شناسهٔ خبر: 66725336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛ راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

سانسوریا از مقاوم‌ترین و سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی است که عمری بسیار طولانی دارد. در این مطلب روش درست قلمه زدن سانسوریا در آب آموزش داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سانسوریا (Sansevieria)، یکی از گیاهان بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا است. گروه سانسوریا، دارای بیش از ۷۰ گونه، در رنگ‌ها و ابعاد متنوع است. این گیاه یکی از مقاوم‌ترین و سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی است که عمری بسیار طولانی دارد. افرادی که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مبتدی هستند، سانسوریا یک انتخاب مناسب است. بهتر است بدانید که سانسوریا توانایی جذب و در نهایت دفع سموم موجود در هوا، مانند، فرمالدئید، زایلن و تولوئن را دارد و یک گیاه موثر در تصفیه هوای محیط محسوب می‌شود.

با این که این گیاه از لحاظ ظاهری از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین گیاهان موجود است؛ اما همچنان گیاهی لوکس به شمار می‌رود که همیشه توجه طراحان دکوراسیون داخلی را به خود جلب می‌کند. گیاه سانسوریا، گیاهی مقاوم است که در هر شرایط و با کمترین مراقبت، زنده می‌ماند. از مهمترین نیازهای این گیاه برای بقا، نور متوسط فیلتر شده، دمای معمولی اتاق، رطوبت معمولی اتاق و خاک حاصلخیز و نسبتا سنگین است. سانسوریا به آب زیادی احتیاج ندارد و می‌تواند با کمترین رطوبت خاک، زنده بماند.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

قلمه زدن سانسوریا در آب

ریشه زایی و تکثیر گیاه شمشیری یا سانسوریا ( Sansevieria ) در آب، یکی از جالب ترین پروژه های تکثیر گیاهان است. چگونگی انجام این روش آسان است و تنها نکته سخت آن، انتظار برای ریشه زایی قلمه ها در آب و زدن پاجوش است. البته تکثیر سانسوریا از طریق جدا کردن پاجوش، بذر و ریشه زایی قلمه در خاک نیز انجام می‌شود، اما روش گفته شده در این مطلب بسیار ساده تر و کاربردی تر است. پس اگر از یک سانسوریای سالم و زیبا نگهداری می‌کنید، همراه ما باشید تا آن را به راحتی تکثیر کنید و گلدان های کوچک و زیبای سانسوریا داشته باشید.

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای قلمه زدن سانسوریا، در فصل بهار است.

نحوه قلمه زدن سانسوریا در آب

ریشه زدن Sansevieria در آب بسیار ساده اما زمانبر است. خلاصه این فرایند به شرح زیر است :

  • یک برگ سالم و بالغ انتخاب کنید. از انتخاب برگهای قدیمی خودداری کنید.
  • برگ انتخابی را با یک قیچی تیز برش دهید.
  • اجازه دهید تا قلمه گرفته شده به مدت ۲ روز در محیط بماند تا محل برش خشک شود.
  • قلمه را از قسمت بریده شده عمودی در آب قرار دهید و منتظر بمانید.
  • بعد از ریشه زایی قلمه، آن را در خاک بکارید و منتظر پاجوش ها بمانید.

در ادامه با این مراحل به طور مفصل آشنا می‌شویم.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

۱. یک برگ سالم انتخاب کنید

بهتر است از یک گیاه سالم، یک با چند برگ جوان انتخاب کنید. برگهای پیر درست مانند ما انسانها دیگر عملکرد زمان گذشته را ندارند و قوی نیستند بنابراین تکثیر آنها ممکن است سخت تر و یا بی نتیجه بماند. برگهای با رنگ سبز کمرنگ برگهای جوان و برگهای تیره برگهای قدیمی هستند.

