شناسهٔ خبر: 66727011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وضعیت اوکراین در آستانه تابستان دوم جنگ چگونه است؟

فرماندهان اوکراینی می‌گویند که جنگ در این کشور وارد مرحله حساسی شده و نیرو‌های روسیه به طور مداوم در حال پیشروی به سمت شرق اوکراین هستند.

صاحب‌خبر -

الکساندر کوزاچنکو، فرمانده اوکراینی در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید که مهمات ارتش این کشور کافی نیست و در حالی که او و همرزمانش زمانی ۱۰۰ گلوله در روز شلیک می‌کردند، اکنون توانایی شلیک بیش از ۱۰ گلوله در روز را ندارند.

به گزارش رویترز، در همین حال که سربازان اوکراینی در مناطق مختلف منتظر رسیدن مهمات و تجهیزات نظامی بیشتری از غرب هستند، نیرو‌های روسیه که شمار ببشتری هم دارند، در حال پیشروی مداوم در شرق و شمال شرق اوکراین بوده و در هفته‌های اخیر حملات متعددی را ترتیب داده‌اند. 

به گفته «پاسی پاروینن» که یک گروه تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای است، روسیه در سال ۲۰۲۴ موفق شده بیش از سرزمین‌هایی که تابستان گذشته از دست داده را به دست بیاورد. به گفته این مرکز، نیرو‌های مسکو از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۶۵۴ کیلومتر مربع از اوکراین را به دست آورده‌اند. این در حالی است که این کشور از اول ژوئن تا اول اکتبر سال گذشته ۴۱۴ کیلومتر از اراضی اوکراین را دست داده بود. 

سرهنگ پاولو پالیسا که یک فرمانده اوکراینی است، می‌گوید: روسیه در حال آماده‌سازی یک نیروی فشار بزرگ برای شکستن خطوط اوکراین در شرق است. در همین راستا، یک فرمانده دیگر اوکراینی نیز هفته گذشته گفته بود که انتظار می‌رود جنگ در دو ماه آینده وارد مرحله حساسی شود و این دوره سختی برای اوکراین خواهد بود. 

گفتنی است، بسته کمکی که آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته بود، ماه‌ها به دلیل مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه با بن‌بست مواجه شده بود و تصویب نمی‌شد. سرانجام این لایحه اوایل اردیبهشت‌ماه در مجلس نمایندگان تصویب و با استقبال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین رو به رو شد. با این حال، توپخانه‌های اوکراینی می‌گویند هنوز منتظر افزایش تحویل مهمات هستند و با کمبود مواجه‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما