شناسهٔ خبر: 66724878 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دهقانی در ایران‌هلث 1403 مطرح کرد:

تعهد معاونت علمی به حمایت از توسعه فناوریهای حوزه سلامت

معاون علمی رییس‌جمهور از تعهد و عزم جدی دولت سیزدهم و معاونت علمی برای توسعه فناوری‌های رو به آینده و بازار حوزه سلامت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در آیین افتتاحیه نمایشگاه ایران‌هلث 1403 بیان کر: از حیث دارایی های علمی و فناورانه و محصولات و تجهیزات پزشکی به قدری توانمند هستیم که «ایران‌هلث» در دوره‌های بعدی خود بتواند فراتر از یک نمایشگاه صرف برگزار شود و با توجه به ظرفیت‌های کشور، سال آینده می‌توانیم «رویداد بین‌المللی ایران هلث» را بزرگ‌تر از سایر رویدادهای مشابه با ابعادی عمیق تر و گسترده‌تر با دامنه‌ای وسیع‌تر از جمله نقش آفرین کردن دستاوردهای حوزه داور برگزار کنیم.

وی با تاکید بر عزم جدی دولت سیزدهم و برنامه‌های ویژه معاونت علمی، برای توسعه فناوری‌های رو به آینده و بازار حوزه سلامت عنوان کرد: توسعه فناوری‌ها، بازار و اقتصاد دانش‌بنیان  حوزه راهبردی سلامت و کمک به توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سیاست راهبردی و جدی معاونت علمی است. وجود دو ستاد توسعه زیست فناوری با نگاه به فناوری های آینده و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حوزه سلامت در معاونت علمی، با نگاه به توسعه بازار این حوزه، نشان دهنده عمق اهمیت‌بخشی  و تاکید معاونت علمی بر جایگاه حوزه سلامت است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، «امنیت» و «سلامت» را دو حوزه اولویت‌دار و مورد تاکید جمهوری اسلامی دانست و گفت: حدیث معروفی از پیامبر مکرم اسلام (ص) نقل شده است که بر اهمیت دو نعمت بزرگ و کم‌تر مورد توجه مردم تاکید دارند. ایشان در حدیثی می‌فرمایند «نعمتان مجهولتان، الصّحة و الامان»؛ بنابر حدیث، «سلامت» و «امنیت» دو نعمتی است که مردم از آن غافلند و انسان بر ارزش و اهمیت آن‌دو واقف نیستند تا زمانی که این نعمات از دست بروند و آدمی، تمام تلاشش را به کار می‌بندد تا دوباره این دو نعمت را به دست بیاورد. جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی، توجه به دو حوزه یادشده را سرلوحه کار خود قرار داده و بیش‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه‌ها صورت داده است.

وی افزود: معتقدم صنعت سلامت دانش بنیان کشور به قدری توانمند است که اگر موانع را از سر راه برداریم و مانع جدیدی برای فعالان این حوزه ایجاد نکنیم، قطعاً توانمندی لازم برای بی‌نیازی از واردات و تامین نیاز کشور با ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور وجود دارد.

معاون علمی رییس‌جمهور تأکید کرد: اگر بنا بر تخصیص یارانه ارزی به حوزه سلامت باشد، این یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد و او تعیین کننده نحوه مصرف این یارانه باشد؛ می‌بایست مصرف کننده انتخاب کند که محصول ایرانی یا خارجی را استفاده کند. اگر تا پایان دولت سیزدهم این دو اقدام انجام شود این دولت بزرگ‌ترین‌ خدمت را به تحول حوزه سلامت و جامعه ارائه کرده است. باید منابع ارز ترجیحی به یارانه ارزی به مصرف کننده نهایی تخصیص یابد و اگر سرمایه‌گذار، تصمیم گرفت در حوزه ای که کشور نیاز دارد سرمایه گذاری کند نسبت به حمایت او و تضمین خرید حداقل 70 درصد از تولیدات ساخت داخل به مدت سه تا پنج سال به خرید از او متعهد شویم.

دهقانی ادامه داد: اگر بتوانیم این دو مهم را جلو ببریم، قطعا تجربیات اررشمندی را که زنان و مردان متخصص و توانمند حوزه سلامت رقم خواهند کشور را به پیش خواهد برد و ما را در شمار توانمندترین کشورهای فعال و پیشرو در حوزه سلامت قرار خواهد داد.

نظر شما