شناسهٔ خبر: 66733021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

روز‌های داغ لابی‌گری برای ریاست مجلس

روزنامه آرمان

در شرایطی که تنها چند روز به شروع فعالیت مجلس دوازدهم باقی مانده، لابی‌گری‌های فشرده‌ای برای تعیین هیات رییسه و حتی روسای کمیسیون‌ها در جریان است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در شرایطی که تنها چند روز به شروع فعالیت مجلس دوازدهم باقی مانده، لابی‌گری‌های فشرده‌ای برای تعیین هیات رییسه و حتی روسای کمیسیون‌ها در جریان است. با وجودی که فعالیت مجلس دوازدهم از ۷ خرداد شروع می‌شود، اما از همان روز‌های ابتدایی اعلام نتایج انتخابات، لابی‌های پیدا و پنهان در مجلس برای انتخابات هیات رییسه شکل گرفت و هر روز هم جدی‌تر می‌شود تا جایی که شنیده‌ها از نمایندگان مجلس و راهرو‌های بهارستان حکایت از تعدد کاندیدا‌ها برای کسب ارکان هیات رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس دارد. طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هیات رییسه متشکل از یک رییس، دو نایب رییس، ۶ دبیر و سه ناظر است. انتخاب رییس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان و انتخاب سایر اعضای هیات رییسه جداگانه و با اکثریت نسبی است. لازم به ذکر است که اسامی بیان شده در این گزارش صرفا شنیده‌ها از راهروی مجلس است لذا احتمال کم یا اضافه شدن و حتی حذف هر کدام از این افراد وجود دارد به همین دلیل با نزدیک شدن به زمان شروع مجلس دوازدهم و تشکیل جلسات فراکسیون‌های سیاسی مجلس، کاندیدا‌های نهایی برای هیات رئیسه مجلس مشخص خواهند شد.

۳ گزینه اصلی برای ریاست مجلس

آخرین شنیده‌ها از گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم این است؛ اصلی‌ترین کاندیدا‌های ریاست مجلس محمدباقر قالیباف و منوچهر متکی هستند که البته ابراهیم عزیزی گزینه دولتی‌ها هم به آن اضافه شده است. شاید دلیل اطلاق «اصلی‌ترین گزینه» برای قالیباف و متکی از آن جهت باشد که در پشت پرده، رایزنی‌ها و گفتگو‌هایی با منتخبان در جریان است؛ در جلسات اخیر مجلس که قالیباف غایب بود، صحبت‌های مفصلی بین نمایندگان فعلی منتخب دوره بعد انجام شده که از دید خبرنگاران و عکاسان پنهان نمانده است. قالیباف نیز در جلسات علنی هفته جاری مجلس حضور نداشته که گفته می‌شود علت غیبت رئیس مجلس یازدهم به کسالت او برمی‌گردد. البته غیر از این دو گزینه، از افرادی همچون علی نیکزاد و نصرالله پژمان‌فر نیز نام برده می‌شود که به نظر می‌رسد احتمال کاندیداتوری آن‌ها ضعیف است؛ نیکزاد به دنبال صندلی نایب رئیسی مجلس و پژمان‌فر به دنبال ریاست کمیسیون اصل ۹۰ است. شنیده‌ها نیز از ائتلاف متکی با ذوالنوری می‌گوید.

افزایش شانس مسعود پزشکیان برای نایب رییسی

وزیر بهداشت دولت اصلاحات هم یکی از گزینه‌های نایب رییسی است. «سلمان اسحاقی»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص نایب رییسی مجلس دوازدهم، گفت: «با توجه به عملکرد دکتر پزشکیان و همچنین حضور مجدد ایشان در مجلس دوازدهم که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با پزشکیان هستند تا به عنوان یکی از نواب رئیس در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند. پزشکیان سابقه نایب رئیس و وزارت خانه داشتند و سال‌های اخیر نشان دادند فراتر از جریان‌های سیاسی در حوزه‌های مختلف پیگیری‌هایی را در حوزه بهداشت و درمان داشتند و همیشه در دولت سیزدهم تاکید داشتند باید قانون اجرا شود و نظارت بر اجرای قانون اتفاقات خوبی را رقم بزند. بعضی از منتخبین و نمایندگان فعلی از ایشان درخواست کردند، به عنوان نایب رئیسی در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند.»

رقابت حداقل ۱۱ نفر برای ۲ صندلی نایب رییسی

رقابت بعدی بر سر تصاحب صندلی نایب رییسی مجلس است. از گوشه و کنار مجلس نام‌های مختلفی برای رسیدن به دو کرسی نایب رییسی مجلس شنیده می‌شود. عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، حسینعلی حاجی دلیگانی، مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری قزلچه، روح الله متفکرآزاد، سیدشمس الدین حسینی، منوچهر متکی و حمید رسایی از جمله این افراد هستند. البته که برخی تعداد کاندیدا‌ها را بیشتر دانسته که در روز‌های آینده معلوم می‌شود.

صف کاندیدا‌های دبیری و کارپردازی مجلس

ماجرای تصاحب ۶ کرسی دبیری و ۳ کرسی کارپردازی مجلس فرق می‌کند، چون ظاهرا آنقدر تعداد کاندیدا‌ها زیاد است که هر منتخبی به زعم خود، دبیر و کارپرداز هیات رئیسه مجلس دوازدهم است. علاوه بر نمایندگان فعلی منتخب مجلس دوازدهم، سایر منتخبان دست‌کم برای دبیری و کارپردازی اعلام کاندیداتوری کردند. ظاهرا با شفاف شدن عرصه رقابت در سایر کرسی‌ها وضعیت کاندیدا‌های هم مشخص می‌شود.

نبویان چرا انصراف داد؟

اگر چه بعد از انتخابات مجلس دوازدهم و کسب رتبه اول رأی در تهران، نام محمود نبویان، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس شنیده می‌شد، اما او در روز‌های اخیر، از رقابت با قالیباف انصراف داد و گفت: «به‌هیچ‌وجه قصد ریاست مجلس ندارم و اصلاً دنبال این موارد نیستم. به دوستانی هم که به دنبال ریاست مجلس هستند توصیه می‌کنم قرار است یک پست ابزار باشد هدف نیست.» او بعد از گفتن این جملات خود را از لیست کاندیدا‌های ریاست حذف و وارد لیست کاندیدا‌های نایب رییسی شد. برخی نیز مدعی شده‌اند که در توافقی پشت پرده بین پایداری‌ها و قالیبافی‌ها، نبویان هدفمند از انتخابات ریاست مجلس کنار رفته است تا به جای آنکه شانسش را در میدانی که احتمال موفقیتش پایین است بیازماید، در میدانی دیگر که شانس بیشتری دارد ورود کند.

نظر شما