شناسهٔ خبر: 66726936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روزنامه العربی الجدید فاش کرد؛

ابطال گذرنامه تعداد دیگری از مخالفان کرد ایران در عراق

عراق با هماهنگی منطقه کردستان این کشور، درچارچوب اقدامات برای اعمال فشار و محدود کردن مخالفان ایرانی و فعالیت‌های آنها علیه تهران، اقدام به لغو گذرنامه اعضای مخالفان ایرانی کرد.

صاحب‌خبر -

ابطال گذرنامه تعداد دیگری از مخالفان کرد ایران در عراق

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه العربی الجدید؛ وزارت کشور عراق در ماه مارس گذشته، دستور ابطال گذرنامه مصطفی محمد هجری، رئیس حزب دموکرات کردستان ایران را صادر کرد.
عراق با هماهنگی منطقه کردستان در شمال این کشور، درچارچوب اقدامات برای اعمال فشار و محدود کردن مخالفان ایرانی و فعالیت‌های آنها علیه تهران، اقدام به لغو گذرنامه اعضای مخالفان ایرانی کرد.
هفته گذشته، العربی الجدید به اطلاعاتی دست یافت که نشان می‌دهد عراق گذرنامه‌های مخالفان ایرانی را پس می‌گیرد، زیرا «مقامات عراقی، علاوه بر گذرنامه هجری، تعدادی دیگر از گذرنامه‌های عراقی شخصیت‌های کُرد ایرانی را لغو کرد و مشخص شد این افراد از طریق اداره گذرنامه منطقه کردستان عراق به طور غیرقانونی گذرنامه دریافت کرده‌اند تا تردد و سفر آنها تسهیل شود.
دو مسئول در وزارت کشور عراق به العربی الجدید گفتند ایران، بغداد را از این موضوع مطلع کرد، زیرا گذرنامه‌های عراقی برای این افراد به صورت رسمی و در منطقه کردستان صادر شده بود. 
در حالی عراق ابطال گذرنامه ایرانیان مخالف را آغاز کرده است که گروه‌ها و احزاب مخالف حاکمیت در ایران در مناطق و شهر‌های نوار مرزی عراق و ایران که مناطق صعب العبور است، فعالیت می‌کنند.
برجسته‌ترین این گروه‌ها احزاب حدکا، کومله و پژاک هستند. حزب دمکرات کردستان ایران که با مخفف آن «حدک» شناخته می‌شود، برجسته‌ترین گروه مخالفان ایرانی نزدیک به حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به شمار می‌آید که حزب حاکم در منطقه کردستان عراق است.
دادن گذرنامه عراقی به مخالفان خارجی و اعطای تابعیت به تعدادی از آنها، حساسیت ناظران عراقی را افزایش داده است. بر اساس اطلاعاتی که العربی الجدید به دست آورده است، «برخی طرف‌های سیاسی در منطقه کردستان عراق در سال‌های گذشته بنا به علل مختلف و بدون هماهنگی با بغداد در موضوع اعطای تابعیت عراقی به ده‌ها مخالف کُرد ایرانی دست داشته اند.» همچنین از جمله کسانی که گذرنامه عراقی دریافت کردند، کُرد‌های سوری وابسته به نیرو‌های دموکراتیک سوریه "قسد" و برخی هم عناصری از حزب کارگران کردستان هستند.
این پرونده یکی از مشکلاتی است که معمولاً در دیدار‌های امنیتی و سیاسی میان منطقه کردستان عراق، ترکیه و ایران مطرح می‌شود، در حالیکه اربیل همیشه آن را تکذیب کرده است. در فوریه گذشته، جاسم محمد جعفر، وزیر سابق عراقی و عضو حزب الدعوه اسلامی از دولت منطقه کردستان به علت ادامه این سیاست انتقاد کرد. وی اعطای تابعیت و گذرنامه عراقی به مخالفان ایرانی را نقض قانون اساسی دانست. محمد جعفر در اظهارات خود گفت مناطق کردستان عراق به جولانگاه عناصر تروریستی و گروه‌های مخالف کشور‌های همسایه تبدیل شده و دولت منطقه کردستان برای ورود کرد‌های کشور‌های همسایه و فراهم کردن امکانات برای آنها بازی جدید به راه انداخته است.
بغداد و تهران ۳۰ اوت گذشته، توافقنامه‌ای امضا کردند که براساس آن، فعالیت اردوگاه‌های مخالفان کُرد ایرانی در منطقه کردستان در مرز با ایران پایان می‌یابد. همچنین طبق این توافق، تهران باید عملیات نظامی خود را داخل شهر‌های مرزی عراق متوقف کند.
این توافق پس از آن صورت گرفت که ایران تهدید کرد در صورتیکه بغداد به تعهدات خود در قبال گروه‌های مسلح عمل نکند، با موشک و اسلحه به منطقه کردستان عراق حمله خواهد کرد.
سپتامبر گذشته، سپاه پاسداران ایران با بیش از ۷۰ موشک زمین به هوا و ده‌ها پهپاد انفجاری به کردستان عراق حمله کرد و مقر‌های مختلف مخالفان ایرانی را هدف قرار داد.
در نوامبر گذشته، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق تأیید کرد بغداد همه «شبه نظامیان مخالف کُرد ایرانی» را از اماکن حضورشان در سلیمانیه و اربیل به مناطق دور از مرز با ایران منتقل کرده است.

نظر شما