شناسهٔ خبر: 66729839 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

اشتغال‌زایی برای ۴۰ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش کشاورزی در اراضی پایاب سد قیز قلعه‌سی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مجری طرح شبکه فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور از افزایش بیش از ۳۰۰ هزار تنی تولید در بخش کشاورزی به ارزش سالیانه ۱۴ همت در اراضی پایاب سد قیزقلعه سی خبر داد.

صاحب‌خبر -

اکبر فتحی در حاشیه بازدید از اراضی پایاب سد قیز قلعه سی در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: سد قیز قلعه‌سی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های مرزی کشور است که در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد مخزنی خداآفرین بوده و با حجم مخزنی حدود ۶۲ میلیون مترمکعب، حق آبه یک میلیارد مترمکعب در سال را برای حفظ منافع ملی کشور تثبیت کرده و دیپلماسی آب، حسن همجواری و گسترش تعاملات مناسب با کشورهای همسایه را تحقق می‌بخشد.

وی با بیان اینکه این سد باعث توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه و اشتغال زائی بالغ بر ۴۰ هزار و ۵۰۰ نفر شده و افزایش تولید در بخش کشاورزی به ارزش سالیانه ۱۴ همت را به همراه داشته است، افزود: احداث شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد قیزقلعه‌سی در استان‏‌های آذربایجان ‏شرقی و اردبیل، افزایش بهره‌‏وری آب، استفاده بهینه از منابع آب سطحی و تأمین آب موردنیاز فعالیت‌های کشاورزی را در پی خواهد داشت.

فتحی بیان کرد: با احداث شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد قیز قلعه سی شهرستان خداآفرین ۴۶ هزار هکتار از اراضی پایاب واقع در استان‌‏های آذربایجان‏ شرقی( ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار) و اردبیل( ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار) تامین آب مطمئن با بهره‌وری در امر تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار شامل اراضی توسعه دشت مغان، چهار هزار هکتار آن در قالب اراضی بهبود لاریجان خداآفرین (تبدیل اراضی سنتی به آبیاری مدرن) و پنج هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی توسعه خداآفرین (تبدیل مرتع به زراعت) است که از پنج هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی توسعه، یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به الگوی کشت باغ در قالب کشت انگور، بادام، هلو و شلیل با تولید سالانه ۱۲ هزار تن اختصاص یافته و بقیه ۴۴ هزار و ۸۰۰ هکتار آن زراعی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با احداث این شبکه‏‌های مدرن ارتقاء عملکرد محصولات کشاورزی با تولید سالانه محصولات باغی و زراعی بالغ بر ۳۰۰ هزار تن و با ارزش ۱۲ همت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش محصولات کشاورزی، در ادامه شاهد رشد آبزی پروری در منطقه با تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن و با ارزش اقتصادی ۲۲۵ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با کشت محصولات علوفه‌ای در ۱۵ هزار هکتار از اراضی پایاب سد، شاهد تولید ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تن یونجه به ارزش ۱.۵ همت خواهیم بود که علاوه بر تامین نیاز استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، قابلیت صادرات نیز وجود داشته و در ادامه شاهد رشد و توسعه صنعت دامپروری در این منطقه خواهیم بود. 

وی بیان کرد: امیدوارم با افتتاح سد قیزقلعه سی به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور در شهر مرزی خداآفرین با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان شاهد توسعه اقتصاد کشاورزی منطقه باشیم.

وی افزود: با صنعتی شدن کشاورزی و مصرف بهینه آب در منطقه شاهد توسعه صنعت فرآوری برای محصولات تولیدی و ایجاد ظرفیت برای احداث باغات مدرن و گلخانه و واحد پرورش دام و طیور و پرورش ماهی شده و در تغییر چهره اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی گذاشته و اثر قابل توجهی در جلوگیری از مهاجرت اهالی منطقه به شهرها خواهد داشت.

انتهای پیام 

نظر شما