶ میلیون نفر از جمعیت ایران پیش از انقلاب زیر خط فقر بودند که از این تعداد چهار میلیون نفر زیر خط گرسنگی قرار داشتند و این به معنای داشتن یک سوءتغذیه شدید است.

وی افزود: محتواهای تولید شده را که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چه اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است، البته دشمنان انقلاب اسلامی در تلاش هستند تا کارهای بزرگ و زیربنایی در حوزه‌های گاز، اسکله‌های دریایی و موارد دیگر را مردم نبینند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند تا کاری که مردم ایران ۴۶ سال قبل انجام دادند، دیده نشود.

معتضد ادامه داد: در دوران کودکی به سینما می‌رفتم، ایران در آن زمان نیمه‌مستعمره انگلستان بود، برنامه‌ای به نام برنامه مویتان یعنی اخبار سینمایی ابوالقاسم طاهری، بهترین گوینده رادیو ایران پخش می‌شد که به لندن رفته بود.

وی ادامه داد: طاهری کتاب خوبی در زمینه روابط ایران و انگلیس منتشر کرد و از لندن گزارش می‌کرد؛ تمام سینماهای ایران بین سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۰ که نفت ملی شد، این برنامه را پخش می‌کردند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران اسلامی گفت: پیشرفت‌های انقلاب اسلامی باید در قالب برنامه‌ای تهیه شود و قبل از فیلم‌های سینمایی به نمایش گذاشته شود.

وی اظهار کرد: در هر نقطه از جهان که انقلاب می‌شود، یک علت وجود دارد که به این علت باید پرداخته شود و مردم نسبت به آن باید آگاهی پیدا کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: سلسله صفویه خدمات خوبی را به ایران عرضه کرد زیرا در زمان شاه‌عباس ایران یکپارچه شد.

معتضد اضافه کرد: نادرشاه افشار در پاسخ به سوال برادرش می‌گوید؛ اگر قرار بود هیچ سلسله‌ای عوض نشود، اکنون باید پیشدادیان در ایران حکومت می‌کردند؛ هر سلسله‌ای دوره‌ای دارد و اقتضائات زمان ایجاب می‌کند که آن‌ها عوض شوند.

وی با اشاره به اینکه وقوع انقلاب اسلامی در ایران یک ضرورت بود، گفت: وقتی در عصر معاصر در کشوری به نام کامبوج از یک جمعیت شش میلیون نفری، سه میلیون نفر کشته می‌شوند، نشان‌دهنده دلایل وقوع انقلاب در کشورهاست.

معتضد نرخ بی‌سوادی در کشور در سال ۱۳۵۵ را در حدود ۵۲ درصد ذکر کرد و گفت: این آمار در روستاها حدود ۷۰ درصد بود، طبق آمارهای جهانی ایران در آن روزها از نظر پیشرفت سوادآموزی جزو کشورهای ناکارآمد و ضعیف بود.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران اسلامی اظهار کرد: نرخ بی‌سوادی ایران حتی پایین‌تر از کشورهای چین و کوبای آن زمان بود، البته نرخ بی‌سوادی زنان و دختران بالای شش سال هم به بیش از ۶۵ درصد می‌رسید.

معتضد ادامه داد: طبق اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵، از جمعیت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری ایران، بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر در خانه‌های کپری زندگی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: از شش میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار در خانه‌هایی با یک اتاق زندگی می‌کردند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران اسلامی با بیان اینکه حدود نصف خانوارهای ایرانی در خانه‌هایی با یک اتاق یا اقامتگاه‌های کاملاً نامناسب سکونت داشتند، تاکید کرد: خانه یک‌اتاقی خانه‌ای است که تنها دارای یک اتاق و نه یک آپارتمان با یک اتاق است.

