شناسهٔ خبر: 66731258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

یک فعال صنفی جامعه کم‌توانان:

حق پرستاری دولت فقط یک دهم هزینه معلولان را پوشش می‌دهد

صاحب‌خبر -

یک فعال حقوق معلولان گفت: در حال حاضر حق پرستاری ما دو میلیون و 100هزار تومان است در حالی‌که اگر به دفتر خدماتی پرستاری زنگ بزنیم برای نگهداری و مراقبت از یک معلول کمتر از ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان نمی‌گیرند.

بهروز مروتی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما افزایش و متناسب‌سازی حق پرستاری معلولان است. سقف این رقم برای جانبازان که در فروردین ماه تصویب شده براساس شدت معلولیت، از 3.5 میلیون تومان شروع می‌شود و نهایت آن ۲۱ میلیون و 500هزار تومان است. این اما فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق می‌گیرد و رقم آن بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: درخواست ما این است که با در نظر گرفتن مولفه‌هایی مثل حداقل حقوق و تورم، افزایش حق پرستاری صورت بگیرد. اینکه برای امسال چقدر حق پرستاری لحاظ شود، مشخص نیست اما روال در سال‌های گذشته این‌گونه بوده که مبلغی را اضافه می‌کردند و می‌گفتند افزایش مطابق تورم انجام شده است. برای سال گذشته ۴۰درصد مبلغ را اضافه کردند، در حالی‌که که تورم برای سال گذشته بیش از ۵۰درصد بود. مروتی تأکید کرد: این ارقام به هیچ عنوان جوابگوی مراقبت و نگهداری از معلولان نیست و بسیار ناچیز است، ضمن اینکه ۱۵۰هزار نفر هم در نوبت دریافت حق پرستاری هستند. باید گامی اساسی برای حقوق معلولان برداشت تا کسانی که نیاز به مراقبت و نگهداری دارند بتوانند از آن استفاده کنند.

این فعال حقوق معلولان همچنین به نامه کمپین معلولان به سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: متأسفانه مبلغ دو میلیون و 100هزار تومان کمک هزینه حق پرستاری که بهزیستی در حال حاضر به معلولان واجد شرایط پرداخت می‌کند، به هیچ وجه با هزینه‌های واقعی نگهداری و مراقبت از یک فرد معلول تناسب ندارد. این مبلغ تنها هزینه مربوط به پرستاری ۳ الی ۴ روز را پوشش می‌دهد که قابل استعلام از مراکز خدمات پرستاری است.

 

نظر شما