شناسهٔ خبر: 66732315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

سراشیبی ارز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سراشیبی ارز» به ورود دلار در بازار غیررسمی به کانال ۵۶ هزار تومان پرداخت و نوشت: طبق مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی ارز، نرخ دلار دیروز و در ابتدای هفته با کاهش نسبت به هفته گذشته آغاز و به کانال ۵۷ هزار تومان وارد شد. به گزارش ایسنا، نرخ ارز در بازار غیررسمی در معاملات روز شنبه نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را آغاز کرد و به کانال ۵۷ هزار تومان رسید.

بر پایه این گزارش از بازار غیررسمی، تا میانه روز گذشته دلار با قیمت ۵۸ هزار تومان برای فروش و با نرخ ۵۷ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۲ هزار تومان خریداری شد. دلار در این روز در ابتدای هفته و در قیاس با ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت ۵ هزار تومانی را شاهد است و طبق گفته بیشتر فروشندگان، احتمال تداوم کاهش ارز تا پایان هفته همچنان بالاست.

سراشیبی ارز

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسانه‌های صهیونیستی: شورای جنگ اسرائیل در آستانه فروپاشی است» نوشت: رژیم صهیونیستی که حدود یک هفته است، بار دیگر تلاش دارد برخی مناطق شمالی نوار غزه و به طور مشخص شهر جبالیا و محله الزیتون را تحت تصرف درآورد، با تله‌های مرگبار مقاومت و ازسرگیری شلیک راکت‌ها و موشک‌ها به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نیشین غافلگیر شده است. در همین راستا گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که با منفجر کردن بمب در داخل خانه‌ای در منطقه التنور در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه، ۱۵ نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده است. به گفته القسام، این نظامیان در داخل خانه سنگر گرفته بودند و بعد از انفجار بمب، رزمندگان القسام با باقی‌مانده آنها درگیر شدند. پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن بیش از ۶۲۰ نفر از نظامیان خود در جنگ علیه نوار غزه اذعان کرده بود. گردان‌های القسام همچنین از حمله خمپاره‌ای به نظامیان صهیونیست مستقر در بخش فلسطینی گذرگاه رفح خبر دادند.گردان‌های عزالدین القسام همچنین از شلیک یک فروند موشک «سام ۷» به سمت بالگرد آپاچی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اردوگاه جبالیا در نوار غزه خبر دادند.

«یسرائیل زیف» ژنرال صهیونیست با اذعان به تنگنای شدیدی که تل‌آویو در نوار غزه به علت اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بر گزینه نظامی در آن گرفتار شده است، نوشته است که این منطقه به دلیل کمین‌های بزرگ مقاومت فلسطین، به لبنان دوم برای ارتش این رژیم تبدیل شده است.

سراشیبی ارز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نجات کبوتران حرم» نوشت: تصاویری از حرکت ابرهای غول‌پیکر به سمت مشهد منتشر و ساعت ۳ بعدازظهر آسمان شهر تاریک شده‌است. دوباره هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرده و به شهروندان تأکید شده از خانه‌های خود خارج نشوند. شهروندان که سیل چهارشنبه، بیست‌وششم اردیبهشت را دیده‌اند این بار به منازل خود پناه برده و منتظر هستند بارندگی‌ها آغاز شود، البته با تعطیلی مدارس مشهد در نوبت عصر، شهر هم نسبتاً خالی از جمعیت است که به یکباره صاعقه‌های بزرگ با بارش تگرگ‌هایی به اندازه تخم‌مرغ و درشت‌تر از آن شروع و فضای خطرناکی در سطح شهر ایجاد می‌شود. در حالی که بارش سنگین باران و تگرگ شاخه‌های درختان را شکسته و شیشه برخی از ماشین‌ها را خرد کرده تصاویری از حرم مطهر رضوی منتشر می‌شود که زائران و مجاوران تلاش می‌کنند کبوترهای حرم را که زیر باران و تگرگ آسیب دیده‌اند، نجات دهند. این‌ها وضعیت آغاز سیل بعدازظهر روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مشهد است.

