شناسهٔ خبر: 66727358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری نشست ملی آوا‌ها و نوا‌های مادرانه در قشم

همزمان با روز جهانی میراث فرهنگی، نشست علمی پژوهشی رویداد ملی آوا‌ها و نوا‌های مادرانه در مرکز بین المللی رشد جزیره قشم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست گفت: رویداد ملی آوا‌ها و نوا‌های مادرانه "لالایی ایرانی" به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه با حضور بیش از ۳۰ لالایی خوان و پژوهشگر برجسته کشور در جزیره قشم برگزار شد.

رضا یعقوبی افزود: لالایی مادرانه زیر مجموعه موسیقی فولکلور (عامیانه) قرار می‌گیرد و از نخستین آموزه‌هایی است که مادران از طریق آن با نوزادان ارتباط می‌گیرند به گونه‌ای که در شکل‌گیری شخصیت و ساختار فکری کودکان نقش بسزایی دارد.

وی گفت: این نشست علمی_پژوهشی که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه بود، در دو بخش پنل و سخنرانی‌های پژوهشگران موسیقی اقوام ایران و لالایی خوانان برجسته کشور در خصوص جایگاه بلند و کارکرد لالایی، نقش موسیقی اقوام در فرهنگ عامه و بخش اجرای لالایی و همخوانی مادران برگزار شد.

بیشتر بخوانید؛ فراخوان جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس در جزیره بوموسی

یعقوبی افزود: "لالایی بختیاری" از سوی موسی و فرخ لقا موسوی، "لالایی قشقایی" از سوی آیلار کاویانی و مریم محمدی، شروه و "لالایی بویراحمدی" از سوی رضا رفیعی، "لالایی کُردی" از سوی تنیا شکری و "لالایی بومی قشم" از سوی خدیجه دریانورد برای حاضران در این مراسم زمزمه و اجرا شد.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: لالایی در شناخت بیشتر اعضای خانواده با فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی، ترویج آداب و رسوم ملی و فولکلور، ارتقای توجه به تربیت دینی و حس زیبایی‌شناختی کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

در پایان این رویداد ملی هنرجویان انجمن هنر‌های تجسمی قشم با اهدای گل و تابلوی نقاشی به مادران خود از آنان تجلیل کردند.

نظر شما