شناسهٔ خبر: 66726366 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عزیزی: باید مالیات واقعی و عادلانه از مشاغل خاص با درآمد‌های کلان اخذ شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر مشاغل خاص در جهت کاهش شکاف مالیاتی اقدام بسیار مهم دولت بوده است و به کمک آن باید عدالت در نظام مالیاتی و همچنین اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با درآمد‌های کلان را به وقوع بپیوندیم. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر مشاغل خاص در جهت کاهش شکاف مالیاتی اقدام بسیار مهم دولت بوده است و به کمک آن باید عدالت در نظام مالیاتی و همچنین اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با درآمد‌های کلان را به وقوع بپیوندیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، پزشکان، بنگاه‌های املاک، طلا و جواهرفروشان و ... از جمله مشاغلی بودند که تا سال ۱۴۰۰ مالیات خود را براساس چانه‌زنی بین مودی و مامور مالیاتی پرداخت می‌کردند و این امر سبب شده بود که بیشترین فرار مالیاتی، تاخیر در پرداخت مالیات و عدم تناسب میان مالیات پرداختی و سهم در تولید ناخالص ملی توسط این مشاغل رقم بخورد. اما در سال ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت با توجه به اجرایی شدن مواد ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین حکم بند «م» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰، اطلاعات فروش حساب فروشنده که در اختیار سازمان قرار گرفته بود را مبنای درآمدزایی مشاغل در نظر بگیرد و به سمت اخذ عادلانه مالیات حرکت کند.

سازمان امور مالیاتی در راستای حرکت به سمت عادلانه‌تر ساختن نظام مالیاتی کشور به‌ویژه میان کارمندان و کارگران در مقایسه با مشاغل خاص، اقدامات مثبتی را تاکنون رقم زده است.

عزیزی: باید مالیات واقعی و عادلانه از مشاغل خاص با درآمد‌های کلان اخذ شود

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی همواره به دنبال این بوده که برقراری عدالت در نظام مالیات را به عنوان یک مبنای اعتقادی پیاده‌سازی کند؛ در همین راستا، تلاش کرده در برنامه هفتم بودجه ۱۴۰۳ مالیات بر پایه اصل اساسی عدالت مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی مجلس با در نظرگرفتن شرایط اقتصادی کشور، توان خانواده‌ها، شرایط واحد‌های صنعتی و نیز مقررات حاکم در این حوزه تصمیم‌گیری کرده و خواهد کرد.

عزیزی گفت: سازمان امور مالیاتی نیز باید تلاش کند با برنامه‌ریزی درست، زمینه اجرای قانون در این حوزه را فراهم کرده و عدالت را هرچه بیشتر برقرار کند. این نگاه مجلس و دولت به بحث مالیات‌ها است، بر مبنای همین نگاه هم نظارت خواهد کرد و هر اقدامی در راستای اجرای قانون و استقرار عدالت در این زمینه مورد حمایت مجلس خواهد بود. 

عزیزی: باید مالیات واقعی و عادلانه از مشاغل خاص با درآمد‌های کلان اخذ شود

وی ادامه داد: یکی از گام‌های مهم دولت سیزدهم در راستای مالیات‌ستانی هوشمند و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ایجاد سامانه مودیان و همچنین تقاطع‌گیری داده‌های مالیاتی از تیرماه سال ۱۴۰۱ است. این اقدام علاوه بر اینکه در جهت شفافیت جریان کالایی هر یک از مشاغل صورت گرفت، در زمینه افزایش داده‌های مالیاتی مودیان جهت اخذ مالیات نیز به کار آمد که نتیجه آن تمرکز ویژه بر مشاغل خاص و اخذ مالیات از آنها بوده است. اقدام مهم دیگر در زمینه هوشمندسازی نظام مالیاتی، ساماندهی دستگاه‌های پوز حقیقی و متصل کردن هر یک از این پوز‌ها به یک مودی مالیاتی است که زمینه شفافیت جریان مالی و تراکنشی هر یک از مشاغل را فراهم کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم اخذ مالیات از مشاغل خاص گفت: تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر مشاغل خاص در جهت کاهش شکاف مالیاتی اقدام بسیار مهم دولت بوده است و به کمک آن باید عدالت در نظام مالیاتی و همچنین اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با درآمد‌های کلان را به وقوع بپیوندیم.

عزیزی: باید مالیات واقعی و عادلانه از مشاغل خاص با درآمد‌های کلان اخذ شود

عزیزی همچنین در این رابطه خاطرنشان کرد: هر میزان که دستگاه‌های اجرایی، از جمله سازمان امور مالیاتی به سمت هوشمندسازی حرکت کنند به عدالت نزدیکتر خواهند شد؛ ظرفیت دولت الکترونیک و هوشمندسازی باید در خدمت اجرای قانون و استقرار عدالت بکار گرفته شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما