شناسهٔ خبر: 66728674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درباره اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس درباره استفتاء از مراجع تقلید پیرامون تعطیلی شنبه‌ها نوشت: «بدیهی است که مراجع عظام تقلید در تشخیص شرعی یا غیرشرعی بودن یک دیدگاه خبره و صاحب‌نظرند ولی اولاً؛ لازمه تأیید مصوبات مجلس آن است که با شرع و قانون اساسی مخالف نبوده و مغایرت نداشته باشد و تشخیص عدم مغایرت با قانون اساسی در تخصص شورای نگهبان است که از ۶ فقیه مجتهد و ۶ حقوقدان برجسته برخوردار است و خود فقهای دیگر با وجود احترام و دانش فراوانی که دارند، داعیه تشخیص مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی را ندارند.

ثانیاً؛ در حکومت اسلامی و امور حاکمیت دو مقوله شرع و قانون اساسی در بسیاری از موارد، با یکدیگر پیوندی مستحکم و جدائی‌ناپذیر دارند که الزاماً بایستی در ترکیبی از فقهای خبره و حقوقدانان برجسته درباره مغایرت یا عدم مغایرت یک مصوبه با هریک از دو مقوله یادشده اظهارنظر شود.

 اکنون سؤال این است که چرا برخی از نمایندگان موافق مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در اقدامی که تاکنون سابقه نداشته و چه بدانند و چه نخواسته باشند و ندانند، مصداق روشنی از «دور زدن قانون» است، نمایندگان یادشده قبل از اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مورد اشاره، به دفتر رهبر معظم انقلاب و شماری از مراجع محترم تقلید مراجعه کرده و از آن بزرگواران درباره مصوبه تعطیلی شنبه‌ها نظر خواسته‌اند؟!

که البته معلوم شد ادعای موافقت دفتر رهبر معظم انقلاب خلاف واقع است و آنچه از قول مراجع محترم نقل کرده‌اند نیز سندیت ندارد! نمایندگان محترم مجلس می‌دانند که مصوبات مجلس برای تأیید عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی باید به شورای نگهبان برود. بنابراین چرا این روال تعریف‌شده قانونی را نادیده گرفته‌اند؟! آیا ـ خدای نخواسته ـ درپی آن بوده‌اند که با گرفتن تایید برخی از مراجع، شورای نگهبان را در اعلام مغایرت مصوبه با مبانی اسلامی یا قانون اساسی، تحت فشار قرار بدهند؟! 

حالا به اظهارات جناب آقای ولی اسماعیلی، رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی توجه کنید، ایشان بعد از آن که اعلام می‌کنند: « از دفاتر ۳ مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها استفتاء کرده‌ایم و هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند»! نتیجه می‌گیرند که: «این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکلی ندارد»! 

به بیان دیگر این بخش از اظهارات مورد اشاره  ـ با عرض پوزش ـ  این احتمال را  قوت می‌بخشد که منظورشان از به میان کشیدن نظر مراجع (که خلاف واقع نیز بود)، تحت تاثیر قرار دادن نظر شورای نگهبان بوده است!»

***

تحسین قوه قضائیه به دلیل برخورد با ساداتی‌نژاد

مشرق نوشت: «حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به تازگی طی سخنانی در دانشگاه یاسوج و در پاسخ به مطالبه دانشجویان پیرامون وضعیت پرونده قضایی وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: وزیر سابق (ساداتی نژاد)؛ محاکمه و تا اینجا به 3 سال زندان محکوم شده است.

*اقدام شجاعانه قوه قضائیه از 2 حیث ویژه باید مورد توجه قرار گیرد.

نخست شجاعت دستگاه قضایی برای برخورد با دانه‌درشت‌ترین مقامات مدخل در یک پرونده فساد است که نشان می‌دهد مدعیان وجود "فساد سیستماتیک" در ایران دروغ می‌گویند و هیئت حاکمه کشور هیچ تعارف، مداهنه و پذیرشی در قبال فساد؛‌ از جانب هرکس که باشد،‌ ندارند.

و دوم تمسّک قاضی‌القضات به مسئله تشهیر و نام بردن از مجرمان پرونده است که تا پیش از این بعضا با تعارف‌ها و خجالت‌هایی همراه بوده است.

اکنون اما می‌بینیم که رئیس دستگاه قضایی به صراحت هرچه تمامتر از وزیر مجرم دولت نام می‌برد و او را بر اساس قاعده عقلانی تشهیر به مردم و افکار عمومی معرفی می‌کند.

ماجرای ساداتی‌نژاد البته درس عبرتی هم برای مسئولانی خواهد شد که یا با علم به ناکارآمدی خود، قبول سمت کرده‌اند و یا بر سر سفره بیت‌المال احساس گشاده‌دستی می‌کنند!»

عاس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «ماجراي آقاي ساداتي‌نژاد وزير جهاد دولت! منحصر به فردترين مورد فسادي است كه پس از انقلاب رخ داده است...

هنوز يك گزارش رسمي و مستند از فرآيند چگونگي رخ دادن اين فساد داده نشده است و هيچ تضميني براي نبودن فسادهاي مشابه در گذشته يا رخ ندادن آنها در آينده وجود ندارد. چرا تضمين وجود ندارد؟ به اين علت كه رويكرد دولت در مبارزه با فساد اصيل نيست. هنوز هم مي‌گويند كه مشكل آقاي وزير تخلف بوده و نه جرم! ايرادي ندارد، براي اثبات اين ادعا گزارش رسمي و قضايي پرونده و احكام صادره را منتشر كنيد تا مردم بدانند وي مرتكب جرم نشده است. 

ولي مهم‌تر از هر چيز، اين است كه چرا اين فسادهاي بزرگ در وزارتخانه‌اي به نام جهاد و مرتبط با امنيت غذايي كشور رخ داده است؟ موضوع از چند زاويه بايد بررسي شود. اول، علت رخ دادن اين فسادهاي كلان و ضعف‌هايي كه در فرآيندهاي اداري و نظارتي وجود دارد و كوشش‌هايي كه بايد براي جلوگيري از تكرار فساد انجام شود. دوم، بازگرداندن اموال و پول‌هاي تاراج شده و سوم نيز مجازات قاطع مجرمان به نحوي كه با فساد رخ داده، تناسب داشته باشد.

در ميان اين سه مساله اولي از اهميت بسيار بالاتري برخوردار است؛ ولي اين دولت هنوز در اين باره اطلاع‌رساني نكرده است. آنچه درباره فساد نهادهاي دامي شنيده مي‌شود، حكايت از يك مجموعه وسيع فاسد در داخل و خارج آن وزارتخانه و با هماهنگي كامل يكديگر بوده است.

چرا جزييات اين فساد و ساز و كاري كه منجر به وقوع آن شد را منتشر نمي‌كنند؟ چرا پس از كشف آن بلافاصله وزير مذكور بركنار نشد؟ طبيعي است كه آن ساز و كار فاسد همچنان وجود داشت كه پس از فساد در نهاده‌هاي دامي، توانستند 4/3 ميليارد دلار را هم در بزرگ‌ترين فساد تاريخ ايران يعني چاي دبش صرف کنند.

اينها فقط دو مورد از فساد است؛ حتي درباره بازگرداندن اموال به يغما رفته نيز فقط ادعاهاي رسمي را مي‌شنويم كه مي‌گويند برمي‌گردد، ولي اين كافي نيست، بايد همه جزييات و مستندات و سير پرونده منتشر شود. به علاوه به علت تورم شديد، ارزش اموال بايد به قيمت روز محاسبه شود. و بالاخره متناسب بودن مجازات با جرم نيز مستلزم اطلاع افكار عمومي از فرآيند دادرسي و جزييات پرونده است.»

***

سخنان رئیسی در تشویق جوانان به فرزندآوری

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی با حضور در دومین رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم. باز شدن این گره‌ها در گرو تبیین دیجیتال، انسان‌رسانه‌ها و همه چهره‌ها دارد. به هر کس می‌گوییم برو ازدواج کن می‌گویند وضعیت اقتصادی چه می‌شود اما معجزه قرآن است که هر کس که ازدواج می‌کند وضعیت بعد از ازدواجش بدتر از قبل از ازدواج نمی‌شود. نمونه این عزیزان در جلسه امروز حضور دارند.

رییس‌جمهور گفت: منظورم این نیست که در زمان حاضر نیز همان دیدگاه وجود دارد قطعا شرایط و سبک زندگی متفاوت از گذشته شده است اما در صورت توجه به فرهنگ قناعت می‌توان نعمت‌هایی که به چشم نمی‌آید را به چشم آورد.

وی با بیان این‌که «موفقیت ما در افزایش جمعیت و در گرو مشارکت مردم است»، گفت: یک کارگر شرکتی ۱۲ فرزند دارد و در یکی از مناطق محروم زندگی می‌کند.  «طلاب» هم پایین‌ترین دریافتی حقوق را دارند اما فرزندآوری می‌کنند. دشمن سالهاست این ادراک را بین جمعیت ما جا انداخته است که «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اما حالا معلوم شده که این نگاه درست نیست و رهبری هم به موقع هشدار دادند. باید زمینه برای مشارکت عمومی در این امر مهم فراهم شود.

در پایان این مراسم رئیس جمهور جایزه ملی جوانی جمعیت را به خانواده‌ای که ۱۲ فرزند دارند اهدا کرد.

***

حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور

مشرق نوشت: «موسسه مصاف در سال‌های گذشته معروف به انجام فعالیت‌های تبلیغی بوده و حتی برای ترویج تفکراتش مدرسه‌ای نیز راه انداخته بود، اما در یک سال گذشته پا را فراتر گذاشته و سعی کرد با تکیه‌ بر قدرت مالی و تبلیغات سنگین رسانه‌ای از فرصت به‌دست‌آمده به‌خوبی استفاده کرده و تبدیل به یک «حزب سیاسی» شود.

رائفی‌پور تمایل داشت یک‌شبه ره صدساله را رفته و پله‌های سیاست را دوتایکی بالا برود، این برای رسیدن به این آرزوی بزرگ آن‌چنان در نقش خود فرورفته بود که در شب انتخابات مجلس لیست مستقل داده و حتی نامزدهای حزبش را مکلف می‌کرد رو به دوربین نشسته و مرام‌نامه‌ای را از روی یک کاغذ بخوانند؛ همین مسئله باعث شده بود که بسیاری از همکاری مشترک سیاسی با مصافی‌ها سر باز زده و حاضر نشوند زیر بار بازی این گروه سیاسی خاص بروند.

در همان روزهایی که بازار سیاسی رائفی‌پوری‌ها در فضای مجازی به‌ویژه چند پیام‌رسان داخلی داغ بود این شبهه به وجود آمد که هزینه‌های تبلیغاتی لیست موسسه مصاف معروف به «صبح ایران» را چه کسی پرداخت کرده و چگونه این جریان توانسته است خود را به رقابت‌های پرتنش سیاسی برساند.

رائفی‌پور برای این سؤال نیز پاسخی جالب‌توجه داشته و برای اثبات دقت‌اش در هزینه کرد موسسه مصاف گفت که در شب‌های انتخابات، نیروهای موسسه که کار انتخاباتی می‌کردند اما از پول موسسه شام نخوردند و از جای دیگری هزینه شام آن‌ها حساب شد! رئیس مصاف البته نگفته بود که منظورش از جای دیگر کجاست و چه کسی حاضرشده است زیر بار ریسک همکاری با یک گروه سیاسی تازه تأسیس و بدون نام و نشان برود.»

***

ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومانی

به گزارش برنا، با کاهش تنش‌های سیاسی و به تقویت ارزش پول ملی هیجانات بازار ارز فروکش کرده و در نتیجه شاهد ادامه  افت شدید قیمت دلار در بازار غیر رسمی بودیم و بر اساس میزان تقاضای بازار و معاملات پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز بیشتر کاهش یابد.

در معاملات امروز بازار غیر رسمی قیمت دلار به کانال ۵۷ هزار تومان برگشت و در زمان تنظیم این گزارش دلار در بازار آزاد به نرخ ۵۷ هزار و ۱۵۰ تومان معامله می‌شود.

نظر اکثر معامله گران این است که  قیمت دلار باز هم کاهشی خواهد بود و خبر‌های جدید از گشایش‌های ارزی و توافقات رسیده باعث شده است دلار ارزان شود و همه فروشنده باشند.

***

مذاکره ایران و آمریکا در هفته گذشته

وبگاه آکسیوس به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده، مدعی شده که نمایندگان ایران و آمریکا طی هفته گذشته در کشور عمان، غیر مستقیم درباره چگونگی پرهیز از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره کرده‌اند. 

به گزارش تابناک، به ادعای این مقام‌ها، این مذاکرات با حضور برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در خاورمیانه و آبرام پالی، نماینده موقت ایالات متحده در امور ایران، نخستین دور گفت‌وگو‌ها بین ایالات متحده و ایران از ژانویه بود که مذاکرات مشابهی در عمان انجام شد. این گفت‌وگو‌ها، تنها یک ماه پس از حمله موشکی بی‌سابقه ایران به سرزمین‌های اشغالی در ۱۳ آوریل انجام شد.

در حالی که ایران بار‌ها اعلام کرده، نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت منطقه بر اساس منافع کشور‌های خود علیه اشغالگران آمریکایی و یا رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند، آکسیوس در گزارش خود آورده است که یکی از اهداف اصلی دولت بایدن از ۷ اکتبر، جلوگیری از تبدیل مناقشه غزه به جنگ منطقه‌ای بوده است. ایالات متحده فکر می‌کند، ایران نفوذ زیادی روی نیرو‌های نیابتی خود در منطقه و نیرو‌های مقاومت دارد.

این ادعای آمریکا در حالی مطرح شده که «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  پیش از این گفته است: «ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع نامشروعش استفاده می‌کند.»

این منابع گفتند که مک گورک و پیلی، روز سه‌شنبه وارد عمان شدند و با میانجی‌های عمانی دیدار کردند. مشخص نیست چه کسی نماینده ایران در این مذاکرات بوده است. این منابع گفتند که گفت‌وگو‌ها بر شفاف‌سازی پیامد‌های اقدامات ایران و نیرو‌های نیابتی آن در منطقه و بحث درباره نگرانی‌های آمریکا درمورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بوده است.

***

چرا اصناف پردرآمد مالیات کمی پرداخت می‌کنند؟

به گزارش تسنیم، طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، سال گذشته مالیات 90 درصد صنوف ومشاغل، از صفر تا 20 میلیون تومان بوده است؛ او البته این را هم گفته که پارسال میانگین مالیات ستانی از اصناف و بازاریان فقط هفت میلیون تومان بوده است،

آمارهای رسمی نشان می دهد که از مجموع درآمد مالیاتی کشور، کمتر از 6 درصد مالیات را کل صنوف و مشاغل پرداخت می کنند که 50 درصد مالیات پرداختی این مشاغل و صنوف صفر است. این درحالی است که وضعیت درآمدی اصنافی که مالیات‌شان صفر بوده، میلیاردی است و با این حال از پرداخت مالیات امتناع می کنند...

فرار مالیاتی پزشکان و طلا فروشان مخصوصا در سال‌های اخیر خیلی مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است؛ همانطور که در جدول بالا هم مشخص است، یک طلا فروش با میانگین گردش پوز 6 میلیاردی در سال 1401 نهایتا متوسط 9 میلیون و 600 هزار تومان مالیات پرداخت کرده است! پزشکان و دندان‌پزشکان نیز در سال 1401 با آنهم حجم بالای درامدی که دارند متوسط تنها 35 میلیون و 300 هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند. نمایشگاه داران خودرو نیز با گردش 3 میلیارد تومانی پوز در سال 1401 تنها 20 میلیون تومان مالیات داده‌اند!

بررسی آمارهای جدید سازمان امور مالیاتی حاکی است، متوسط رقم مالیاتی که برخی از این صنوف و مشاغل در سال 1402 پرداخت کردند مثل پزشکان، طلافروشان، بنگاه‌های املاک، نمایشگاه داران خودرو که مردم هم دل خوشی از این صنوف ندارند و بخشی از گرانی‌ها را محصول عملکرد همین صنوف می دانند، 10 و 20 میلیون تومان در سال بوده است.

این درحالی است که یک کارمند با دریافتی 250 میلیون تومان در سال 30 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده است.»

***

چهار نفر نامزد نایب رئیسی مجلس

 یکی از منتخبین مجلس دوازدهم نیز در گفتگویی که با خبرنگار تسنیم داشته، اعلام کرده که علی نیکزاد طی رایزنی‌هایی که با سایر نامزدهای تصدی صندلی هیئت‌ رئیسه مجلس داشته، از تصمیم خود برای ریاست مجلس انصراف داده و گویا قرار است عزم خود را تصاحب صندلی نائب رئیسی مجلس جزم کند.

البته نیکزاد برای نائب رئیسی مجلس رقبای سرسختی را در کنار خود می‌بیند که از جمله آنها می‌توان به حسینعلی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری و حمیدرضا حاجی‌بابایی اشاره کرد.

حاجی‌دلیگانی منتخب مردم شاهین شهر در گفت‌وگویی که با خبرنگار پارلمانی تسنیم داشت، تاکید کرد که طی رایزنی‌هایی که با سایر منتخبان مجلس داشته، تاکنون 250 نفر از منتخبان تمایل‌شان برای رای به نائب رئیسی او را اعلام کرده‌اند.

 


 

نظر شما