شناسهٔ خبر: 66726965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تظاهرات هفتاد و ششمین سالروز نکبت در لندن

حامیان آرمان فلسطین و مخالفان صهیونیسم در هفتاد و ششمین سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین و ایجاد روز نکبت، تظاهرات گسترده خود را در پایتخت انگلیس برگزار کرده اند.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از لندن، امروز به دعوت سازمان‌ها و گروه‌های هوادار صلح، مراکز اسلامی، اتحادیه‌های کارکنان، ائتلاف‌های هوادار فلسطینیان و گروه‌های ضد صهیونیسم و امپریالیسم، صد‌ها هزار نفر از قشر‌های مختلف مردم انگلیس، در خیابان‌های اصلی لندن علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش تظاهرات کردند.

<div id="video-display-embed-code_11127425"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4237713/11127425?width=600&height=350"></script></div>

 
تظاهرات علیه روز ایجاد اسرائیل در جهان، معروف به روز نکبت، همه ساله همچون دیگر کشور‌های جهان، در انگلیس نیز برگزار می‌شود. در تظاهرات امروز در لندن، شرکت کنندگان، آزادی فلسطین، آتش بس فوری در غزه، قطع حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی از رژیم اسرائیل و پایان نسل کشی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های فلسطین را خواستارند.
در فراخوان سازمان‌های سامان دهنده مراسم روز نکبت در لندن آمده است این روز نکبت بار، با ایجاد اسرائیل در فلسطین همزمان است که یادآور قتل عام ۷۵۰ هزار فلسطینی، معادل سه چهارم از جمعیت وقت فلسطین، آوارگی فلسطینیان از سرزمین‌های خود از سال ۱۹۴۷ و نادیده گرفتن حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به وطن و خانه‌های خود است.
در این بیانیه، از نژادپرستی صهیونیست ها، گسترش شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های فلسطینیان، نقض حقوق انسانی مردم فلسطین و شرح استعماری ایجاد رژیم آپارتاید اسرائیل یاد شده و نسل کشی جاری رژیم اشغالگر قدس، با حمایت رژیم‌های غربی همچون آمریکا و انگلیس، محکوم شده است.
حامیان آرمان فلسطین و مخالفان صیهونیسم تظاهرات روز نکبت در لندن را در اعتراض به حمایت‌های بی بی سی از رژیم صهیونیستی و سانسور یا توجیه جنایات این رژیم از برابر ساختمان مرکزی بی بی سی آغاز کردند.
در آغاز این تظاهرات شماری از نمایندگان اتحادیه ها، سیاستمداران هوادار فلسطین و مسلمانان درباره جنایات رژیم صیهونیستی و در انتقاد از حامیان این رژیم سخنرانی کردند، سپس حاضران در این تظاهرات به سمت دفتر نخست وزیری انگلیس به حرکت درآمدند.
در برابر دفتر نخست وزیری انگلیس نیز قرار است شماری از سیاستمداران، فعالان صلح طلب، هواداران فلسطین و مسلمانان، درباره همدستی غرب در جنایات اسرائیل و ضرورت آزادی فلسطین و تشکیل یک دولت در سرزمین‌های فلسطینیان، سخنرانی کنند.
علاوه بر هواداران صلح و فلسطین در لندن، هزاران نفر از مردم شهر‌های گوناگون انگلیس، از جمله بیرمنگهام، بریستول، دربی،‌های ویکوم، لینکلن، نیوکاسل، دارهام، کاونتری، پیتربورو، پورتسموث، شفیلد، شروپشایر، ساوثهمپتون، ورسستر، منچستر، لیورپول و برایتون نیز با اتوبوس و قطار خود را به لندن رسانده اند تا در مراسم روز نکبت در این شهر شرکت کنند. در مراسم امروز، علاوه بر مسلمانان، مسیحیان و هندوها، شمار قابل توجهی از یهودیان نیز حضور دارند. شماری از یهودیان لندن، با لباس‌های مذهبی خود در این مراسم حضور دارند و ضمن آپارتاید نامیدن اندیشه صهیونیستی، خواهان آزادی فلسطین شده اند.
در مراسم روز نکبت در انگلیس که به تشکیل اسرائیل در فلسطین مربوط می‌شود، حضور جوانان مسلمان، کاملا چشمگیر است و پرچم کشور‌های اسلامی، همراه با پرچم اتحادیه‌های کارکنان انگلیسی، یهودیان ضد صهیونیسم، نشانواره سازمان‌های هوادار صلح، نمانام‌های گروه‌های مخالف جنگ، در کنار هزاران پرچم فلسطین به اهتزاز در آمده است. پدیده چشمگیر در ماه‌های اخیر، استفاده از چفیه فلسطینی است که اکنون مسلمان و غیر مسلمان در انگلیس، از آن در کوچه و خیابان استفاده می‌کنند و به نوعی، "مد" شده است. همراه داشتن پرچم و چفیه فلسطینی، نشانگر حمایت حامیان آن از مقاومت تلقی می‌شود و دیدن این نماد‌های فلسطینی در شهر‌های انگلیس، برخلاف سیاست دولت انگلیس، کاملا عادی شده است. بلافاصله پس از حوادث ۷ اکتبر، ۱۵ مهر پارسال، دولت انگلیس اعلام کرد نمایش پرچم فلسطین ممکن است نشانه حمایت از تررویسم باشد و باید غیرقانونی شود.

نظر شما