سرپرست مدیریت‌بحران خراسان رضوی با اشاره به اینکه میانگین متوسط بارش سالانه شهر مشهد حدود ۲۴۰ یا ۲۵۰ میلی‌متر است، خاطر نشان کرد که ۲۵ میلی‌متر بارندگی حدود ۱۰ درصد بارش سالانه شهر مشهد است و همچنین بارش قبلی نیز بارش فوق‌العاده سنگینی بود و بر اساس بررسی‌هایی که شده این بارش، بارش ۲۰۰ ساله و احتمالاً بارش بعدازظهر شنبه نیز در همین حدود بوده‌است. آمادگی نسبی این روزها مسئولان و خانه‌نشینی شهروندان مشهدی البته بعد از سیل روز چهارشنبه اتفاق افتاد که موجب فوت هشت نفر شد. «از ۱۰ روز قبل هشدار داده‌بودیم مشهد سیل می‌آید» این را محمد اصغری، کارشناس هواشناسی بعد از سیل و در شرایطی بیان کرد که برخی به او انتقاد می‌کردند چرا هواشناسی از قبل نسبت به چنین سیلی هشدار نداده یا چرا اعلام هشدار قرمز نکرده بود. اصغری البته پاسخ می‌دهد که یکی از تعاریف هشدار قرمز در جهان تخلیه استان است، آیا بارندگی‌ها در این حد بود!

سراشیبی ارز

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بشنو باور نکن» نوشت: در حالی که رژیم صهیونیستی در حال استفاده از بمب‌های آمریکایی علیه مناطق مسکونی در مرز رفح است، بایدن مدعی شد تعلیق ارسال تسلیحات دقیق به اسرائیل با هدف جلوگیری از عملیات بزرگ در جنوب غزه بوده است. بایدن در مصاحبه کذایی معروفش با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من سلاح‌هایی را که از نظر تاریخی برای مقابله با رفح هستند، برای مقابله با شهرهایی که با این مشکل سروکار دارند، ارائه نمی‌کنم». خیل رسانه‌های شرکتی غربی و عربی این حرف‌ها را به مثابه نخستین رویارویی جدی بین آمریکا و اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه دانستند و طوری فضاسازی کردند که گویی این لفاظی‌ها، ناشی از اختلافاتی جدی است که بین دولت بایدن و اسرائیلی‌ها به خاطر نگرانی از جان غیرنظامیان به وجود آمده است. بله! بایدن ظاهراً توپ را به زمین نتانیاهو انداخته بود اما در حقیقت طبق یک سناریوی از پیش تعیین‌شده توسط لابی اسرائیلی واشنگتن، توپ را به همتای اسرائیلی پاس داد تا او هم به نوبه خود با آن بازی کند.

نتانیاهو تنها چند ساعت بعد از حرف‌های بایدن در سی‌ان‌ان، در مصاحبه مشهورش با پادکست دن سنور، روزنامه‌نگار آمریکایی مقرب آیپک، یهودیان دنیا را تهدید کرد جنگ مقدس را بدون کمک واشنگتن ادامه می‌دهد و گفت: «اگر مجبور باشیم به تنهایی بایستیم، این کار را خواهیم کرد، چون من نخست‌وزیر اسرائیل، تنها کشور یهودی هستم و کوتاه نخواهم آمد». رجزخوانی او جواب داد. نتانیاهو به قول معروف، مساله را برای آن بخش دیگر از جامعه بانفوذ یهودیان آمریکا که ممکن است صهیونیست هم نباشند ناموسی کرد و به آیپک این بهانه را داد تا با جدیت بیشتری در راهروهای کنگره به لابی‌گری بین هر ۲ طیف جمهوری‌خواه و دموکرات برای گرفتن مجوز ارسال بمب‌های قوی به اسرائیل بپردازد.

