شناسهٔ خبر: 66725425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

افت کیفیت با جذب معلمان آموزش ندیده/ پر کردن کلاس‌ها به هر قیمتی شادی ندارد

معاون اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از اقدام شتاب‌زده آموزش و پرورش در جبران کمبود نیرو با جذب معلمان آموزش ندیده گفت: پر کردن کلاس‌ها به هر قیمتی شادی ندارد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص اقدام شتاب‌زده آموزش و پرورش در جبران کمبود نیرو با جذب معلمان آموزش ندیده، گفت: به نظر می‌رسد معلمانی که از طرق مختلف اعم از خرید خدمات آموزشی یا حتی ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند، در مقایسه با معلمانی که دانشجوی دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی بوده‌اند، ایرادهای بسیاری دارند. در سال گذشته به دلیل وجود کلاس‌های خالی، از معلمان خرید خدمات و تازه استخدام شده، استفاده و قرار شد حین خدمت آموزش ببینند.

بیشتر بخوانید

اما و اگرهای طرح آموزش مهارت شغلی به دانش‌آموزان/ تکرار اشتباهات گذشته یا طرحی با قابلیت اجرا؟

سحرخیز درباره تخصصی بودن حیطه تعلیم و تربیت بیان کرد: تربیت معلم یک بحث راهبردی و مهم است و اجرای این کار چیزی نیست که در توان هرکسی باشد و اهمیت این موضوع در دوره ابتدایی و خصوصاً پایه اول که حساس‌ترین پایه محسوب می‌شود، بیشتر به چشم می‌خورد.

وی افزود: امروزه حتی والدینی که تحصیلات آکادمیک دارند از به کارگیری روش‌های جدید عاجزند، با این حساب اگر ما افرادی را که نمی‌دانیم از لحاظ شخصیتی برای این شغل مناسب هستند یا نه را بدون بررسی مناسب جذب کنیم، اشتباه بزرگی است که اثر آن را می‌توان در سطح مدارس مشاهده کرد.

کاهش کیفیت با افزایش ساعت کاری معلمان شاغل

سحرخیز با انتقاد از افزایش ساعت کاری معلمان شاغل و به کارگیری معلمان بازنشسته گفت: انسان ظرفیت محدودی دارد و همانطور که ساعت کلاس درسی پایه ابتدایی برای دانش‌آموز نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه، یا در دبیرستان بیشتر از ۵۰ دقیقه باشد، زمان کاری معلم هم نباید بیشتر از حد معمول باشد.

وی افزود: معلمی که صبح تا ظهر مشغول تدریس بوده باید همان مقدار هم صرف مطالعه کند، نه اینکه به عنوان اضافه کار تدریس را تکرار کند؛ چراکه کیفیت کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه حقوق در نظر گرفته شده برای معلمان بازنشسته حداکثر پنج میلیون تومان آن ‌هم با کسر ۱0 درصد مالیات است. این حقوق با یک سال تعویق پرداخت می‌شود و طبیعی ‌است که آن‌ها هیچ انگیزه‌ای برای تدریس نداشته باشند.

۴۴ درصد دانش آموزان سواد خواندن و نوشتن ندارند

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به عواقب نبود معلم با کیفیت گفت: نتیجه این تصمیمات را در کنکور و امتحانات نهایی دبیرستان، مشاهده می‌کنیم. با استناد به نتایج آزمون‌های تیمز و پرلز پایه چهارم ابتدایی، می‌توان گفت ۴۴ درصد دانش آموزان ابتدایی سواد خواندن و نوشتن ندارند و با توجه به اینکه در این آزمون نمره ۴۱۲ کسب شده ما جزء ضعفا محسوب می‌شویم، یا در دروس علوم و ریاضی بین هشت کشور آخر جدول هستیم و این بحران معلول نبود معلم با انگیزه و متخصص است.

نبود نظارت راهبران معلول بد حسابی نهاد تعلیم و تربیت

سحرخیز با بیان اینکه آموزش و پرورش بدهی‌های زیادی دارد که بخشی از آن به راهبران آموزشی است، گفت: با پرداخت نشدن بدهی‌ها کیفیت نظارت راهبران هم کاهش پیدا می‌کند. وقتی سرکشی، نظارت و ارزشیابی صحیح وجود نداشته باشد و معلم خرید خدماتی با کمترین دستمزد و مجال برای گزینش برای مثال وارد مدارس ابتدایی مناطق محروم ‌شود، نتیجه این است که اگر همین الان از دانش آموزان سال گذشته امتحان خواندن و نوشتن بگیریم نمرات نسبت به پارسال وخیم‌تر است.

کیفیت پایین آموزش‌های ضمن خدمت

از سحرخیز پرسیدیم وقتی هنوز آموزش‌های ضمن خدمت از کیفیت کافی برخوردار نیستند، آموزش و پرورش چطور می‌خواهد مسئولیت آموزش حین خدمت معلمان تازه استخدام شده را بر عهده بگیرد و وی در پاسخ گفت: در این آموزش‌ها اشتباه اصلی مجازی کردن تمام روند آموزش بود.

نو معلمان باید پای تخته بروند

سحرخیزعنوان کرد: همانطور که معلم باید با دانش‌آموز ارتباط چهره به چهره داشته باشد، استاد ضمن خدمت هم باید با نومعلم در چنین حالتی ارتباط بگیرد و آن‌ها را موظف کند پای تخته مفهومی را تدریس کنند تا توانایی آن‌ها مشخص شود.

وی افزود: اگر این کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار و دارای نظارت و ارزشیابی قوی باشند، ما می‌توانیم از تاثیر مثبت این موضوع استفاده کنیم و این در راستای به روزرسانی معلمان و جهت دهی توانمندی‌های آنان است تا در نهایت افرادی که در شرایط مناسبی نیستند تنزل رتبه پیدا کنند و اگر اوضاع وخیمی دارند معلمی را کنار بگذارند.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانش‌آموزان امروزی که دسترسی به اطلاعات فراوانی دارند، نیازمند معلمی هستند که نحوه اندیشیدن و طبقه‌بندی صریح اطلاعات را به آن‌ها آموزش دهد.

وی در ادامه گفت: نقش معلم امروز با دیروز بسیار متفاوت است و ما نیاز به معلم فرهیخته و راهبر آموزشی‌ داریم که این مسئله در گرو عبور از فیلترهای مناسب است، به طوری که ابتدا افراد با انگیزه و با سواد را پیدا کنیم سپس آن‌ها را با توانمندی‌های به روز مجهز کنیم.

اینکه کلاس‌ها به هر قیمتی پر شود شادی ندارد

کارشناس آموزش و پرورش در خصوص دلایل کمبود نیرو توضیح داد: از گذشته تا کنون قریب به 200هزار کمبود نیرو داشتیم، دلیل آن‌هم بازنشسته شدن معلم‌ها و ناتوانی در جایگزینی آن‌ها بود و آموزش و پرورش تا نتواند این مقدار نیرو را جایگزین کند، مشکل حل نمی‌شود.

معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش ضمن تاکید بر اهمیت مسئله مدیریت و ساماندهی مناسب نیروی انسانی ابراز کرد: به نظر می‌رسد تا مشکل کمبود 200 هزار معلم را با اخذ ردیف‌های مناسب بودجه از سازمان امور استخدامی حل نکنیم و دنبال پرجمعیت کردن کلاس‌ها از طریق معلمان بازنشسته، حق التدریسی‌ها و خرید خدماتی‌ها باشیم، هیچ تغییری در وضع موجود ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: باید با همکاری سازمان برنامه و سازمان امور اداری استخدامی ردیف ‌بودجه‌های مورد نیاز را اخذ کنیم و ضمن آموزش معلمان، آمار خروجی‌ها و نیاز ورودی‌ها را به دست آوریم.

کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: ما باید مشخص کنیم تا 10 سال آینده روند رشد دانش‌آموزی به چه صورت است و برای مثال چند دانش‌آموز پایه اول، دوم و غیره خواهیم داشت و به چه تعداد معلم نیاز داریم.

کارآموز خبرنگاری: الهه مزید

انتهای پیام/

نظر شما