شناسهٔ خبر: 66729340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق/

نگاه حامیان روحانی به نقش مجلس جدید برای انتخابات ۱۴۰۴/ الگو بردای خط به خط رادیکال‌ها از رفتارهای گروهکی!

اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات در تلاش هستند تا از مجلس دوزادهم پلی برای انتخابات ریاست جمهوری بسازند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که پاک کردن صورت سیل چهارشنبه مشهد، نسخه خانم معاون برای مردان متمول، صداهای مخالفت با تعطیلی «شنبه» و عصرتازه همصدایی رقبای آمریکا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات در تلاش هستند تا از مجلس دوزادهم پلی برای انتخابات ریاست جمهوری بسازند، روزنامه آرمان ملی در گزارشی به تشریح اولویت‌ها در کشور پرداخته و می‌نویسد:

در شرایطی که بسیاری معتقدند که نمایندگان مجلس دوازدهم باید اولویت و تمرکز خود را به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه بگذارند، اما به نظر می‌رسد که منتخبان ملت اولویت‌های مهم‌تری دارند و حداقل برای بخشی از آنها مهم‌تر از کارکرد در مجلس نوع قرارگیری افراد و به خصوص هیأت رئیسه و رئیس مطرح است. لذا حتما برایشان تفاوت دارد که رئیس مجلس قالیباف باشد، ذوالنوری یا متکی چرا که نه بر پایه اشراف و احاطه بر مجلس و کار نمایندگی بلکه صرفا بر مبنای گرایش‌های سیاسی و نگاه جریانی به این مساله می‌نگردند و به هر چیزی به دید تسویه حساب سیاسی نگاه می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

در حالی که جامعه، کارشناسان و صاحب نظران نظری نه ۱۸۰ بلکه ۳۶۰ درجه برعکس این رویکرد دارند. کارشناسان؛ تحلیلگران و به طور کلی جامعه بیش از آنکه به دنبال این باشد که چه کسی و با چه مناسباتی رئیس یا نایب رئیس مجلس خواهد شد بیشتر به دنبال کارآمدی مجلس هستند. کسر قابل توجهی از چهره‌های سیاسی، نمایندگان و حتی عموم جامعه بر این عقیده‌اند که مجلس بعدی باید اقتصاد و معیشت را مدنظر و اولویت قرار دهد؛ اما آیا به واقع چنین امری اتفاق خواهد افتاد؟

دبیرکل حزب نزدیک به حسن روحانی نقش مجلس در انتخابات ریاست جمهوری را مهم ارزیابی کرده است و مجلس را بنای اولیه آن رقابت می‌داند، روزنامه شرق در این‌باره می‌نویسد:

محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در گفتگویی با بیان این‌که مجلس می‌تواند نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد» گفت: نگاه حزب اعتدال و توسعه معطوف به اقلیتی در مجلس است که می‌توانند به جای ورود به مذاکرات قدرت در مجلس، مطالبات اکثریت مردم را بیان و برای مردم تلاش کنند. وی همچنین تاکید کرده که مسئولان باید از سازوکاری که مردم را برنجاند پرهیز کنند!

نگاه حامیان روحانی به نقش مجلس جدید برای انتخابات ۱۴۰۴/ الگو بردای خط به خط رادیکال‌ها از رفتارهای گروهکی!

گفتنی است این اظهارات نوبخت در حالی صورت گرفته که بخشی از اصلاح طلبان و اعتدالیون از نقش اطلاعاتی نمایندگان اعتدالی در مجلس برای این جریان تاکید کرده و بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت مجلس برای بهره گیری انتخاباتی- تبلیغاتی تاکید کرده بودند.

اصلاح‌طلبان به دنبال نهضت ازادی می‌دوند!

تامل بر کنش های رادیکال همچنان بیانگر آن است که آنان برنامه ریزی برای بهره گیری از مسائل روزمره در دو سطح سطح زندگی و سبک زندگی را در دستورکار خود قرار داده اند، این جریان برای فرمول جدید خود به دنبال الگو برداری از گروهک نهضت آزادی است.

محسن آرمین یکی از لیدرهای اصلاح‌طلبان رادیکال در یادداشتی در روزنامه هم‌میهن نوشته است:

از اواخر دهه ۲۰ شاهد شکل‌گیری احزاب با گرایش‌های دینی هستیم. حزب فدائیان اسلام در سال ۱۳۲۰ (اگر بشود آن را حزب دانست) از جمله این احزاب است که به‌دنبال برپایی حکومت اسلامی است یا حزب ملل اسلامی که توسط آسیدمحمدکاظم بجنوردی که با مشی مسلحانه و با هدف برپایی حکومت اسلامی شکل گرفت و خیلی زود سرکوب شد. نهضت خداپرستان سوسیالیست هم هست که البته نمی‌شود آن را جزء احزاب اسلامی دانست.

در ادامه این یادداشت آمده است:

حالا با این مقدمه می‌خواهم بگویم که نهضت آزادی ایران، اولین حزب دارای گرایش ملی و دینی است که به دور از گرایشات رادیکال و افراطی، به اسلام به مثابه راهنمای عمل سیاسی و اجتماعی باور دارد و خواهان مبارزه پارلمانتاریستی است. هرچند نهضت از سوی رژیم پهلوی تحمل نشد و عمر فعالیت رسمی او در آن مقطع کوتاه بود اما به گمان من آغازگر سنت جدید در مبارزات سیاسی اجتماعی مسلمانان ایران در سطح فعالیت‌های حزبی است.

نگاه حامیان روحانی به نقش مجلس جدید برای انتخابات ۱۴۰۴/ الگو بردای خط به خط رادیکال‌ها از رفتارهای گروهکی!

درباره این ادعا از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال باید گفت که گروهک نهضت آزادی با پرستش نظام لیبرال دموکراسی و بدون توجه به اندیشه مردمسالاری دینی علاوه بر اینکه نسبت دور خود را در برابر اندیشه های انقلاب اسلامی به نمایش می گذارد از سوی دیگر بر وجه اپوزیسیونی خود و نیز تلاش برای تشکیل یک جبهه در برابر نظام جمهوری اسلامی تصریح می‌کند.

توجه بر حقوق بشری شدن گفتمان جبهه اصلاحات که از سوی حزب اتحاد ملت نیز دنبال می شود در شرایطی است که آنان میز بر ضرورت توسعه ادبیات حقوق بشری و پیوند دادن آن با مسائل روز جامعه تاکید دارند.

تصریح بر نافرمانی مدنی در حقیقت برنامه طیف برانداز برای تحریک و تهیج جامعه جنبشی بوده و از جانب دیگر جنس و عمق نگاه ابزاری و پروژه سیاسی رادیکال های اصلاحات را به برخی تحولات روزمره روشن می سازد!

نظر شما