شناسهٔ خبر: 66730865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود

به گفته رئیس ‌کل بانک مرکزی‌ با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی در آینده‌ نزدیک، تالار ارز اشخاص ( بازار ارز توافقی ) راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدرضا فرزین رئیس‎‌کل بانک مرکزی در نشست با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم با اعلام این خبر اظهار داشت:‌ در راستای عمق بخشی به ‎‌بازار رسمی ارز در راستای سیاست تثبیت ارزی، تصمیم گرفته است با همکاری وزارت صمت، تالار ارز اشخاص ( بازار ارز توافقی ) را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی کند.

فرزین بیان کرد: حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد که عمده مشکلات ارزی در زمینه رفع تعهد نیز به این گروه مربوط می‌شود.وی اضافه کرد: با بررسی این موضوع و در راستای اصلاح و کارآمدی بیشتر سیاست تثبیت ارزی، با همکاری وزارت صمت تصمیم گرفته شد تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون نرم افزارهای مورد نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خرداد ماه به بهره برداری می رسد‌.به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، بانک مرکزی نیز در این بستر به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

طبق تاکید دکتر فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی، با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.

فرزین با اشاره به عوامل اصلی تشکیل این بازار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بانک مرکزی نیز در این بستر رسمی به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ‌ثبات قیمت در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

نظر شما