شناسهٔ خبر: 66731464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کسب رتبه برتر کشوری هریس در اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک هریس از کسب رتبه برتر کشوری و رتبه اول استانی این شهرستان در اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

کسب رتبه برتر کشوری هریس در اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی موسوی افشار در حاشیه اهدای اسناد اراضی کشاورزی در روستای آق علیلو بخش خواجه هریس گفت: یکی از مهمترین راهبرد‌های سازمان ثبت اسناد و املاک حدنگاری است که یکی از برنامه‌های کاربردی و کلان نظام محسوب می‌شود و با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در پهنه اراضی کشاورزی شهرستان هریس ۱۵۰۰ هکتار حدنگاری شده است به بیان دیگر ۹۶ درصد از اراضی کشاورزی هریس حدنگاری و اسناد آن صادر و به متولیان تحویل داده شده است که به کسب رتبه برتر کشوری و رتبه اول استانی شهرستان هریس در اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی منجر شد.

موسوی افشار اظهار داشت: در اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) مصوب سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی کلیه دستگاه‌ها مکلف شدند تا اطلاعات مکانی اراضی را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهند و در حال حاضر پروژه حدنگاری اراضی کشاورزی شهرستان هریس در حال انجام است و بزودی به پایان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد:اجرای عملیات حدنگاری گامی بزرگ برای توسعه کشاورزی و سنددار شدن زمین‌های کشاورزان است.

وی گفت:تعیین حریم ارضی، رفع تداخلات ارضی، مدیریت آب‌وخاک، تدوین الگوی کشت، سنددار شدن اراضی کشاورزی، کاهش اختلافات ملکی، تسهیل تولید کشاورزی و تهیه شناسنامه کشاورزان برخی از دستاورد‌های اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی است وبه جهت تسهیل در امورات حقوقی و املاکی بهره‌برداران بخش کشاورزی و دارندگان این نوع اراضی انجام‌شده و از این پس مالکان اراضی کشاورزی نیاز به ارائه نقشه به دستگاه‌های دولتی را نداشته و تمامی اقدامات نقشه‌برداری در این طرح با هزینه دولتی انجام‌شده است.

موسوی افشار خاطرنشان کرد: اجرای کامل طرح حدنگاری اراضی کشاورزی باعث جلوگیری از اختلافات ملکی و کاهش ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی می‌شود. در این راستا اجرای طرح حدنگاری اولویت اول سازمان ثبت اسناد و املاک و مهمترین موضوع در حفظ حقوق بیت المال است که باعث جلوگیری از تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی می‌گردد و به مدیریت صحیح اراضی نیز کمک می‌کند.

وی از روستاییان خواست نسبت به تعویض دفترچه‌های منقوله دار قدیمی به تک برگ در اسرع وقت اقدام کنند.

رئیس ثبت اسناد واملاک شهرستان هریس افزود:تمامی مراحل حدنگاری اراضی کشاورزی توسط شرکت‌های طرف قرارداد با این سازمان به صورت رایگان انجام می‌گردد و نیاز هست تمامی روستاییان عزیز از این فرصت استفاده کرده و نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته و با عوامل بنیادمسکن و اداره ثبت اسناد واملاک هریس همکاری نمایند.

نظر شما