شناسهٔ خبر: 66732565 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تخصیص تنها ۱۰هزار سهمیه بیمه با وجود صف ۵۰۰هزار متقاضی / دیوار کارگران ساختمانی همیشه کوتاه است

به‌تازگی با دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و به ‌مناسبت هفته کارگر، توزیع و تخصیص ۱۰ هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به‌ شعب این سازمان صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، خبری که نه‌تنها خوشحالی جامعه کارگران ساختمانی را به ‌دنبال نداشت که اتفاقاً این امر را کلاهی گشاد بر سر کارگر ساختمانی دانستند، چراکه معتقدند این سهمیه ناچیز در مقابل آمار ۵۰۰ هزاری نفری در نوبت بیمه، رقمی بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

تشکل‌های کارگری معتقدند توجیه نبودن سازمان تأمین اجتماعی در مقابل نحوه فعالیت کارگران ساختمانی سبب شده، این سازمان اقدام به‌قطع بیمه جمع کثیری از کارگران کند، کارگرانی که جزو مظلوم‌ترین و کم‌درآمدترین قشر جامعه هستند.

فعالان حوزه کارگری تأکید دارند سازمان تأمین اجتماعی با بازرسی‌های غیرمتعارف و طی یک برنامه زیرکانه می‌کوشد با حذف کارگران واقعی از فهرست بیمه، بار مالی ناشی از بیمه کردن کارگران را کاهش دهد و از طرفی کارگزاران تأمین اجتماعی هم برای اینکه پورسانت بیشتری دریافت کنند اقدام به ‌قطع بیمه کارگران واقعی می‌کنند!

همه این سخنان درحالی مطرح می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی مدعی است از سال ۹۹ تاکنون ۷۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کرده است، هرچند فعالان کارگری این عدد را غیرواقعی دانسته و از سازمان تأمین اجتماعی ارائه مدارک این تعداد بیمه شده را خواستارند که تاکنون جوابی از طرف این سازمان رسانه‌ای نشده است.

سازمان تأمین اجتماعی کارگران را به ‌باد تمسخر گرفته ‌است
اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با قدس در اعتراض به ‌میزان سهمیه اختصاصی بیمه کارگران ساختمانی، ابراز کرد: دولت بیمه ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی را طی سه سال اخیر قطع کرده و آن‌وقت برای بیمه ۱۰ هزار نفر سهمیه اختصاص داده و این درحالی است که ۵۰۰ هزار نفر در نوبت بیمه کارگران ساختمانی هستند!

وی این رویه سازمان تأمین اجتماعی را نوعی تمسخر جامعه کارگری خواند و ادامه داد: طی یک سال گذشته رئیس‌جمهور دو بار بر رفع مشکلات جامعه کارگران ساختمانی تأکید کرده است؛ آنگاه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تنها برای ۱۰ هزار نفر سهمیه بیمه درنظر می‌گیرد! مدتی بخشنامه صادر کردند که هر کارگر ساختمانی که سه ماه حق بیمه خود را پرداخت نکرده است مشمول قطع بیمه می‌شود و نتیجه این بخشنامه این شد که اتفاقاً متخلفان و افرادی که کارگر ساختمانی نبودند حق بیمه را پیش از موعد پرداخت می‌کردند و در مقابل دقیقاً کارگران واقعی ساختمانی که به‌دلیل مشکلات مالی توان پرداخت حق بیمه را نداشتند مشمول قطع بیمه شدند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تأکید کرد: یک سال دوندگی کردیم تا توانستیم این بخشنامه را تغییر دهیم، اما در مقابل آقایان بخشنامه دیگری علم کردند و نظام مهندسی اعلام کرد لوله‌کشان آب و گاز باید از سازمان صنعت و معدن جواز کسب دریافت کنند در غیر این‌صورت از شمولیت بیمه کارگران ساختمانی خارج می‌شوند و این درحالی است که این افراد مکان ثابتی ندارند که بتوانند جواز دریافت کنند، بنابراین این بخشنامه هم  بهانه‌ای شد برای قطع کردن بیمه این افراد.

نحوه بازرسی‌ها ناجوانمردانه است
وی در ادامه، روند بازرسی‌ها را هم ناجوانمردانه توصیف و خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی کارگاه‌های ثابت خودش را سالی یک‌بار هم بازرسی نمی‌کند، اما برای کارگران ساختمانی در گذشته سالی سه بار و درحال حاضر سالی دو بار بازرسی می‌کند؛ آن هم کارگر ساختمانی که شغلی سیار دارد و مدام در حال تغییر مکان است.