معتضد افزود: آب شرب بهداشتی یا همان آب لوله‌کشی از سال ۱۳۰۰ در ایران راه‌اندازی شد و تا سال ۱۳۵۵ حدود ۷۸ درصد از مناطق روستایی و ۱۰ درصد از مناطق شهری فاقد آب لوله‌کشی بودند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۵۲ تولید روزانه انرژی شش میلیون بشکه نفت خام بوده است که ۹۰ درصد آن صادر می‌شد، در حالی که ۴۰ درصد از مردم به نفت دسترسی نداشتند و در خانه‌های خود هیزم مصرف می‌کردند.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

۴۰ درصد بنزین کشور را پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌کند

علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین پالایشگاه کشور است، گفت: این پالایشگاه بزرگترین تولیدکننده بنزین در جهان است و حدود ۴۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود؛ اهمیت این پالایشگاه از آن جهت است که این پالایشگاه بومی‌سازترین پالایشگاه کشور است و با دستان توانای جوانان این مرز و بوم ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه یک زیرساخت پدافندی محسوب می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته، موضوع تحریم‌های بنزین همیشه یک گزینه روی میز بود، اما به لطف خدا این گزینه محقق نشد و با توان‌افزایی صورت گرفته در کشور توانستیم در زمینه بنزین و فراورده‌های نفتی خودکفا شویم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: ظرفیت این پالایشگاه در زمان راه‌اندازی ۳۶۰ هزار بشکه بود و پس از آن به دست متخصصان این ظرفیت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر ۴۶۰ هزار بشکه پالایش فراورده‌های نفتی در آن تولید می‌شود.

جعفرپور اضافه کرد: طی دو سال گذشته ظرفیت تولید بنزین از ۳۳ میلیون لیتر بنزین در روز به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، یعنی توانسته‌ایم حدود ۴۴ درصد تولید بنزین را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته صادرات گاز مایع از طریق دریا یا از طریق زمین حدود ۶.۵ برابر شده است، گفت: این مهم تنها با تلاش شبانه‌روزی فرزندان این سرزمین امکان‌پذیر شده است.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: همه فراورده‌های تولیدی در پالایشگاه ستاره نفت خلیج‌فارس با استانداردهای یورو پنج انجام می‌شود و بنزین با استانداردهای یورو پنج میزان سولفور مجاز زیر ۱۰ پی‌پی‌ام است که بنزین تولیدی این پالایشگاه زیر ۰.۵ پی‌پی‌ام تولید و عرضه می‌شود.

جعفرپور با بیان اینکه بنزین تولیدشده پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۲۰ برابر گوگرد کمتری دارد، افزود: طی دو سال گذشته، راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل را داشته‌ایم و گازوئیل تولیدی پیش از این تاریخ یک گازوئیل معمولی بود، اما پس از راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل بخش عمده تولید گازوئیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با استاندارد یورو پنج تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای چند سال گذشته، می‌توان به تولید و صادرات دریایی نفت سفید اشاره کرد که تولید نفت سفید با استاندارد یورو پنج توسط این واحد تولیدی انجام شده است.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: طی چند سال گذشته این پالایشگاه به‌منظور تکیه بر توان داخلی با برگزاری رویداد تقاضامحور اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توان آن‌ها نسبت به رفع نیازهای فناورانه پالایشگاه اقدام کند.

جعفرپور افزود: همچنین در خصوص بازیافت گازهای ترش توانستیم با تغییر کاربری در واحد حدود ۶ تا ۹ تن از گازهای ارسال شده در فلر پالایشگاه را بازیافت کنیم و به چرخه سوخت پالایشگاه برگردانیم.

وی ادامه داد: میزان درآمد شرکت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از ۲۴۲ همت به ۴۰۰ همت افزایش یافته که یک دستاورد بسیار خوب است.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

ایران اسلامی به قله‌های فناوری‌های فضایی خواهد رسید

سردار علی بلالی، مشاور فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز دانش ما بومی است و با نیازهای ما همگون و همساز شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس ما سلاح مناسب برای دفاع و پاسخ به صدام نداشتیم، افزود: با رشادت‌ها و اقدامات شهید حسن تهرانی‌مقدم، نخستین موشکی که به دست ما رسید مهندسی معکوس شد و فناوری‌های آن را بومی کردیم و امروز قدرت موشکی ما بی‌بدیل است.