توجه داشته باشید که برای افزایش شانس در تکثیر، بهتر است چند قلمه داشته باشید. برای داشتن قلمه های بیشتر نیاز نیست برگهای بیشتری را جدا کنید. می‌توانید برگها را به چند قسمت کوچکتر ( ۵ الی ۷.۵ سانتی متر ) تقسیم کنید و هر قسمت را مجزا ریشه دار کنید، بنابراین از یک برگ می‌توان چندین گیاه به دست آورد.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

۲. اجازه دهید قلمه ها در محیط خشک شوند

خشک شدن محل برش در گیاه سانسوریا ضروری نیست اما اینکار شانس شما در تکثیر را بیشتر می‌کند. برش های خشک شده سبب ریشه زایی زودتر و جلوگیری از پوسیده شدن برگ می‌شوند.

۳. قلمه ها را در آب قرار دهید

ریشه زدن سانسوریا مدت زیادی طول می‌کشد و یکی از دلایلی که مردم علاقه بیشتری به خرید آن دارند همین انتظار طولانی برای تکثیر است. با اینهال ریشه زایی قلمه ها در آب خیلی سریعتر از ریشه زایی آنها در خاک است.

نکته : در صورتی که برگ را به چند قسمت تقسیم کرده اید باید توجه کنید که قسمت برش خورده را در آب قرار دهید در غیر اینصورت قلمه ریشه نمی‌زند.

برگ های کامل و یا تکه های کوچکتر را در یک لیوان شیشه ای با نصف آب قرار دهید. در صورتی که از یک لیوان با دهانه کوچک استفاده کنید بهتر است زیرا هم هوای کمتری به محل برش می‌رسد و هم می‌تواند قلمه ها را در جای خودشان ثابت نگه دارد و مانع رسیدن انتهای آنها به ته لیوان بشود. همچنین می‌توانید از یک گیره استفاده کنید و برگها را کمی بالاتر ثابت نگه دارید. توجه داشته باشید که حتی با چسبیدن محل برش قلمه ها به انتهای ظرف نیز ریشه ها رشد می‌کنند اما بالا نگه داشتن آنها برای سلامتی قلمه بهتر است.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

راز موفقیت

حتما مرتب آب داخل لیوان را تعویض کنید. هفته ای یک یا دو بار اینکار را انجام دهید. در صورتی که مشاهده کردید آب لیوان کدر و یا کثیف شده است نیز آب را سریعا عوض کنید. حتی ممکن است با تعویض مکرر آب نیز باز تکثیر شما نتیجه مثبتی نداشته باشد. در اینجا راز موفقیت تکثیر سانسوریا را با شما در میان می‌گذاریم !

اگر تا به حال روش قلمه گیری سانسوریا در اّب را انجام داده باشید، متوجه شده اید که گاهی اوقات انتهای قلمه ها لزج و قهوه ای می‌شود و بعد از مدتی خراب می‌شوند. در این حالت باید قلمه ها را از آب خارج کنید و تمامی قسمت هایی از برگ که احساس می‌کنید لزج است را زیر آب گرم بگیرید و با مایع ظرفشویی به آرامی آنها را بمالید تا لجن ها از بین بروند.

بعد از تمیز شدن تمام قلمه ها، ظرف خود را نیز با آب و صابون کاملا بشویید و قلمه ها را درون آن قرار دهید و آب تازه بریزید. با این روش احتمال پوسیگی مجدد قلمه های شما بسیار کاهش می‌یابد.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

۴. محل قرار گیری قلمه ها

قلمه ها را در کنار پنجره قرار دهید. نور غیر مستقیم روشن و یا کمی آفتاب صبحگاهی برای رشد قلمه ها مناسب است. از قرار دادن قلمه ها در آفتاب کامل و یا تاریکی خودداری کنید.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

زمان ریشه زایی

از بین تمام زمان هایی که برای رشد ریشه های قلمه ها ثبت شده است، کوتاه ترین زمان به مدت ۱۵ روز بوده است که بسیار عجیب است. میانگین مدت زمان ریشه زایی حدودا ۲ ماه ثبت شده است اما ممکن است خیلی بیشتر نیز طول بکشد ! بعد از تشکیل ریشه ها باید مجدد صبر کنید تا پاجوش ها خودی نشان بدهند.

روش قلمه زدن سانسوریا در آب ؛  راز موفقیت تکثیر سانسوریا | چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسب است ؟

منابع: فرارو، ایران‌درخت

نظر شما