شوکت این قوانین و بخشنامه‌ها را علیه کارگران ساختمانی دانست و تصریح کرد: متأسفانه فردی را به‌عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی انتخاب کرده‌اند که نه‌تنها کوچک‌ترین تجربه‌ای در این زمینه ندارد، بلکه بدون مشورت و تعامل با شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری، اقدام به ‌ابلاغ بخشنامه‌های یک‌طرفه می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه ارتباط نداشتن با تشکل‌های کارگری نتیجه‌ای جز ایجاد نارضایتی مردمی ندارد، ابراز کرد: هم‌اینک ۵۰۰ انجمن کارگران ساختمانی در کشور فعال است که هر روزه برای پیگیری بیمه‌هایی که به‌صورت ناحق قطع شده‌اند، به ‌شعب تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: سؤال ما از سازمان تأمین اجتماعی این است چنانچه ۳۰۰ هزار نفری که آقایان مدعی هستند کارگر واقعی ساختمانی نبوده و به‌همین علت قطع بیمه شده‌اند، چگونه طی چندین سال در بازرسی‌ها اعلام می‌شد آنان کارگر ساختمانی هستند و به‌یکباره پس از گذشت این همه سال از شمولیت کارگر ساختمانی خارج شده‌اند؟
ماهیت فعالیت ساختمانی، فصلی بودن است و بسیاری در فصول سرد سال مجبور به‌ مهاجرت به ‌دیگر شهرها و کار در آنجا می‌شوند؛ بازرسان باید نسبت به‌ این موضوع توجیه شوند نه‌اینکه بدون درنظر گرفتن این موارد اقدام به ‌قطع بیمه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کارگران ساختمانی را مظلوم‌ترین قشر جامعه کارگری دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور مشغول به‌ کارند که ۵۰درصد حوادث ناشی از کار متعلق به‌ این قشر و ۵۰درصد مابقی از آنِ حدود ۱۴میلیون کارگر دیگر است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تأکید کرد: مسئولان تأمین اجتماعی باوجود بیانات رهبرمعظم انقلاب که تأکید دارند به ‌فکر معیشت مردم باشید، اتفاقاً به ‌معیشت و سفره مردم ضربه می‌زنند.

شوکت خاطرنشان کرد: چندی پیش سامانه پالایش بیمه ساختمانی با هدف بازرسی مجازی کارگران، راه‌اندازی شد که تشکل‌های کارگری با همراهی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت راه می‌توانستند اقدام به ‌پالایش افراد کنند به‌طور مثال کارگرانی که در یک پروژه ساختمانی مشغول ‌فعالیت هستند توسط مهندسان آن پروژه در این سامانه تأیید می‌شوند تا هم افراد متخلف به‌ناحق بیمه نشوند و هم اینکه نیازی به‌ حضور بازرس تأمین اجتماعی نباشد؛ اما گوش شنوایی برای انجام این کار وجود ندارد.

سازمان بازرسی به‌ بحث بیمه کارگران ساختمانی ورود کند
محمد باقری، بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هم به‌ خبرنگار ما می‌گوید: از سال ۸۹ تا ۹۲، حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی، بیمه تأمین اجتماعی شدند و از سال ۹۲ به‌بعد اختصاص سهمیه بیمه به‌شدت کاهش یافته تا اینکه در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان به‌ ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی ضمن درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به‌ بحث بیمه کارگران ساختمانی، ابراز کرد: زمانی که مسئولان می‌خواهند گزارش کار بدهند به ‌آمار سامانه رفاه کارگران ساختمانی استناد کرده و می‌گویند ۸۰۰ هزار بیمه شده در کشور وجود دارد، اما در واقع تعداد بیمه شدگان فعال در شعب تأمین اجتماعی تنها ۵۰۰ هزار نفر است!

باقری به ‌نحوه بازرسی‌ تأمین اجتماعی اشاره کرد و ضمن غیرتخصصی خواندن آن گفت: بازرسان یک‌بار به محل کار کارگران مراجعه می‌کنند و چنانچه وی را حاضر در محل نبینند، بیمه او را قطع می‌کنند درحالی که نبود وی می‌تواند دلایل مختلفی از جمله بیماری، مرخصی و... داشته باشد. آنان نباید به ‌این نحوه بازرسی اکتفا و بیمه افراد را قطع کنند.

این فعال حوزه کارگری تأکید کرد: به‌شدت معتقدیم افراد متخلف باید از فهرست بیمه کارگران ساختمانی حذف شوند، اما درحال حاضر می‌بینیم کارگران واقعی در حال حذف از فهرست هستند.

نظر شما