سراشیبی ارز

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تلاش برای کنترل بحران» را برگزید و با اشاره به مذاکرات چراغ خاموش تهران – واشنگتن در مسقط به موازات گزارش سالانه آژانس نوشت: وبگاه شبکه بلومبرگ شامگاه چهارشنبه گذشته خبر داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی سالانه بازرسی هسته‌ای خود را پیش از نشست ماه آینده میلادی در وین، در میان دیپلمات‌ها توزیع کرده است. این رسانه آمریکایی مدعی است در گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن را تهیه کرده و به رؤیت بلومبرگ رسیده، آمده است که «به رغم ادامه کار بازرسی به صورت منظم، پیشرفت اندکی در حل و فصل موضوعات پادمانی باقی مانده با طرف ایرانی انجام شده است». در گزارش مذکور ادعا شده «تا زمانی که ایران این موضوعات باقی مانده را شفاف سازی نکند، آژانس نمی‌تواند درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد».

در این گزارش همچنین آمده که با وجود آنکه بازرسی‌های آژانس در سال گذشته هشت درصد افزایش یافته و از زمان اجرای برجام هم فراتر رفته است، ولی «آژانس اطلاع مداوم خود درباره تولید و فهرست سانتریفیوژها، روتورها و قطعات میانی آن، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم را از دست داده است.» این ادعاها در «گزارش اجرای پادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده‌اند. گزارش مذکور (گزارش سالانه)، یکی از دو سند اصلی است که قبل از نشست سوم جولای در وین در میان اعضا توزیع می‌شوند. به نوشته انتخاب، گزارش دیگر، گزارش فصلی آژانس اتمی است که بلومبرگ می‌گوید ناظران در حال تهیه آن هستند. آن گزارش به توضیح درباره تحقیقات انجام شده درباره ایران و اندازه ذخایر اورانیوم آن می‌پردازد. برخی از نکات دیگر گزارش جدید آژانس که بلومبرگ به آنها اشاره کرده است، این موارد را هم شامل می‌شوند که «بازرسان آژانس مجبور شده‌اند ماه گذشته بازرسی‌های ایران را به دلیل احتمال حمله اسرائیل موقتاً متوقف کنند.» در حالی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه نه خود ادعاهایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کند که دو منبع آگاه به آکسیوس خبر داده‌اند «دو مقام ارشد دولت بایدن این هفته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. »

سراشیبی ارز

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مداخله پاندولی در تجارت» نوشت: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با دستور رئیس‌جمهوری واردات چای به کشور محدود شده است. در خبر دیگری عنوان شد که به تازگی ممنوعیت واردات چهار کالا لغو شده است. این رویه قبض و بسط تجارت تبدیل به یک عادت سیاستی شده است که با هدف تنظیم عرضه کالا در بازار یا حمایت از تولید داخلی اتخاذ می‌شود. به بیان دیگر سیاست‌گذار در گام نخست، وظیفه تعیین قیمت در بازار کالاها را بر عهده گرفته و باعث اختلال کارکرد اصلی قیمت‌ها در تنظیم عرضه و تقاضا شده است. حال در گام دوم، وظیفه تنظیم تجارت را نیز در دستور کار قرار داده است تا خطای دوم را مرتکب شود. این در حالی است که مشخص نیست مبنای تصمیم‌گیری در منع صادرات یا واردات چه مواردی است؟ این تصمیمات تا چه حد بر اعتماد شرکای تجاری کشور اثر می‌گذارد؟ «دنیای‌ اقتصاد» در یک گزارش به بررسی رفتار پاندولی در تجارت پرداخته است. همزمان «تجارت فردا» در پرونده اصلی خود اثر ایجاد محدودیت‌های تجاری بر رشد قاچاق را مورد بررسی قرار داده است.

سراشیبی ارز

نظر شما