شناسهٔ خبر: 66730836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

قانونی که دل زوج های جوان را شاد و مسؤولان را سربلند کرد

سر خط خبرهای شنبه آموزشی عالی به زوج‌های جوانانی تعلق یافت که قانون حمایت ازجوانی جمعیت چشم دلشان را روشن و مسؤولان وزارتخانه را سر بلند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبرهای آموزشی عالی با خبر پژوهشی روش‌شناسی جدید رتبه‌بندی آغار و با خبر آموزشی آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد پایان یافت.

اولین خبر امروز و اول هفته آموزشی عالی ویژه حوزه پژوهشی بود که جزئیات رتبه‌بندی ملی موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌های کشور را رییس موسسه ISC  تشریح کرد.

وی افزود: در تعریف این معیارها گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانه گام دوم، انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت عتف، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهره وری کشور و برخی گزارش‌های مربوط به طرح‌های پژوهشی اخیر در حوزه رتبه بندی و سیاست گذاری علم و فناوری در نظر گرفته شده است.

در ادامه به خبرهای ویژه پژوهشی می‌پردازیم:

نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۴ فهرست ۶۷۳ دانشگاه‌ برتر جوان با قدمتی زیر ۵۰ سال را منتشر کرد

فاضل‌زاده گفت: دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه‌هایی که در دیگر رتبه‌بندی‌های تایمز حضور داشته‌اند، دارای قدمتی بیش از 50 سال هستند و لذا نمی‌توانند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان حضور یابند.

ایرانداک از سامانه انتشارات دانشگاهی (ساد) رونمایی کرد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با حضور انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، از سامانه انتشارات دانشگاهی (ساد) در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی کرد.

۱۵ هزار پایان‌نامه‌ و رساله‌ با قلمرو جغرافیایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ ثبت شد

آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده با قلمرو جغرافیایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نشان داد، ۱۵ هزار و ۳۴۰ پارسا (۶۵/۱۴ درصد) دارای قلمرو فرامرزی،‌ ملی، استانی، یا شهری بوده‌اند.

خبرهای بخش آموزشی با اخبار کنکوری آغازشد، در ادامه به عناوین اخبار آموزشی می‌پردزایم.

اولویت سازمان سنجش پس از ملی شدن چیست؟

سازمان سنجش آموزش کشور که دیگر با عنوان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش نامیده می‌شود، به سمت کیفی سازی و ارائه خدمات حرکت می‌کند، این مسأله را سرپرست این سازمان می‌گوید.

آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد گفت: میزان اشتغال دانشجویان آزاد بیشتر از دانشگاه‌های دولتی و ۴۱ درصد است.

وی با بیان اینکه ۵ میلیون خانوار از کشاورزی ارتزاق می‌کنند، افزود: این در حالی است که تنها ۳ هزار و ۹۰۰ نفر رشته‌های کشاورزی و دامپروری را در دانشگاه انتخاب می‌کنند. اتفاقات قابل تأملی در این زمینه در کشور در حال رخ دادن است. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا جوانان انتخاب مناسبی ندارند یا ما بد عمل می‌کنیم؟ در پاسخ باید گفت جوانان درست عمل می‌کنند، ما پاسخ متناسب به نیاز آنها ندادیم

اخبارشنبه آموزش عالی در بخش صنفی و فرهنگی بسیار پردغدغه بود از جمله مشکل خوابگاه‌های دانشجویی با بومی‌گزینی حل می‌شود تا ردپای قانون حمایت از جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها مسیر را برای دانشجویان روشن کرد.رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: با محدودیت خوابگاه‌هایی که در تهران داریم اگر دانشجویان در منطقه خودشان تحصیل کنند به مراتب خوابگاه‌های مجردی به کمک خوابگا‌ه‌های متأهلی می‌آید و سیاست‌ بومی‌گزینی، سیاست درستی است.

ردپای قانون حمایت از جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها مسیر را برای دانشجویان روشن کرد

قانون حمایت از جوانی جمعیت برنامه‌ای است که در سال‌های اخیر جزء ماموریت‌های مهم نهادها از جمله وزارت علوم شده است و مسؤولان این حوزه کمر همت خود را برای تسریع اجرای این قانون بسته‌اند.

«جشنواره برهان»؛ تلاش دوباره برای احیای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری در چند ساله گذشته بوده که با وجود تلاش مسؤولان برای تحقق این مسأله هنوز به آنچه باید برسد، نرسیده؛ قرار است جشنواره برهان در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی و با شیوه جدید برگزار شود.

نظر شما