مشاور فرمانده هوا فضای سپاه تصریح کرد: امروز از آن سلاح راهبردی که در دوران مقدس به دست ما رسید، نمونه‌هایی را با ایده و فکر خودمان ساخته‌ایم.

سردار بلالی افزود: امروز موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر و دقت اصابت نقطه‌ای داریم، برای دستیابی به این توانمندی، با تکیه بر توان و تخصص جوانان توانسته‌ایم به این عرصه وارد شویم و نتیجه این شد که امروز موشک‌های ما همه نقطه‌زن هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز مجموعه‌ای بسیار غنی از پهپادها در نیروهای مسلح وجود دارد که همه بومی است، گفت: امروز پهپادهایی که در دنیا وجود دارد و ما هم بومی‌شده آن را در اختیار داریم که با ایده‌برداری از پهپادهای دشمن است.

مشاور فرمانده هوا فضای سپاه تاکید کرد: از آنجا که دانش ساخت پهباد توسط ما بومی شده است، متناسب با نیاز خود پهپادهای مورد نیاز را ساخته‌ایم و به جایی رسیده‌ایم که فرانک جان مکنزی، رئیس سابق ارتش آمریکا می‌گوید «ایران برتری هوایی ما را به چالش کشیده است.»

سردار بلالی اظهار کرد: قدرت پدافندی ما با سلاح بومی محقق شده است.

وی ادامه داد: شعار هوافضای سپاه این بوده است که فضایی شدن مساوی با جهانی شدن است، امید می‌رود با تلاش نیروهای ایران اسلامی به ارتفاع‌های مورد نظر برسیم.

روایت بخشی از پیشرفت‌های کشور با وجود تحریم‌‎ها

اصلی‌ترین ابزار در جنگ شناختی امیدآفرینی است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه امیدآفرینی کلید اساسی همه قفل‌هاست، اظهار کرد: هنوز آنچنان که باید به اهمیت و راهبردی بودن نقش امید در رفع مسائل و پیشرفت امور توجه نکرده‌ایم.

وی افزود: انقلاب اسلامی در گام نخست دستاوردهای بزرگی داشته است که با ادامه تلاش‌های مسئولان خدمت‌گزار مسیر پیشرفت ادامه می‌یابد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ایران اسلامی در حوزه آموزش بهداشت، سلامت، فرهنگی‌اجتماعی، فناوری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، فناوری‌های فضایی، نانو، شرکت‌های دانش‌بنیان، موفقیت‌های بسیاری داشته است.

بهادری‌جهرمی با اشاره به ارسال ۱۲ فقره ماهواره در طول سه سال گفت: باید سرعت حرکت خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم تا متوجه دستاوردها بزرگ انقلاب اسلامی در نقاط مختلف کشور شویم.

وی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی با پررنگ کردن نقاط ضعف و نمایش آن و بسط و تعمیم یک مشکل به همه حوزه‌ها به دنبال سیاه‌نمایی و ایجاد ناامیدی در میان مردم است‌.

سخنگوی دولت ادامه داد: باید آگاهانه اخبار را رصد کنیم تا متوجه شویم به اعتراف نهادهای بین‌المللی سرعت حرکت ما در برابر سرعت حرکت کشورهای مختلف در حوزه‌های متفاوت چگونه بوده است.

بهادری‌جهرمی با اشاره به کاستی‌های موجود گفت: دستاوردهای ایران اسلامی را باید با سایرین مقایسه کنیم و نقاط ضعف را منصفانه بررسی کنیم، مگر انسان یا جامعه‌ای وجود دارد که ضعف نداشته باشد؟

وی با بیان اینکه نقاط ضعف یا آسیب را باید دید و شناخت و با این رویکرد باید به دنبال درمان و تقویت آن باشیم، تصریح کرد: توجه و شناخت نقطه ضعف، امید برای درمان را فراهم می‌کند، البته این پادزهری در برابر نقاط ضعفی است که دشمن تلاش می‌کند در مقابل چشمان ما قرار دهد.

گزارش از محسن بهرامی؛ خبرنگار ایمنا

نظر شما