شناسهٔ خبر: 66729502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نشست علمی پژوهشی رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه باحضور کارگردان کهگیلویه وبویراحمدی در قشم برگزار شد

نشست علمی پژوهشی رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه امروز جمعه در مرکز بین المللی رشد جزیره قشم برگزار شد که با پنج سخنرانی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست علمی پژوهشی که با استقبال قابل توجه مخاطبین همراه بود، ابتدا دامون شش بلوکی پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در خصوص جایگاه رفیع و کارکرد فرهنگی لالایی و نقش موسیقی اقوام در ارتباط با ابعاد مختلف آن سخنرانی کرد.

رضا رفیعی از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر سخنرانانی بود که در این نشست در ارتباط با جایگاه لالایی ها و شروه خوانی در زنان این استان برای حاضرین سخنرانی کرد.

 

 

شروه خوانی (نوای جان سوز) زنان ایلی کهگیلویه و بویراحمد در رثای مظلومیت امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت یکی از آیین های سنتی برجای مانده از گذشته های دور در این دیار است.

شروه خوانی زنان نوعی نوای غمگینانه به معنای گریستن بر مرده و بیان کارهای نیک و سلحشوری شخص متوفی در صحنه کارزار و رزم بوده که بیشتر در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در منطقه زیلایی بویراحمد مرسوم است.

این نوع موسیقی آوازی، فارغ از همه موسیقی های مدرن امروزی، با لحن و آهنگی اندوهبار و سوز درونی از سوی زنان و دختران شروه خوان این دیار در غم از دست دادن عزیزترین افراد ایل اجرا می شود.

شماری از زنان و دختران ایلی و عشایری این خطه نیز با بستن کمربندها و شال بندهای سیاه اطراف زن نوحه خوان حلقه می زنند و در غم مظلومیت شهدای کربلا به سوگواری می پردازند.

در انتهای این جلسه که نزدیک به سه ساعت طول کشید، حاضران پای سخنان تنیا شکری در ارتباط با لاوه لاوه، آتوسا مومنی در ارتباط با مروری بر ریشه میراثی و نقش زنان و مادران در حفظ هویت فرهنگی، منصور مرادی در ارتباط با هودی و محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشستند.

الهام دارابی رییس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مدیریت این نشست علمی پژوهشی را بر عهده داشت.

رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه "لالایی ایرانی" به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری و همراهی شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه با حضور، سخنرانی و اجرای برنامه از سوی بیش از ۳۰ لالایی‌ خوانان و پژوهشگر برجسته کشور در جزیره قشم در حال برگزاری است.

این رویداد ملی نخستین برنامه مرکز تبادلات بین المللی فرهنگی رسانه ای خلیج فارس در عرصه صنایع خلاق است که با هدف اتصال محتوای ملی فرهنگی و هنری به فعالان و صنایع فرهنگی و رسانه ای برگزار شده و محوریت آن فرهنگ خانواده، احیای میراث ناملموس و فناوری فرهنگی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نشست علمی پژوهشی رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه در قشم برگزار شد

 

نظر شما